
Branding
BEKIJK HOE
De kracht van branding
Sterke merken presteren beter. Ze profileren een duidelijk, onderscheidend en aantrekkelijk beeld naar de buitenwereld, waardoor doelgroepen zich aangetrokken voelen. Klanten willen graag bij een groep horen, maar je moet ze wel voldoende redenen geven om bij jou te komen. Hoe onderscheidend en aantrekkelijk is jouw merk?
De onderscheidende elementen van een organisatie afgezet tegen het concurrentieveld zorgen samen voor een succesvol merk. Goede merken spelen in op de emotie van de klant; daar waar beslissingen worden genomen. Door merkidentiteit consequent door te vertalen naar een brand story, payoff, merknaam en andere uitingen wordt merkvoorkeur bij je doelgroep gecreëerd.

Van A tot Z begint bij A
Zoals zoveel dingen, begint branding bij het begin. Namelijk, de oorsprong van je organisatie. Met welk idee is het bedrijf gestart en hoe heeft het zich ontwikkeld tot de organisatie die het nu is? Vaak zijn deze keuzes onbewust en op gevoel gemaakt, waardoor het moeilijk is om zelf kernwaarden boven water te krijgen. In een Brand Sprint halen we in een dagdeel de belangrijkste informatie boven water om onder andere kernwaarden, missie en visie mee te formuleren. Of om te toetsen of het klopt wat er al is.
Van binnen naar buiten
Duurzame merken worden van binnenuit opgebouwd en starten dus bij je organisatie. Hierna wordt alles dat er intern is, omgezet in een merkverhaal. Kernwaarden worden hierbij vertaald naar onderscheidende en aantrekkelijke merkwaarden. Daarnaast wordt een merkpersoonlijkheid gekozen die je helpt om je merk aansluiting te laten vinden bij je doelgroep. Je merkwaarden en merkpersoonlijkheid vormen het centrum van je merk en hebben dus hun weerslag op design, de user experience, content en toekomstige campagnes.


Van abstract naar concreet
Merkwaarden en een merkpersoonlijkheid zijn abstract en leven nog niet. Door het merk door te vertalen naar een huisstijl begint het tot de verbeelding te spreken. Hoe ziet de user experience op de website eruit, wat gaan we communiceren en hoe is dit gelinkt met de merkwaarden? Welke visuele en tekstuele elementen willen we consistent gebruiken om ons te onderscheiden en aantrekkelijke uitingen te maken? Naast stijlelementen wil je op basis van de merkwaarden ook nadenken over de onderwerpen waarover je wil praten met de doelgroep in de vorm van content.
Van marketingtool naar meer dan dat
Als merk nog beperkte aandacht heeft binnen een organisatie, wordt het vaak gezien als een manier om communicatie mee vorm te geven. Daarom lijkt het een grote investering om goed na te denken over kernwaarden, merkwaarden en andere abstracte zaken. Organisaties die verder zijn, ontdekken dat hun merk meer is dan alleen communicatie en laten merkwaarden leidend zijn voor alle functies binnen de organisatie. Hiermee wordt je centrale merkidee leidend voor de keuzes die je maakt.