Sambucol – Communicatie tijdens het griepseizoen

Renate van der Hout   •   Online marketeer bij Sambucol

“Bij campagnes hadden we in het verleden niet door wat de uitkomsten van de (marketing) inspanningen waren. Door samen met De Nieuwe Zaak vooraf een meetbaar plan te maken, konden we zien wat het resultaat van onze inspanningen was. Ook konden we makkelijker tussentijds bijsturen om betere resultaten te halen.”

1

De uitdaging

Er werd beperkt online gecommuniceerd door Sambucol op een aantal kanalen. Echter, om effectief te communiceren tijdens het griepseizoen was het doel om in iedere fase van de Customer Journey aanwezig te zijn voor de doelgroep.

Om dit doel te bereiken moest er:

  1. Een eenduidige en aantrekkelijke boodschap worden bedacht;
  2. De boodschap moest gecommuniceerd worden via verschillende kanalen.

Dit alles moest in korte tijd worden opgezet, want het griepseizoen stond voor de deur. Eerder was al gezorgd voor een aantrekkelijker en makkelijker aankoopproces op de website.

2

De oplossing

De oplossing begon met een algeheel communicatieconcept, die zorgde voor de communicatie van een eenduidige boodschap over de te gebruiken kanalen.

Het concept bestond onder andere uit de slogan “Gezond van binnen naar buiten” en vertaalde zich ook naar een bijpassend beeldconcept. Het concept is gebaseerd op het idee dat je er gezond uitziet als je voldoende aan je weerstand werkt.

Het communicatieconcept vertaalde zich vervolgens naar: Display bannersets, SEA tekstadvertenties, creatieve social media posts, e-mail nieuwsbrieven en het schrijven van blogpost om in verschillende behoeftefases aanwezig te zijn.

Hierbij werd een contentkalender gebruikt om te bepalen wat er wanneer werd gemaakt en gestuurd. In deze contentkalender werden ook acties bij wederverkopers bijgehouden, zodat op tijd actiebanners op de website konden worden geplaatst.

Het resultaat

Een goed communicatieconcept liggen aan de basis van de behaalde resultaten. De inspanningen op advertising gebied hebben geleid tot bijna 13 miljoen vertoningen met een gemiddelde CTR van 4,6%. Dit gemiddelde is hoog en het lijkt er dus op dat de doelgroep het communicatieconcept kon waarderen. Opvallend was dat display banners op websites gerelateerd aan het weer (bijv. Buienradar) goed presteerde. De doelgroep lijkt weerstand dus aan het weer te koppelen.

Tussentijds bijsturen op resultaten en budget
Ook op social werd een betaalde display banner getoond aan de doelgroep. De resultaten hiervan vielen tegen, waardoor tussentijds is besloten om het budget in te zetten om creatieve posts te promoten. Dit heeft geleid tot veel betrokkenheid op deze posts en een groot bereik onder de doelgroep. Daarnaast werd de groep die betrokken was bij de posts gevraagd om de pagina te liken. Dit resulteerde in een verdubbeling van de pagina vind-ik-leuks.

  • 0
    Posts op Facebook
  • 0
    Likes op de Facebook campagne
  • 0
    Reacties op de Facebook campagne
  • 0
    Uniek bereik
Sambucol_com_Header_1534
Sambucol_com_Header_1534
Sambucol_com_Header_1534
Sambucol_com_Header_1534
Sambucol_com_Header_1534
Sambucol_com_Header_1534
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak