12,6% meer bestellingen voor Raven

Marijn Alons   •   Online Marketeer Raven

Direct resultaat!

‘’De A/B test met de aftelbanner laat zien dat kleine slimme aanpassingen op de website een groot verschil kan maken. Samen met De Nieuwe Zaak hebben we de aftelbanner op korte termijn kunnen implementeren via Visual Website Optimizer en zagen we direct resultaat. Een mooie test met een positief resultaat.’’

1

De uitdaging

Raven is een van de eerste marketingklanten van De Nieuwe Zaak die zich naast marketing ook op het gebied van techniek laat adviseren. Raven is expert op het gebied van hengelsport en bedient de klant met unieke informatie, een compleet aanbod en aantrekkelijke aanbiedingen.

Eind februari lanceerde Raven een kortingsweekend waarbij 20% korting op het gehele assortiment werd gegeven. Met ons multidisciplinaire marketingteam werd naar manieren gezocht om de actie een boost te geven. Het doel was om zoveel mogelijk bestellingen te genereren tijdens het actieweekend.

2

De oplossing

Binnen het marketingteam ontstond het idee om een aftelbanner voor de tijdelijke weekendactie te implementeren. Het was de uitdaging om het moment van plaatsing, de vorm en de content van de banner zo goed mogelijk samen te laten werken voor een optimaal resultaat.

In samenwerking met een conversie ratio specialist, een content specialist, een data specialist en technische ondersteuning werd binnen een dag al een geoptimaliseerde aftelbanner samengesteld. Om het effect van deze specifieke banner te testen, werd een A/B test opgezet waarbij 50% van de bezoekers een aftelbanner zag en de andere 50% niet. De inzichten van de test worden steeds voor een volgende actie gebruikt om telkens de meest optimale mix van elementen te bepalen die past bij het moment, de doelgroep en de soort actie.

3

Het resultaat

Bezoekers die de variant met de aftelbanner zagen, deden 12,6% meer bestellingen dan de controlegroep die geen aftelbanner zag (met een betrouwbaarheid van 97%). Deze uitkomst geldt als gemiddelde voor alle apparaten en komt neer op 77 meer bestellingen.

Het verschil werd met name veroorzaakt door desktopgebruikers. Van deze groep bestelden de gebruikers die de banner zagen 20,6% meer dan gebruikers die deze niet zagen. Mogelijke verklaring voor dit effect is het feit dat de koopintentie op desktop groter is dan op tablet en mobiel.

De test en de weekendactie waren beide succesvol. De maand februari werd afgesloten met +37,65% totale opbrengst ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast is de actiebanner met succes meerdere keren ‘hergebruikt’. Een succesvol idee dat in 1 dag werkelijkheid werd.

  • 0,6%
    meer bestellingen
  • 0
    meer bestellingen in 2 dagen
  • 0,6%
    meer bestellingen op desktop
  • 0,65%
    meer omzet

Meer weten over onze cases?

Maak vrijblijvend een afspraak en we helpen je graag verder.
Contact
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak