De weg naar digital marketing volwassenheid bij BookSpot

Michiel Dijkstra   •   Adj. Hoofd Marketing BookSpot

“We hebben ons gericht op het personaliseren van de customer journey middels het gebruik van data. Hierin zijn we klein begonnen met e-mail, en hebben het daarna uitgebouwd naar andere kanalen. Je kan namelijk niet met maar één onderdeel volwassen worden. Door Datatrics gericht in te zetten zijn we vele malen relevanter geworden voor onze klanten.”

1

De uitdaging

BookSpot is een online boekenwinkel voor Nederland en België en is de opvolger van ECI. In de zwaar concurrerende boekenmarkt, waarin prijzen een vast gegeven zijn, is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Het onderscheid dat BookSpot wil maken is het bieden van klantgerichte service. Je klant kennen is essentieel om je monetaire en emotionele klantwaarde te verhogen. Maar, hoe leer je die klant dan echt goed kennen?

BookSpot was al een tijd bezig met het zetten van stappen in hun digitale volwassenheid. Ze hadden niet exact inzichtelijk wat de wensen van hun klanten waren op elk kanaal, ze worstelden in het aansluiten bij de klant over de gehele customer journey. Zo maakten ze veel gebruik van massacommunicatie via de website, e-mail en in campagnes. Er was weinig geautomatiseerd en ze liepen er tegenaan dat hun ROAS te laag was. Daarom is BookSpot met De Nieuwe Zaak om tafel gegaan en zijn gezamenlijk begonnen met het personaliseren van de customer journey. De Nieuwe Zaak heeft op het gebied van techniek BookSpot al een tijd bediend en zijn voor deze volgende uitdaging ‘klein’ begonnen met e-mail. De vervolgstap was om dit uit te bouwen naar andere kanalen.

2

De oplossing

We hebben een tool ingezet om te personaliseren. Personaliseren is het op maat maken van producten of diensten op basis van de gegevens en kenmerken van de gebruiker. De tool die hiervoor ingezet is, is Datatrics. Datatrics maakt gebruik van informatie uit Google Analytics, Clang en Channable. Op basis van klikgedrag (Google Analytics) en persoonsgegevens (Clang) wordt een klantprofiel opgebouwd. De producten halen we vervolgens binnen via Channable feeds. Middels deze data, samen machine learning algoritmes, kan Datatrics aanbevelingen doen die aansluiten bij de behoefte van de klant.

 

Het resultaat

Door de op data gebaseerde productaanbevelingen die aansluiten bij de behoeften van de klant hebben we meer conversie gerealiseerd. Er is een uplift van 25% behaald in het aantal bestellingen voor bezoekers die een aanbevelingblok op de productdetailpagina hebben gekregen. Daarnaast is er een uplift van 36% gerealiseerd in het aantal bestellingen voor bezoekers die een aanbevelingspop-up zagen op een van de BookSpot pagina’s. Dit resulteerde in een significante verhoging van de omzet ten opzichte van de controle variant.

Zo zien we dat met relatief weinig effort, je veel resultaat kunt behalen. Het advies is: laat de tool voor je werken, waarbij je de eindklant als focuspunt hebt. Hierdoor verhoog je op 2 vlakken de klantwaarde: de monetaire waarde én de klanttevredenheid.

  • 0
    varianten
  • 0%
    conversie aanbevelingsblok
  • 0%
    conversie aanbevelingspop-up
  • 0x
    verhoging klantwaarde
Header-1534x1100-2
Header-1534x1100-2
Header-1534x1100-2
Header-1534x1100-2
ProductAanv-mobile
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak