3 essentiële overwegingen voor multiregionale & meertalige SEO

3 essentiële overwegingen voor multiregionale & meertalige SEO

  •  17 juli 2014

Het zal je maar gebeuren. Een webshop gaat uitbreiden naar het buitenland om de markt te vergroten. Alles wordt voorbereid, teams worden samengesteld en de livegangs-datum wordt bepaald. Na maandenlang dagelijks overleggen, keihard werken en de nodige financiële investeringen is de dag eindelijk daar: De webshop gaat live in het buitenland.

seoworld

Na bloed, zweet en tranen is het tijd voor welverdiende rust en gevoelens van euforie. Totdat na enkele dagen blijkt dat de SEO omzet van je huidige webshop is gedaald of dat de buitenlandse webshop niet goed vindbaar is in buitenlandse zoekmachines. Beetje bij beetje voel je dat de vreugde begint af te brokkelen en al gauw genoeg realiseer je je dat je bepaalde zaken over het hoofd hebt gezien. Zaken die je aan het begin van het traject al in overweging had moeten nemen.

Bij multiregionale en meertalige SEO zijn talloze overwegingen noodzakelijk, om ervoor te zorgen dat bestaande resultaten niet zullen verslechteren en investeringen niet voor niets zullen zijn.

In dit artikel beschrijf ik enkele van die overwegingen. Onthoud wel dat iedere situatie uniek is en er niet een one size fits all oplossing bestaat. Ik geef je dus niet zo zeer antwoorden op multiregionale en meertalige SEO vraagstukken, maar bied je juist argumenten die je nodig hebt om een weloverwogen keuze te maken.

Overweging 1: Landen versus Talenwereldseo_2

Het verschil tussen een multiregionale webshop en een meertalige webshop is dat een multiregionale webshop zich richt op meerdere landen, terwijl de meertalige webshop zich richt op meerdere talen. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar wanneer er over een internationale webshop wordt gesproken vallen multiregionaal en meertaligheid veelal onder de noemer internationaal. Dit terwijl vanuit SEO-
oogpunt het verschil juist belangrijk is.

Want nadat je hebt besloten om internationaal te gaan met je e-commerce site, is een eerste overweging vanuit SEO-oogpunt of je wil targetten op landen of op talen. Kies je voor landen? Dan zul je voor ieder land een variant van je webshop moeten maken. Kies je voor talen? Dan zul je voor iedere taal een variant moeten creëren.

Wanneer je op landen target is je webshop vaak relevanter voor een specifiek land, dan wanneer je met één taal op meerdere landen target. Laten we dit concreet maken: Of je hebt drie aparte varianten voor de landen Engeland, Verenigde Staten en Australië (1). Of je hebt één taalvariant voor deze drie Engelstalige landen (2). Met deze taalvariant ben je overigens ook vindbaar voor alle andere Engelstalige gebruikers ter Wereld.

Je begrijpt dat het onderhouden van optie 2 minder tijd zal kosten. Daartegenover staat wel dat de Engelse content niet exact afgestemd kan worden op de bezoekers uit alle drie de landen, waardoor je niet voor ieder land super relevant kan zijn. Met optie 1 kun je er wel voor zorgen dat de Engelse content per land zo relevant mogelijk is.

Tot slot moet je je goed afvragen met hoeveel en welke landen of talen je in de toekomst wil uitbreiden. Want sommige keuzes zijn voor nu nog geen probleem, maar zodra er meer landen of talen bijkomen, kan dat in de toekomst wel voor problemen zorgen.

Zo kunnen je toekomstplannen bijvoorbeeld invloed hebben op je domeinkeuze: Is je gewenste domein tegen de tijd van uitbreiding nog wel beschikbaar? Heb je de capaciteit om aan de autoriteit van een apart ccTLD domein te werken? Of kun je toch beter voor een domein met gTLD kiezen, waarbij de shops van elkaars autoriteit profiteren?

Overweging 2: Domein met gTLD of domeinen met ccTLD

Een domeinnaam heeft meestal een van de volgende drie topleveldomeinen:

  1. gTLD = generiek Top Level Domein (zoals .com of .net)
  2. rTLD = regionaal Top Level Domein (zoals .eu en .asia)
  3. ccTLD = country code Top Level Domein (zoals .nl of .be)

In feite worden rTLD’s door zoekmachines als gTLD behandeld en daarom beperken we ons in dit artikel tot gTLD’s en ccTLD’s. Vanuit SEO-oogpunt hebben beide voor- en nadelen bij multiregionale en meertalige webshops.

wereldseo_3

Met de zogeheten Country Code Top Level Domains (ccTLD) target je bijvoorbeeld automatisch op hetzelfde land als het land in de country code. Met een Generic Top Level Domain (gTLD) target je je website niet automatisch op een land. Daarvoor kun je bij belangrijke zoekmachines GeoTargeting instellen.

(Meer informatie over GeoTargeting bij Google vind je hier en voor Bing vind je deze hier. Een overzicht van TLD’s waarvoor Google GeoTargeting toelaat vind je hier.)

Waarschijnlijk is vanuit SEO-oogpunt de autoriteit de meest voor de hand liggende factor bij het kiezen van het domein. Stel dat je een vijftal landen op een domein met gTLD zet, dan profiteren al deze landen van de autoriteit van het domein. Creëer je voor elk van die landen een afzonderlijk domein met ccTLD, dan kost het je aanzienlijk meer capaciteit om te zorgen dat ieder land hetzelfde niveau van autoriteit krijgt als dat ze bij een gezamenlijk domein met gTLD zouden krijgen.

Houd er ook rekening mee dat als je voor afzonderlijke subdomeinen kiest bij een gTLD, dat deze net als bij afzonderlijke domeinen met ccTLD niet optimaal van elkaars opgebouwde autoriteit zullen profiteren.

De belangrijkste factor bij de afweging tussen een ccTLD en gTLD is misschien wel de betrouwbaarheid die domeinen naar bezoekers uitstralen. Voor Fransen straalt

het domein http://www.voorbeeld.fr/ misschien wel meer betrouwbaarheid uit omdat .fr dichterbij staat dan een domein met .com én submap per land, zoals: http://www.voorbeeld.com/fr/. Dit kan dus invloed hebben op bezoekersaantallen en conversiepercentage.

Wil je overigens wereldwijd vindbaar zijn op een of meer talen? Dan is een domein met gTLD een must. Logischerwijs omdat de ccTLD zorgt voor een regionale targeting waarmee je relevanter bent in een specifieke regio en minder relevant bent in andere regio’s.

Overweging 3: Wat laat je zien op de homepage?

Bij multiregionale en meertalige websites is de insteek van de homepage ontzettend belangrijk. Dit is namelijk dé plek waar het grote gros van je converterende bezoekers binnenkomt. Het is dé pagina die het hoogste in de navigatiestructuur ligt en de hoogste autoriteit heeft. Dit laatste maakt het ook dé pagina die de meeste autoriteit te verdelen heeft.

wereldseo_4Denk dus goed na over wat je bezoekers laat zien op de homepage en hoe je met bezoekers omgaat. Volgens Google zijn er voor de homepage drie opties die je kunt overwegen:

  1. Laat iedere bezoeker dezelfde content zien;
  2. Laat iedere bezoeker zelf kiezen;
  3. Laat content zien op basis van regio en taal van de bezoeker.

Bij optie 1 laat je op de homepage dus standaard één land- of taalvariant zien aan iedere bezoeker.

Deze optie kan handig zijn in de volgende situatie. Stel je hebt een goedlopende webshop in Nederland: http://www.voorbeeld.com/. Je wil je speelveld vergroten en ook in Duitsland en België vindbaar worden. Je besluit om de Duitse en Belgische shop ook op het .com domein te plaatsen.

In dit geval kun je er dus voor kiezen om de Nederlandse variant altijd op de homepage te laten zien. Zou je er namelijk voor kiezen om de Duitse, Belgische of een keuze pagina te tonen? Dan moet je er rekening mee houden dat de Nederlandse shop altijd een laag dieper in de navigatiestructuur komt. Dit betekent minder autoriteit, een slechtere vindbaarheid en dus een daling in de omzet die je momenteel al binnen krijgt.

Kies je voor de Nederlandse variant als homepage, dan komen natuurlijk wel de Duitse en Belgische shop een laag dieper in de navigatiestructuur te liggen. Maar laten we wel wezen: hier heb je niets op te verliezen. En Duitse of Belgische bezoekers die op de homepage terecht komen kun je middels een pop-up altijd attenderen op het feit dat er een geschiktere pagina voor hen bestaat (waar ze direct naartoe kunnen klikken).

Bij optie 2 bied je op de homepage standaard alle land en/of taalvarianten aan, zodat bezoekers zelf kunnen kiezen. Dit betekent dat ieder land en/of taal evenveel autoriteit van de homepage krijgt.

Deze oplossing kun je bijvoorbeeld overwegen in de volgende situatie. Je hebt een goedlopende webshop op http://www.voorbeeld.nl/ en je wil uitbreiden naar België, Frankrijk, Duitsland en Denemarken zonder dat dit ten koste gaat van de resultaten op het .nl domein. Je wil daarnaast dat deze vier landen optimaal profiteren van elkaars (nog op te bouwen) autoriteit.

In dit geval zou je er dus voor kunnen kiezen om de vier shops op http://www.voorbeeld.com te lanceren, waarbij de bezoeker zijn of haar eigen land kan kiezen. Ook deze landen hebben niets te verliezen en er is niet per se één land dat de meeste linkwaarde moet krijgen. Overigens kun je op dit .com domein ook kiezen voor optie 1, waarbij je één van de vier landen op de homepage toont. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat een “keuze-pagina” conversieverlagend kan werken.

Bovenstaande kans op een “conversie-killer” heb je bij de door Google opgegeven optie 3 niet. Hier worden bezoekers op basis van locatie en/of taal doorverwezen naar de juiste content. In feite krijgen bezoekers dus altijd de land- en/of taalvariant te zien die aansluit bij hun land en gesproken taal. Indien je voor deze insteek kiest, dien je er wel voor te zorgen dat zoekmachines je site volledig kunnen crawlen en dat je cloaking te allen tijde uitsluit.

Dit is niet alles…

Naast de keuze voor landen of talen, domeinen met gTLD of ccTLD en de insteek van de homepage zijn er nog talloze andere overwegingen die je mee moet nemen bij een multiregionale en meertalige e-commerce site.

Bijvoorbeeld de navigatiestructuur. Geef je ieder land eenzelfde navigatiestructuur of juist niet? Wanneer je dit niet doet, kan het namelijk betekenen dat de hreflang lastiger te implementeren is. Een voordeel is in dit geval wel dat je de content exact kan afstemmen op je buitenlandse doelgroep.

En wat doe je in landen waar meerdere talen worden gesproken? Zeker als je doorverwijst op basis van locatie dien je te overwegen op welke taalvariant bezoekers terecht komen. En wat doe je met Franstalige bezoekers als je geen Franstalige variant van je webshop hebt?

Zoals je ziet zijn er binnen de complexiteit van multiregionale en meertalige SEO talloze overwegingen noodzakelijk, om te zorgen dat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Wat zijn volgens jou nog belangrijke overwegingen? Deel ze hieronder!

Auteur

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak