Als bedrijf geld verdienen met content

Als bedrijf geld verdienen met content

  •  10 november 2020

Content zorgt voor meer zichtbaarheid, engagement, vindbaarheid, merkvoorkeur en loyaliteit. Om content te maken die aansluit bij je marketingdoelen heb je een aantal ingrediënten nodig. Een Theorie, Randvoorwaarden, een Model en een Proces. In deze blogreeks worden verschillende onderwerpen rondom content besproken. 

Deel 1: Theorie

Content marketing staat tegenwoordig bol van meer of minder treffende termen en theorieën. Iedereen houdt er zijn eigen verhaal op na voor verschillende toepassingen van content. Tegelijkertijd wil je online successen behalen en het liefst geld (terug-)verdienen met content. Maar welke theorie kies je en hoe zorgt die theorie ervoor dat je geld verdient?

Wat verstaan we onder content, hoe gebruiken consumenten content en hoe ga je er uiteindelijk geld mee verdienen? Belangrijke vragen om te beantwoorden voordat je begint met het creëren en produceren van content.

1.1 Wat is content?

We moeten het eerst eens worden over wat content eigenlijk is. Het is niet altijd duidelijk wat men met content bedoelt. Een artikel op een blogpagina is content, maar is een verpakking van een product ook content? Een assortiment pagina op een webshop is content, maar hoe zit het met een TV commercial? Als je probeert een overkoepelende term te vinden die de lading dekt, kom je al snel bij deze uit:

Con~tent (zelfstandig naamwoord)
1 inhoud, beschikbaar gemaakt door een medium

Dat betekent dat bijna alles content is. Want alles is inhoud en een medium is “een drager of overdrager van iets anders”. Van een blikje cola tot een uniform van een medewerker, van klantenservice pagina’s tot product placement in het programma Holland’s Next Top Model. Alles is content. En de manier waarop content geconsumeerd wordt is veranderd.

1.2 Self educating customers: een noodzakelijke open deur

Het is al even geleden en wij zijn het allang gewend, maar met de intreding van internet hebben consumenten meer macht gekregen. Ze vergelijken producten online, zoeken zelf naar informatie, willen geïnspireerd worden, willen fan worden en kopen natuurlijk producten online. En dit op steeds meer verschillende kanalen, met verschillende functies op verschillende apparaten en waar consumenten verschillende behoeftes hebben. Consumenten kiezen zelf wel hoe ze kanalen gebruiken, op welke manier en wanneer ze overschakelen op een ander kanaal of apparaat. Verschillende contentbehoeftes kunnen zichzelf snel achter elkaar opvolgen, maar ook uitgesmeerd worden over een langere tijdsperiode. Consumenten negeren daarmee iedere volgorde van een customer journey die bedrijven opstellen. Bedenk maar eens hoe je laatste online aankoop tot stand kwam en welke kanalen hieraan hebben bijgedragen.

Doordat er meer manieren zijn bijgekomen om content te consumeren, is de strijd om aandacht groter dan ooit. Daarom is het des te belangrijker om als bedrijf duidelijk over te brengen wie je bent en waar je goed in bent.

1.3 Company wise content

Aan de andere kant bestaan er bedrijven die veel kennis en ervaring hebben in specifieke producten of diensten die bepaalde problemen oplossen. Ze hebben unieke relaties met leveranciers, talentvolle medewerkers met specifieke kennis en ervaring en budget om dit beschikbaar te maken voor de consument of B2B klant. Sommige bedrijven hebben daarnaast exclusieve toegang tot informatie van wetenschappers of toeleveranciers. Unieke informatie die niemand anders heeft en waardevol kan zijn voor self educating customers die hiernaar op zoek zijn. Zo heeft een beddenverkoper uiteraard veel kennis en informatie over allerlei typen bedden beschikbaar, maar misschien ook over hoe consumenten nekproblemen kunnen wegnemen met het juiste kussen.

Klanten met nekproblemen zijn uiteraard op zoek naar manieren om dit te verhelpen, maar veel beddenverkopers hebben moeite om dit soort informatie te ontsluiten en om te zetten in aantrekkelijke online content. Waardevolle content zit vaak vast in het hoofd van productspecialisten die het op hun beurt moeilijk vinden om content te maken. Vaak blijft de kennis daardoor in hoofden van specialisten steken en blijft deze onderscheidende kennis onvindbaar voor potentiële klanten.

1.4 Content als onzichtbare verkopers

Met een beetje fantasie kun je content zien als een onzichtbare verkoper voor je bedrijf. Iedere vorm van content speelt namelijk in op een behoefte van consumenten in het aankoopproces. Zo geeft iedere vorm van content een argument om een aankoop te doen bij een bedrijf. Eigenlijk op dezelfde manier waarop verkoopmedewerkers in een fysieke winkel hun klanten adviseren. Bijvoorbeeld: een blogartikel met informatie over de waardevolle stoffen die verwerkt zijn in een bepaald type kussen geeft een argument aan een klant om dat kussen te kopen.

Zo geeft een artikel met informatie over de waardevolle stoffen die verwerkt zijn in een bepaald type kussen een argument aan een klant om dat kussen te kopen. Tegelijkertijd kan een afbeelding
van een influencer met datzelfde kussen een ander argument vormen om te kopen. De optelsom van diverse soorten content die matchen met diverse behoeftes leidt uiteindelijk tot voldoende vertrouwen van consumenten om producten te kopen. En om dit op lange termijn te blijven doen.

Net zoals een offline verkoper vragen stelt aan een klant om er geleidelijk achter te komen waar diegene behoefte aan heeft. Zo moeten onzichtbare verkopers online beschikbaar en vindbaar zijn voor het geval dat self educating buyers een probleem willen oplossen. Het goed nieuws daarbij is dat online content altijd beschikbaar is voor mensen die ernaar zoeken. De winkel is dus altijd open.

1.5 Breng ze samen!

In deze theorie is het natuurlijk de bedoeling om de self educating buyer en de onzichtbare verkoper samen te brengen, zodat de contentbehoefte van de consument door de onzichtbare verkoper wordt vervuld. Hoe beter het verhaal van de onzichtbare verkopers aansluit bij de behoeftes van de consument, des te groter de kans wordt dat de consument producten bij het bedrijf koopt. Hoe meer content aansluit bij de behoeftes van de klant, des te meer vertrouwen een consument in de aankoop bij dat bedrijf krijgt. Naast het verkopen van een product kunnen dat ook andere doelen zijn. Het bedrijf dat het beste op de contentbehoeftes van consumenten inspeelt, wint de strijd voor de consument en weet deze aan zich te binden.

In het volgende blog in de blogreeks wordt het content prisma besproken waarmee de randvoorwaarden voor toekomstige content in kaart worden gebracht. Als organisatie gebruik je dit om toekomstige content mee vorm te geven.

Whitepaper: Content waar je marketing van groeit

Wil je de theorie over als bedrijf geld verdienen met content vertaald zien in praktijkvoorbeelden? Download dan het whitepaper Content waar je marketing van groeit waarin je de uitgebreide versie van dit blog vindt én de andere blogs uit deze reeks. Wil je meteen het volledige whitepaper? Klik dan op de link hieronder!

Download hier het whitepaper

Auteur

In zijn rol als Inbound Marketing Consultant trekt Jasper dagelijks bezoekers aan door relevante en unieke content vindbaar te maken. Door content aan te laten sluiten op behoeftes van consument in verschillende fases van de customer journey trek je bezoekers aan. Want de wereld is op zoek naar bedrijven met relevante en unieke content.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak