Aan de slag met Big Data

Aan de slag met Big Data

Rianne Bark-Lunenborg   •  3 februari 2016

Big Data en Data Analytics veranderen de manier waarop we zaken doen en hoe we organisaties leiden ingrijpend. Goed inzicht in het gedrag en wensen van klanten is vereist om nu en in de toekomst relevant voor ze te blijven. Op data gefundeerde customer experiences, die inspelen op geïdentificeerde behoeften en verwachtingen, gaan het zeker winnen van oude en traditionele manieren van communiceren. Organisaties die hier niet adequaat op in spelen, lopen dus het risico waardevolle klanten te verliezen aan concurrenten die zich wel door data laten leiden.

DDc_blog4_visual1

Data Analyse is Key
Data is op zichzelf niets bijzonders of onderscheidend; sterker nog, data is in iedere organisatie volop aanwezig. Data wordt pas onderscheidend als je in staat bent om de juiste analyses te maken en de verworven inzichten te gebruiken om je klanten beter te bedienen of om je bedrijfsprocessen verder te optimaliseren.

‘Big Data is het nieuwe goud’ en de meeste bedrijven weten dat ze iets met Big Data moeten gaan doen, maar leven nog in de veronderstelling dat het concept groot en te complex is om er gelijk mee te beginnen. En dat terwijl Big Data zich juist uitstekend leent om klein te beginnen. Je kan heel eenvoudig starten met out-of-the-box analyses en het verkrijgen van nieuwe waardevolle inzichten uit de reeds beschikbare data.

Een andere misvatting is dat je vanaf het begin nieuwe technologieën nodig hebt om met Big Data aan de slag te gaan. Het is juist de kunst om klein te beginnen met beschikbare data en technologie. We verbazen ons iedere keer weer over onbenutte mogelijkheden en het laaghangende fruit dat we in beschikbare data ontdekken. Het mooie van klein beginnen is dat je je eerste successen relatief eenvoudig kunt boeken en daarmee een verantwoord fundament legt om stapje voor stapje verder te investeren in Big Data en Data Analytics.

De voordelen hiervan zijn goud waard. Datagedreven organisaties kennen hun klanten beter, behalen hogere ROI’s op marketing en sales en nemen daarnaast sneller betere beslissingen. Deze data-driven manier van werken vereist echter wel een ander type leiderschap en meer analytisch ingestelde managers die organisaties helpen om deze veranderingen succesvol door te voeren.

Verandering is noodzakelijk
Big Data draait dus in eerste instantie veel meer om verandering van mindset en het ontwikkelen van de juiste skills, waarbij data een leidende rol krijgt in de wijze waarop erin organisaties wordt gemanaged. Je neemt beslissingen op basis van met data onderbouwde inzichten en ideeën in plaats van op onderbuikgevoel en aannames.

DDc_blog4_visual2

Bedrijven die verzaken om data gedreven te (gaan) sturen, lopen het risico om ondergesneeuwd te raken door hun concurrenten die wel in staat zijn om hun data te vertalen naar veel efficiëntere en klantgerichtere processen, waardoor ze relevanter voor de doelgroep zijn en rendabeler kunnen opereren.

ABC’tje
De Nieuwe Zaak heeft een uniek Data Driven Commerce model en Big Data maturity model ontwikkeld om organisaties gefaseerd te helpen veranderen. Het doorlopen van de veertien stappen uit dit model leidt tot een datagedreven organisatie.

DDc_blog4_visual3

Beginnen met Big Data is een ABC’tje: Analyze, Blend en Converge staan voor de drie fasen uit het maturity model. Gedurende deze fasen transformeer je stap voor stap naar een volwassen data driven organisatie en ontwikkelen mensen de benodigde skills om maximaal te profiteren van Big Data. Het mooie van dit model is dat je gelijk kunt beginnen, zonder dat hier forse investeringen voor nodig zijn.

Wil je meer leren over een data driven marketing aanpak voor jouw organisatie? Download de Big Data whitepaper of schrijf je in voor onze inspirerende rondetafelsessie tijdens het Data Driven Commerce event. Lezers van deze blogpost geven we €100,00 korting op de inschrijving, met de kortingscode DNZ2016DDC (hoofdlettergevoelig).

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak