Black Friday Fact Checker

Christiaan Dollen   •  5 december 2017

 

Heeft Black Friday records verbroken?

Op voorhand waren de meeste media erover eens: Black Friday 2017 wordt een daverend succes. Met pakkende koppen als: “Black Friday definitief doorgebroken bij Nederlandse webshops” en “Black Friday en Cyber Monday gaan records breken”, waren de verwachtingen hoog gespannen. Maar zijn deze verwachtingen ook waargemaakt in de praktijk?

4 op de 7 hypotheses zijn ‘bewezen’
Om te toetsen of het beeld klopt wat op voorhand werd geschetst over Black Friday 2017, hebben we op basis van een aantal artikelen die voor Black Friday uitkwamen hypothese geformuleerd. Deze hypotheses hebben we getest met geaggregeerde data van onze klanten waarvoor Black Friday relevant was in 2017.

Stelling 1: Heeft Black Friday records gebroken?
De verwachtingen op voorhand over Black Friday waren hoog gespannen. Er werd gerekend op een groei in omzet en het verbreken van records. De gemiddelde omzet van de onderzochte klanten is met 131% gestegen ten opzichte van Black Friday vorig jaar. Er is zelfs een klant die de hoogste dagomzet aller tijde heeft behaald en een klant die meer dan 400% groei in omzet heeft behaald ten opzichte van vorig jaar.

Stelling 2: Is er een groei in aantal sessie tijdens deze Black Friday?
Op voorhand was de verwachting dat door de groeiende belangstelling voor Black Friday er meer bezoekers naar de website zouden komen. Resultaat: Gemiddeld stijgt het aantal sessies bij onze klanten met 80% met als uitschieter een partij die 128% meer sessies op hun website verwerkten.

Stelling 3: Rekenen klanten meer geld af tijdens Black Friday?
Als er met aantrekkelijke kortingen wordt gestrooid, is de kans groot dat bezoekers meer in hun winkelmandje doen en dus een hogere orderwaarde bereiken dan normaal. Door het voorspelde succes van Black Friday van dit jaar verwachtten we op voorhand ook dat de orderwaarde hoger is dan vorig jaar. Resultaat: Het blijkt dat de gemiddelde orderwaarde van onze klanten samen 44% hoger is dan een normale dag. Daarnaast is de orderwaarde 22% hoger dan Black Friday 2016. Een specifieke klant heeft dit jaar zijn gemiddelde orderwaarde zelfs bijna verdubbeld tijdens Black Friday.

Stelling 4: Domineren jongeren tijdens Black Friday?
Onder jongeren is het concept Black Friday het breedst bekend en het meest populair. In het algemeen is het de verwachting dat jongeren actiever zijn met het online bestellen van producten. Tijdens de Black Friday periode moet er dus een stijging zichtbaar zijn in het aantal bezoekers in de lagere leeftijdsklassen. Om deze hypothese te testen kijken we naar de leeftijdsgroep 18-24 en het aandeel van deze groep in het totaal aantal sessies. Het aandeel van deze groep is normaal 7%, terwijl het aandeel op Black Friday 6,8% is. Op Black Friday daalt deze groep dus juist in plaats van dat deze stijgt (al is het een lichte daling). Er is geen echte verklaring voor dit cijfer, maar we zien dat deze effecten zeer website specifiek zijn.

Stelling 5: Is de verdeling van apparaten anders tijdens Black Friday?
Misschien samenhangend met bovenstaand punt, was het de verwachting dat de device verdeling verder weg beweegt van desktop. Dit betekent dat er minder dan de helft van de mensen bestelt via desktop en dat mobiel steeds populairder wordt. De device verdeling tijdens Black Friday is anders dan normaal. In de device verdeling is het opmerkelijk dat bezoekers in vergelijking met een gemiddelde dag minder op tablet (-13%) en meer op desktop (+9%) de website bezoeken. De device verdeling is dus anders dan normaal, maar de verdeling is niet zoals op voorhand verwacht. Waarschijnlijk bestellen klanten liever met hun desktop.

Stelling 6: Is er een stilte-voor-de-storm-effect voorafgaand aan Black Friday?
Consumenten weten steeds beter wanneer Black Friday gaat plaatsvinden en e-commerce bedrijven doen steeds meer om klanten hiervoor te werven. Ook in aanloop naar Black Friday. Om geen dief van eigen portemonnee te zijn, kunnen consumenten aankopen uitstellen om op Black Friday toe te slaan. In de aanloop naar Black Friday lijkt het dus logisch om een daling in opbrengst te zien. In de data vinden we echter weinig aanknopingspunten voor een stilte-voor-de-storm-effect. Er is uiteraard wel een piek te zien tijdens Black Friday, Maar geen dal ervoor.

Hoe ‘scoor’ jij op de hypothese over Black Friday? 
De meeste, overwegend positieve, voorspellingen over Black Friday bleken dus waar te zijn. Hoe heeft jouw webshop gescoord op bovenstaande hypotheses?

Laat het ons weten!

Christiaan Dollen is web analytics specialist. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak