Heutink voor Thuis
Heutink rechtstreeks naar eindklant

Maartje Schel   •   Marketing Manager Heutink Groep

“Kennis van de ontwikkeling van kinderen, een magazijn vol ontwikkelingsmaterialen, geoliede logistiek en 107 jaar ervaring in de scholenmarkt… Alle ingrediënten om een nieuwe markt, de markt van ouders en verzorgers, te gaan verkennen waren aanwezig. Behalve kennis van B2C e-commerce.

Na al verschillende andere projecten met De Nieuwe Zaak te hebben gedaan, wisten we dat zij de partij waren die ons wegwijs kan maken in deze nieuwe tak van sport. In de breedste zin van het woord.”

1

De uitdaging

Heutink is al meer dan 100 jaar totaalleverancier van educatieve materialen en kreeg steeds vaker de vraag vanuit ouders of zij ook ‘de spullen van school’ bij Heutink konden kopen. Zo ontstond het idee om een nieuw merk in de markt te zetten voor de particuliere markt waarmee het zich anders positioneerde dan het B2B georiënteerde Heutink. Uitdaging hierbij was dat het moest passen en herkenbaar aansluiten bij de rest van de Heutink groep.

De kracht van Heutink zit in ruim 106 jaar ervaring in het basisonderwijs en de uitgebreide kennis van de verschillende lesmaterialen en methodieken. De redactie van haar kenniscentrum bestaat uit een team van onderwijsspecialisten, klaar om ouders te voorzien van de informatie- en hulpbehoefte van ouders en begeleiders.

Heutink heeft De Nieuwe Zaak gevraagd om een uniek, digitaal platform te ontwikkelen die voorziet in deze informatie- en hulpbehoefte. Het platform gaat thematisch spelmateriaal met een educatief karakter aanbieden wat moet aansluiten bij de belevingswereld en interesses van het kind.

2

De oplossing

Als we ouders écht willen helpen met dit nieuwe platform wat zijn dan hun wensen, behoeftes en uitdagingen?

De Nieuwe Zaak heeft een ontwerpfase voorgesteld waarin we zijn begonnen met het in kaart brengen van de wensen van de klant. Via een aantal workshops, onderzoeken en deskresearch hebben we de verschillende klantgroepen en hun behoeftes in kaart gebracht in persona’s en de bijbehorende customer journey’s. Deze inzichten helpen bij het maken van de juiste beslissingen tijdens het gehele vervolgtraject.

Een nieuw merk, een nieuwe huisstijl. We ontwikkelden een nieuwe huisstijl specifiek voor de particuliere markt maar aansluitend bij het bestaande merk van de Heutink Groep. Daarnaast ontwierp De Nieuwe Zaak een contentplatform en webshop die voorziet in de verschillende fasen van de customer journey van ouders en begeleiders. Als laatste namen we de implementatie voor onze rekening op basis van ecManager technologie.

Het resultaat

De werktitel van het project was Heutink@home, echter wordt de naam @home historisch gezien reeds met verschillende merken geassocieerd. Aangezien Heutink het nieuwe concept puur op op de Nederlandse markt wil richten hebben we geadviseerd de naam aan te passen naar Heutink voor Thuis.

Als vertrekpunt stond de ontwikkeling van het kind centraal. De ontwikkeling van het kind draait om de volgende drie pijlers:

Thuis leren. Voor kinderen die wat extra hulp of uitdaging kunnen gebruiken bij rekenen, taal, spelling of andere schoolvakken.

Thuis helpen. Voor als jouw kind een andere manier van leren behoeft.

Thuis ontwikkelen. Het ontwikkelen van de talenten van het kind staat centraal, omdat het immers om zo veel meer gaat dan cijfers en scores.

Leren, helpen en ontwikkelen vind een centrale plaats in het brein van de mens. Dit brein hebben we als uitgangspunt genomen voor de visualisatie van de nieuwe huisstijl. Het brein, een neuraal netwerk waarbij alles met elkaar in verbinding staat, gepresenteerd in een vriendelijke én kleurrijke vormtaal:

Deze grafische stijl hebben we doorontwikkeld naar een nieuw logo: herkenbaar door het bestaande woordmerk van Heutink te gebruiken en letterlijk ingekleurd (kleur en vorm) met de propositie en belofte van Heutink voor leren, helpen en ontwikkelen.

Van inspireren tot converteren: het nieuwe platform voorziet in alle fasen van de customer journey van de klanten Heutink voor Thuis. Het kenniscentrum en de webshop zijn daarom volledig geïntegreerd in 1 platform op basis van ecManager.

Het gehele aanbod van Heutink voor Thuis is gebaseerd op de interesses van het kind. Aan de hand van een laagdrempelig profiel helpt Heutink voor Thuis je bij het kiezen van het juiste materiaal dat aansluit bij wat jouw kind op school leert en de methodes die worden gebruikt. Daarnaast biedt Heutink voor Thuis hulp bij het kiezen van het best passende cadeau voor het kind en een eenvoudig bestelproces.

Na de livegang is het project pas écht begonnen. Als vaste partner van Heutink werken we samen om Heutink voor Thuis te vermarkten (digital marketing) en te optimaliseren voor de optimale branding en conversie.

Heutink-voor-Thuis-webshop-design-mobile-2
Heutink-voor-Thuis-webshop-design-mobile-2
Heutink-voor-Thuis-webshop-design-mobile-2
Heutink-voor-Thuis-webshop-design-mobile-4
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak