Meer dan 250 productreviews voor Goossens
in 2 weken tijd

Maudi de Louw   •   Social media & e-mail specialist Goossens

“Een nieuw meubel kopen vinden veel klanten spannend, bleek uit onze doelgroep analyse. Het is immers vaak een grote investering, waarvan je nog niet weet of deze (ook na lange tijd) goed zal bevallen. Dankzij de inmiddels ruim 900 reviews op onze site, kunnen we die zorg nu verkleinen! Ondanks de intelligente lockdown wisten we samen met De Nieuwe Zaak het proces snel op te zetten en haalden we met een geautomatiseerde e-mailcampagne binnen twee weken al maar liefst 250 reviews binnen.

Door klanten direct op te volgen met een mooie en gepersonaliseerde mail, zien we een hoge respons in deze e-mailcampagne. Gemiddeld worden we beoordeeld met ruim 4,5 ster van de 5 sterren. Het is mooi om te zien dat klanten onze meubels aanraden en potentiële klanten hierdoor sneller over durven te gaan tot aankoop. Bovendien helpen de reviews ons als bedrijf om onze producten en content te verbeteren voor een nog hogere klanttevredenheid.

Een prachtig resultaat op meerdere vlakken!”

1

De uitdaging

Goossens is een woonwinkel en kent naast haar 20 fysieke woonwinkels ook een uitgebreide webshop. Om hun webshop nóg meer kracht bij te zetten werd de optie van reviews onder de loep genomen. Social proof is namelijk belangrijk voor het overtuigen van nieuwe klanten. Tegenwoordig leest 92% van de consumenten online reviews. Ook heeft 80% van de shoppers net zoveel vertrouwen in online reviews als in persoonlijke aanbevelingen. Bij Goossens waren productreviews nog niet beschikbaar.

De uitdaging bij Goossens was het aan elkaar knopen van verschillende databronnen om hiervoor een automatische e-mailcampagne in te richten om productreviews te ontvangen. Evenals de webshop is de winkel uiteraard ook een belangrijke touchpoint in de customer journey. Daarom was het van belang om ook via het offline kanaal productreviews te verzamelen.

2

De oplossing

In samenwerking met De Nieuwe Zaak heeft Goossens een kick-off gehad met alle betrokken partijen om tot een technische oplossing te komen die alle datapunten aan elkaar knoopt. Belangrijk hierin was de multidisciplinaire samenwerking tussen marketing en techniek. Er is gebruik gemaakt van verschillende programma’s, waaronder e-mailmarketing en marketing automation tool CanopyDeploy en self-service data analytics platform Alteryx, om alle data te formatteren. Zo kunnen alle benodigde systemen hier op de juiste manier mee omgaan.

In e-mailmarketing is het belangrijk dat de juiste boodschap op het juiste moment, naar de juiste ontvanger wordt verstuurd. Daarom zijn alleen geleverde en actieve producten meegenomen in de campagne.

Het resultaat

Het resultaat is dat klanten na elke aankoop, zowel in de winkel als in de webshop, een uitnodiging krijgen om het/de gekochte product(en) te reviewen. Dit levert het volgende op voor Goossens:

– Social proof om zo nieuwe kopers sneller te overtuigen.

– User generated content om de SEO waarde te verhogen.

– Productverbetering door het kunnen meenemen van klantervaring.

Na twee weken heeft deze campagne al meer dan 250 productreviews opgeleverd! Dit kan Goossens weer inzetten om potentiële klanten te overtuigen over te gaan tot het doen van een aankoop.

  • 0
    productreviews
  • 0%
    open rate
  • 0%
    click to open rate
Goossens review-2_1534x1534
Goossens review-1_1534x1534
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!