Grip op orderbevestigingen bij Tuinland

Gertjan Polet   •   Tuinland

“Als Tuinland zijn wij continu bezig om eenheid in de uitstraling aan te brengen. Het gevoel van Tuinland wil je uiteraard ook in je mailbox hebben. Daarnaast waren wij op zoek naar een oplossing om snel het content aan te kunnen passen zodat de verzendinformatie altijd actueel is. Denk bijvoorbeeld aan de drukte rond kerst, dan wil je een andere leveringsbelofte maken en wil je dat deze informatie klopt met de website. Doordat wij de bevestigingen via Clang laten lopen hebben wij zelf de regie en kunnen we deze informatie 24/7 aanpassen.”

1

De uitdaging

Weet jij welk percentage van de orderbevestigingen uit jouw webshop wordt afgeleverd? Of wat de de open- en click-ratio van deze mails is? En matchen deze mails met de vormgeving van je nieuwsbrieven?

Van alle mails die vanuit je webshop gestuurd worden is de orderbevestigingsmail misschien wel de belangrijkste. Je wil daarom ook volledige grip hebben op de deliverability en verzending van deze e-mail. Maar ook op de content, want die moet snel en gemakkelijk aangepast kunnen worden. Bijvoorbeeld wanneer er tijdelijk iets verandert met betrekking tot levertijden of voorraad.

Deze grip was precies waar Tuinland naar op zoek was!

2

De oplossing

De Nieuwe Zaak en Tuinland zijn een project gestart om de orderbevestigingsmail vanuit het e-mailplatform Clang te versturen, in plaats vanuit de ecManager webshop.

Via de webhook van Clang hebben we eenvoudig de orderdata uit ecManager naar Clang gestuurd. Zodra er een bestelling wordt gedaan op Tuinland.nl, wordt de orderdata via deze webhook naar Clang gestuurd. Deze orderdata wordt direct opgeslagen in een extra database van Clang, waarna de orderbevestigingsmail wordt getriggerd en verstuurd met de juiste orderdata.

De Nieuwe Zaak heeft de webhook en de database ingericht en de e-mailcampagne met daarbij de de orderbevestigingsmail ontwikkeld. Daarbij voldoet de mail volledig aan de laatste e-mail HTML standaarden zodat deze perfect wordt weergegeven in elke e-mailclient.

Het resultaat

Direct grip op inhoud en prestaties van de orderbevestiging
De orderbevestiging is nu qua vormgeving helemaal in lijn met de andere e-mails. Tuinland kan nu eenvoudig zelf aanpassingen maken in de orderbevestigingsmail. Daarnaast geeft Clang Analytics een goed beeld van de open- en click-ratio’s en de de deliverability.

Ruimte voor optimalisatie
Nu kan het optimaliseren beginnen. Denk bijvoorbeeld aan het testen van de onderwerpregel om een nog hoger open-ratio te krijgen. Of als de orderbevestigingsmail niet aankomt, dat de klantenservice van Tuinland op de hoogte wordt gebracht zodat deze proactief contact kan opnemen met de klant.

De deur is open naar een real-time aankoop opvolging
Maar er is meer! Omdat Tuinland nu de orderdata in het e-mailplatform Clang heeft staan, zijn de volgende mogelijkheden binnen handbereik. Denk aan:

  • Segmentatie en personalisatie op basis van aankoopgeschiedenis.
  • Loyalty-campagne inrichten op basis van aankoopgeschiedenis.
  • Betere klantenservice verlenen. Bijvoorbeeld; als iemand die een kamerplant heeft gekocht, dit opvolgen met een e-mail met tips en tricks over de verzorging.
  • Herhaalaankopen stimuleren door replenishment e-mails. Bijvoorbeeld; als iemand regelmatig dierenvoer koopt, automatisch een e-mail versturen wanneer het voer bijna op is en het tijd is om nieuw voer te bestellen.
  • In combinatie met Datatrics eenvoudig product recommendations toevoegen voor Cross-sell doeleinden.

Hoe zit het met jouw orderbevestigingsmails?
Wil jij ook aan de slag met e-mailmarketing of je orderbevestiging versturen via je e-mailplatform? Neem dan contact op met onze e-mail specialisten!

Contact opnemen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak