De kunst van KPI-dashboarding

Daniel Hoogeboom   •  11 april 2017

Er zijn overal in de wereld dashboards, ook in de marketingwereld. Waarvoor zijn ze eigenlijk goed? En waar moet je op letten bij het bouwen van een dashboard? In deze how-to ga ik in op het nut van KPI-dashboarden en geef ik aan de hand van voorbeelden vijf praktische tips om je KPI-dashboard te bouwen of te verbeteren.

Zonder het te weten maken we dagelijks ontzettend veel gebruik van dashboards. Van groot tot klein; zijn ze overal aanwezig. Ze geven je snel inzicht in de huidige situatie en zorgen ervoor dat je hierop kan inspelen. Sta je weleens stil bij het nut van zo’n dashboard? In de marketingwereld heeft dit zich al bewezen door de volgende positieve eigenschappen.

KPI-dashboards maken het team betrokken bij het resultaat
Geen enkel sneeuwvlokje voelt zich verantwoordelijk voor een lawine. Bij grote projecten werken veel verschillende specialisten aan één resultaat, alleen voelt niet iedereen zich hier individueel verantwoordelijk voor. Door een dashboard te ontwikkelen die het resultaat of de voortgang bijhoudt ten opzichte van de doelstelling, zorg je ervoor dat het hele team betrokken raakt bij het succesvol afronden van het project. Sta er minimaal twee keer per week bij stil en bepaal acties op basis van wat je ziet.

Lees de hele blogpost op Marketingfacts

Daniël Hoogeboom is Data-analist binnen het DDC team. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak