Cookieregels en de praktijk

SEO

Al enkele maanden wordt er heftig gediscussieerd over de regelgeving omtrent de Europese-Privacy Richtlijn. In de maand Juni is de cookiewet aangenomen door de Tweede Kamer op dit moment is het wachten op de goedkeuring van de Eerste Kamer. De verwachtingen zijn dat dit een formaliteit zal zijn. De vraag is nu hoe de cookiewet daadwerkelijk wordt toegepast in de praktijk.

Cookies[1]

De wetgeving is van toepassing op de cookies die worden gebruikt om gegevens te achterhalen van de gebruiker die vervolgens worden toegepast bij marketingactiviteiten. Een voorbeeld hiervan is dat Google Analytics het IP adres gebruikt om geografische informatie te achterhalen. Bij het adverteren kan op basis van het gedrag van de bezoeker een specifiek aanbod worden gedaan via de advertentie (Retargeting).

En bij het verbeteren van het conversiepercentage op de website worden specifieke tools ingezet om het gedrag van de gebruiker te registeren. Vooruitlopend op de goedkeuring van de wetgeving is de website Youronlinechoices.eu gelanceerd. Dit is de Europese gedragscode opgesteld door de Europese online reclame. Deze website geeft de mogelijkheid om consumenten hun voorkeur aan te laten geven wat betreft de OBA (Online Behavioural Advertising) voorkeuren.

Het is nog wel de vraag of dit voldoende is omdat dit een opt-out functie is en niet zozeer een expliciete opt-in. Belangrijk onderdeel voor het implementeren van uiteindelijke oplossingen voor het toepassen van de wet is de volgende tekst: “… De toestemming hoeft slechts eenmalig verkregen te worden en dus niet bij elke handeling opnieuw. De aanbieder kan die toestemming zelfstandig verkrijgen van de gebruiker, maar ook collectief.

Dat laatste vergt voor de gebruiker slechts een enkele handeling, waarna ongestoord gebruik kan worden gemaakt van het internet en andere diensten. Het is aan de sector zelf om dit slim te organiseren. Essentieel is dat de toestemming ondubbelzinnig is, zoals bedoeld in de Wet bescherming persoonsgegevens.” Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/32549/kst-32549-39

Praktische tips: Wat zou u kunnen doen?

  • U zou voordat men de echte website bereikt de internetter een webpagina kunnen laten zien waarop u zegt wie u bent, welke cookies u plaatst en wat u daarmee doet. U zou dan op de pagina de keuze kunnen maken de website zonder cookies en de website met cookies te openen. Deze keuze mag u opslaan voor de volgende bezoeken van de internetter aan uw website.
  • U zou op de website slechts ongepersonaliseerde advertenties kunnen laten zien met daarbij de vermelding dat de internetter op een button moet klikken om een cookie te plaatsen wat ervoor zorgt dat de internetter in het vervolg gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt.
  • U zou de internetter bij registratie op de website om toestemming voor plaatsing van tracking cookies kunnen vragen en hem tegelijkertijd van informatie hierover kunnen voorzien.
  • U zou dan zelfs het geven van de toestemming voor dergelijke cookies als voorwaarde voor de registratie kunnen stellen.
  • U zou de internetter bepaalde voordelen (kortingen etc.) kunnen aanbieden wanneer hij de toestemming tot het plaatsen van dergelijke cookies verleent.
  • Wanneer u niet zelf dergelijke cookies plaatst is het aan te raden advertentienetwerken te gebruiken die zelf de toestemming al goed hebben geregeld. Een dergelijke pagina kan wel uw positie in zoekmachines negatief beïnvloeden.

Bron: http://ictrecht.nl/factsheets/hoe-om-te-gaan-met-de-nieuwe-cookieregels/

Voor meer verdieping rond dit onderwerp ;
http://blog.iusmentis.com/2011/06/27/puzzelen-met-de-cookiewet-wat-is-het-nou-geworden/

Jurriën Kerstholt

Directeur en oprichter

“Just do it!”

Reageer

  • * graag invullen
  • * graag invullen
  • * graag invullen

  • Google Partner logo
  • adCore Platinum Agency logo
  • Thuiswinkel Business Partner logo
  • Bing Ads Accredited Professional logo
  • Tripolis Dialogue E-mailmarketing Solutions logo
  • FD Gazellen Awards 2013 logo