2016 – Het jaar van de data

2016 – Het jaar van de data

Daniel Hoogeboom   •  9 januari 2017

De wereld is in 2016 een stuk slimmer geworden, en zo ook op het gebied van data. Wist je bijvoorbeeld dat er een glazen schijfje is ontwikkeld die meer dan 360tb aan data kan opslaan en houdbaar blijft voor ongeveer 10 miljard jaar? Nieuwe doorbraken en data methoden zorgen ook voor verandering in de manier waarop we met data omgaan.

In aanloop naar het nieuwe Data Driven Commerce event blikken we terug op een succesvol jaar aan ontwikkelingen op het gebied van Data.

Even terugblikken – Wat speelt er?
In de blogpost ‘De vijf belangrijkste uitdagingen bij het aan de slag gaan met big data’ zijn we ingegaan op de belangrijkste aandachtspunten bij big data. Vaak begint het werken met big data bij het überhaupt beschikbaar krijgen van de data in een bruikbaar format. Laat je vervolgens vooral niet afleiden van je hoofddoel; houd je data schoon, actionable en zorg dat je de juiste analysemethoden toepast om te kunnen sturen op de juiste resultaten.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden is het Data Management platform een woord geweest van 2016. Een jaar waarin veel bedrijven het nét niet lukte om een volledig data management platform tot leven te roepen. Wel zien we meer en meer centrale data-hubs ontstaan waar data uit verschillende bronnen continu wordt opgeslagen en aangevuld.

Systematische aanpak middels het Data Driven Commerce model
Om een handvat te bieden bij de uitdagingen en het creëren van een data-hub is het Data Driven Commerce model tot leven geroepen. Dit model is opgericht door verschillende data specialisten die de uitdagingen het hoofd wilden bieden:

Het model biedt handvatten om data een sturende rol te geven. Vanuit verschillende bronnen verzamel je data die je centraal opslaat. Na het analyseren van deze data bied je inzicht in de business units van je bedrijf om op alle mogelijke touch points te kunnen optimaliseren. Op deze manier wordt data tastbaarder en is het eenvoudiger om op basis van data te optimaliseren. Het risico dat waardevolle data niet gebruikt wordt is hierdoor een stuk kleiner.

In welke fase sta je nu?
Bovenstaand model lijkt ingewikkeld, aangezien we het hier al hebben over voorspellende modellen (behavioral/predictive), maar niets is minder waar. Slechts een aantal stappen van dit model zullen nu van toepassing zijn. Naarmate je je verder ontwikkelt worden de honingraten in het model aangevuld. Het ontwikkelen gaat volgens drie fasen: analyze, blend en converge.

Door verschillende databases samen te voegen, profielen op te bouwen en personalisatie toe te passen kun je je centrale data-hub uitbreiden met meer relevante data. Om de proef op de som te nemen is dit model toegepast door relevante bronnen te combineren om een gepersonaliseerde boodschap te creëren voor de klant. Het resultaat? Een gepersonaliseerde Twinkle bij jou thuis op de deurmat:

What is next?
In de volgende blogpost – welke over een aantal weken verschijnt – blikken we vooruit op het Data Driven Commerce event van dit jaar. Wil je meer leren over een data driven marketing aanpak voor jouw organisatie? Tijdens Data Driven Commerce zullen ervaren en inspirerende sprekers aanwezig zijn om ook 2017 het jaar van data te laten worden.

Nieuwsgierig? Neem alvast een kijkje op de website van het Data Driven Commerce event. Lezers van deze blogpost geven we €100,00 korting op de inschrijving, met de kortingscode DDC17DNZ (hoofdlettergevoelig).

Tot dan!

Daniël Hoogeboom is Data-analist binnen het DDC team. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak