Top 3 Big Data en Marketing trends

Top 3 Big Data en Marketing trends

Wouter van der Heijden   •  12 januari 2016

De trend dat meer bedrijven hun data-activiteiten uitbreiden, zal naar verwachting in 2016 verder doorzetten. De doorontwikkeling van steeds beter betaalbare big data-tools en -services maakt van 2016 het jaar waarin we meer concrete praktijkvoorbeelden gaan zien. Het digitale spoor dat mensen achterlaten, wordt steeds omvangrijker. Door de toename van big data in alle dimensies wordt de interpretatie van deze data steeds belangrijker. Bedrijven die de juiste data verzamelen, slim gebruik maken van de beschikbare data en zorgen voor nieuwe analysemogelijkheden groeien harder en maken meer winst dan bedrijven die dat niet doen. Het gebruik van een centrale data-hub is hiervoor essentieel. Op die manier kun je een holistisch beeld van je klant creëren, waarmee je de relevantie voor je doelgroep kunt verhogen.

Wat zijn in 2016 de drie belangrijkste trends op het gebied van data-driven marketing?

Blog1_visual1

1) Data gebruiken om onderscheid te maken

Bedrijven die hun data slim inzetten, vergroten het concurrentie ‘gat’ met bedrijven die geen gebruik maken van data. Door de ontwikkeling van nieuwe datasystemen en analytics-tools wordt de toegang tot de data en daarmee het inzicht in iedere individuele klant steeds gemakkelijker te realiseren. Hiermee kun je sneller van data naar doelgericht inzicht in klantgedrag komen. Met nagenoeg realtime inzicht kan je sneller leren en beter anticiperen. Het gaat hier dan ook niet om de hoeveelheid data, maar om de juiste interpretatie van de data om zo relevanter te worden voor je (potentiële) klanten en daarmee aan concurrentiekracht te winnen.

Blog1_visual2

2) Een centrale data-hub wordt het kloppend hart van marketingorganisatie

Steeds meer bedrijven gaan in 2016 gebruikmaken van een centrale data-hub. Een centrale data-hub is het kloppend hart van je data-driven marketingorganisatie. Hieruit halen alle afdelingen relevante inzichten om onderbouwde keuzes te maken. Big data-oplossingen zoals Hadoop en Apache Spark spelen hierbij een steeds grotere rol. Of je een centrale data-hub in de vorm van een eigen fysieke server of een cloudoplossing zoals Microsoft Azure gebruikt, maakt niet uit. Het kan overigens ook met een centrale dashboard-tool als Tableau of Pentaho.

Blog1_visual3

3) Inzet van big data voor customer-centric marketing

Big data gaat in 2016 meer ingezet worden om als organisatie echt customer-centric te worden. Door een holistisch klantbeeld te creëren, waarin alle microconversie-momenten zijn opgenomen, wordt helder welke stappen een klant zet voor en nadat hij converteert. Met deze data kun je de juiste momenten in de customer journey identificeren en vervolgens op die momenten aanwezig zijn met relevante content en promoties. Organisaties gaan steeds vaker on- en offline data combineren om klanten van het juiste aanbod te voorzien.

Conclusie

Om niet achter te raken op de concurrentie is het raadzaam in 2016 aan de slag te gaan met data-driven marketing. Zorg er voor dat de data die je gebruikt centraal staat en maak deze snel beschikbaar is. Wacht niet totdat je alle data hebt, maar begin direct met de data die beschikbaar is. Hiermee word je relevanter voor je doelgroep en zal je conversie stijgen.

Wil je meer leren over een data driven marketing aanpak voor jouw organisatie? Kom dan naar het data-driven commerce event. Lezers van deze blogpost geven we €100,00 korting op de inschrijving, met de kortingscode DNZ2016DDC (hoofdlettergevoelig).

Wouter van der Heijden is CRO & Webanalytics Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak