5 takeaways van #ECL19 en #DML19

5 takeaways van #ECL19 en #DML19

  •  4 juli 2019

Vorige week waren we met De Nieuwe Zaak als sponsor aanwezig bij E-Commerce Live! en Digital Marketing Live! Tijdens deze event tweedaagse hebben we onze kennis mogen delen over hoe je in 6 stappen digitaal kunt transformeren, hoe je klantinzicht krijgt op basis van data en over de keuze tussen commodity of toegevoegde waarde voor Mepal. Daarnaast bespraken we de ideale mix tussen branding vs. performance en vertelde klant BookSpot een indrukwekkend verhaal over de stappen die ze hebben gezet in hun digital marketing volwassenheid. Het inzetten van Datatrics was hierin erg relevant en heeft gezorgd voor een forse stijging van de conversie. Interessant? Lees hier meer over hoe Datatrics voor jou kan werken!

Aan de slag met Datatrics

Naast onze eigen sessies hebben we ook een hoop inspiratie op kunnen doen. We delen graag de 5 belangrijkste takeaways van beide events!

Ralph van Woensel (ISM) – Google Ads Automatisering

Onze concurrent vertelde over (1) waarom automatiseren?, (2) wat wil je bereiken met automatisering? en (3) hoe te automatiseren? Op basis van het volwassenheidsmodel van Frederick Vallaeys onderscheidde hij vijf niveaus waarop je kan automatiseren. Hij ging daarnaast in op customer match en hij gaf verschillende voorbeelden van scripts die kunnen helpen bij automatisering: (a) link checker, (b) device bid modifier, (c) search query analyse, (d) 27/7 bidding (ieder uur biedingen aanpassen). Ten slotte gaf hij ook nog voorbeelden voor automatische campagne creatie via bGenius, Channable, Adchieve en Optimizer.
———————————————————————————————————————-
Conclusie: Concrete voorbeelden voor het optimaliseren van advertising.

———————————————————————————————————————-

Guido Jansen (Vaimo) – CRO

Enkele leuke voorbeelden van hoe culturele verschillen invloed hebben op de (door)ontwikkeling van een platform. De betekenis van symbolen, kleuren en woorden verschilt van land tot land waardoor consumenten gevoelig zijn voor verschillende uitingen. Bijvoorbeeld, vanwege de hoge levensstandaard waren Noren nooit prijsgevoelig.
———————————————————————————————————————-
Conclusie: Als je een platform ontwikkelt voor een land (cultuur) dan kan je deze haast nooit een-op-een meenemen naar een ander land (cultuur). User-testing is in dat geval essentieel.

———————————————————————————————————————-

Alexandra den Hartog (HEMA) – De HEMA klantenpas

Heel tof verhaal over de introductie van de HEMA klantenpas. De focus lag voornamelijk op waarom het noodzakelijk was en hoe ze de acceptatie van de klantenpas optimaliseerden. Uiteindelijk is hun klantenpas gebaseerd op drie lagen:
  1. Simpel fundament – Eenvoudige voorwaarden, alles digitaal en simpele cadeau’s en beloningen.
  2. Relevante aanbiedingen – Voor elke doelgroep wat wils (gratis producten, generieke kortingen, limited edition producten). Dit heeft een aantoonbaar effect op loyaliteit. Bijvoorbeeld, gratis tompoezen op je verjaardag levert het volgende kwartaal 25% meer omzet uit food op!
  3. Iets extra’s – Gekke prijzen en meedenk-pannels zorgen voor hogere engagement. Bijvoorbeeld, klanten die veel wijn kopen mee laten denken over nieuwe wijnen.
De klantenpas levert HEMA daarnaast ook meer inzicht op in hun klantenbestand. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is een groot deel van de klanten helemaal niet korting-gedreven.
———————————————————————————————————————-
Conclusie: Mooi voorbeeld hoe een spaarprogramma loyaliteit kan vergroten én data oplevert die nog meer waarde kan genereren.

———————————————————————————————————————-

Suzanne Jansen (Artefact) – AI through Cloud for Marketing

Artifical Intelligence en Machine Learning toepassen binnen digital marketing is steeds eenvoudiger. Bijvoorbeeld, binnen het platform van Google gebeurt dit in steeds grotere mate. Daarnaast lieten ze zien wat er voor nodig is om zelf Artifical Intelligence toepassingen te ontwikkelen. Hiervoor is cloud-based computing essentieel. Nog interessanter waren de concrete use cases:
  1. Klantwaarde voorspellen op basis van het gedrag tijdens het eerste contact (sessie) zodat je kan optimaliseren op de lange-termijn klantwaarde.
  2. Out-of-stock voorspellen op basis van allerlei indicatoren zodat je hier rekening mee kunt houden, bijvoorbeeld in je advertising en pricing.
———————————————————————————————————————-
Conclusie: In de slides vind je eenvoudige toepassingen van Artifical Intelligence en Machine Learning die direct waarde kunnen gaan toevoegen voor klanten.

———————————————————————————————————————-

Daniel Markus (Netprofiler) – Groeimodel op basis van Data

Interessant model om meer omzet te genereren op de korte en lange termijn. Omzet hangt hierbij af van zes elementen.
  • Korte termijn: traffic X conversie % X orderwaarde X marge = omzet
  • Lange termijn: omzet hangt af van retentie en viraliteit (mond-tot-mond reclame)
———————————————————————————————————————-
Conclusie: Naast meer omzet op de korte termijn (hogere conversie, meer traffic, hogere orderwaarde, hogere marge) kan je ook meer omzet generen op de lange termijn (viraliteit, retentie).

———————————————————————————————————————-

Wil je de presentaties van zowel E-Commerce Live! als Digital Marketing Live! terugkijken? Bekijk ze hier!

Auteur

Als Data Scientist helpt Frank bedrijven om de maximale waarde uit hun klantdata te halen. Door data te analyseren genereert hij bewezen klantinzichten waarmee bedrijven de klant en hun customer journey nóg beter leren te begrijpen. Daarmee helpt Frank bedrijven om op een data-gedreven manier de klant centraal te stellen en de doelstellingen te behalen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak