Word jij de onmisbare data-analist in een Data Driven Marketing team?

Daniel Hoogeboom   •  30 maart 2016

Goede data-analisten beschikken over een aantal veelgevraagde eigenschappen. Ze zijn hoog opgeleid, getraind in het herkennen van datastructuur, en hebben een statistische opleiding genoten. Ze zijn experts in het samenvoegen van gevarieerde (en ongestructureerde) bronnen en maken hier complexe modellen voor.

Deze modellen worden gebruikt om patronen te herkennen. Denk aan het ontdekken van de grootste pijnpunten, welke klanten nog ‘actief’ zijn of welke variant van een pagina getoond moet worden bij een consument. Dit zijn inzichten die organisaties direct kunnen inzetten om bezoekers sneller te laten converteren tot klant of klanten op het juiste moment te benaderen voor een herhaalaankoop.

Hier werk je als data-analist nooit alleen aan. Jouw resultaten worden gebruikt om op strategisch niveau beslissingen te maken en hier zijn de directie en management bij betrokken. Daarnaast zijn er voor de implementaties aan de hand van jouw data programmeurs en designers nodig.

Het Data Driven Marketing team

Om snelle beslissingen te faciliteren werken verschillende specialisten samen in een Data Driven marketingteam aan een gezamenlijk doel. Deze teams zijn cruciaal om het meeste te bereiken voor zowel de organisatie als de klant. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je als analist niet verder kan werken vanwege een probleem in de code, het design of gebrek aan data toegang. Uit onderzoek van GDMA blijkt dat deze problematiek bij 1 op de 4 bedrijven (26,4%) in 2015 meer dan gemiddeld aanwezig was. Een Data Driven Marketing team met meerdere specialisten op bijvoorbeeld technisch en analytisch gebied biedt hier een oplossing voor.

BlogDaniel_visual1

Waar moet je als data-analist op letten

Ga je in een Data Driven of agile team werken als analist, kijk dan goed om je heen wie wie is, en achterhaal welke toegang de andere specialisten van bijvoorbeeld design en techniek hebben met betrekking tot platformen, databases en omgevingen. Als data-analist raak je al snel verwikkeld in het verzamelen van data van meerdere omgevingen, dus daarbij is een goed overzicht noodzakelijk.

Naast het goede overzicht stel je als team een concreet doel om te halen tijdens jullie samenwerking. Vraag de andere teamleden duidelijk wat er van jou wordt verwacht en welke rol jij speelt in het behalen van dit doel. Dit vermindert afleiding van andere, niet noodzakelijke werkzaamheden.

Welke eigenschappen moet je bezitten


Out of the box kunnen denken

Je hebt mensen die heel goed iets uit een boekje kunnen leren maar niet creatief om kunnen gaan met oplossingen die niet vooraf gedocumenteerd staan. Hier komt een goede data-analist echt tot zijn recht. Door al die verschillende bronnen en ongestructureerde data loop je (erg) vaak tegen problemen aan die op het eerste gezicht niet op te lossen zijn. Probeer hier creatief mee om te gaan door jezelf de volgende vragen inzichtelijk te krijgen:

  • Welk resultaat wil ik behalen?
  • Wat weerhoud mij hier nu van?
  • Welke andere mogelijkheden kan ik vinden?

Als je een omweg kan vinden die het probleem omzeilt en toch resultaten oplevert, dan heb je een goede oplossing voor nu. Kun je dit niet vinden? Loop dan even weg of ga bezig met een ander lopend traject. Dit verandert je mindset en geeft je meer kans om een oplossing tegen te komen voor het oorspronkelijke probleem. Het kan ook zo zijn dat het probleem buiten je specialisme valt en je dit samen met een andere specialist kunt oplossen. In een agile team is dat eenvoudig, gezien de mogelijkheid om snel te schakelen met de andere specialisten.

Durf de controle uit handen te geven
Als data-analist heb je een functie waarbij je veel controles uit moet voeren. Je houdt bij elke stap van het proces in de gaten welke wijzigingen er zijn en welke impact dit heeft op jouw analyse. Bij een agile team kan iemand anders deze overkoepelende controle krijgen. Een goede leider of consultant zal hier altijd jouw input gebruiken om te bepalen wat de doelstellingen zijn voor de analisten.

Merk je dat jouw code niet goed is geïmplementeerd waardoor je analyses niet werken? Overleg dit met de betreffende persoon, bespreek de aanpassingen en ga verder met een volgend doel. Als je als analist blijft steken bij het oplossen van het oorspronkelijke probleem dan ga je onnodig tijd investeren buiten jouw specialisme en heb je aan het einde van de dag minder voor elkaar gekregen. Het voordeel van een Data Driven team dat agile werkt is dat je snel een seintje krijgt of het weer naar behoren werkt en niet eerst 4 dagen en 23 mailtjes verder bent.

Maak gebruik van elkaar!
Bekijk niet alleen hoe deze specialisten jou verder kunnen helpen, maar bedenk vooral hoe jij de specialisten kan helpen met vernieuwde inzichten! Wacht niet geduldig af tot je opdrachten krijgt, maar ga actief op zoek naar de resultaten die de rest van het team kunnen helpen. Zij wachten namelijk ook op de input die jij levert. Dit blijkt ook uit onderzoek van GDMA waar wordt aangetoond dat het belang van data voor de input van marketingactiviteiten cruciaal is.

BlogDaniel_visual2

Belangrijk hierbij is het volgende: durf advies te geven op basis van jouw conclusies, zodat jij de specialisten ook helpt. De data vertelt je een verhaal dat alleen jij begrijpt en jij moet dit verhaal doorvertalen naar insights die de rest van het team kan inzetten. Als je geen advies durft te geven dan worden je analyses nooit tot hun volle recht gebruikt en wordt de waarde van data binnen de organisatie onderschat.

Conclusie

Ga je aan de slag in een Data Driven Marketing team? Bereid je dan goed voor door te weten met wie je samenwerkt en tot welke informatie zij toegang hebben. Zorg dat je creatief problemen aanpakt en gebruik maakt van je expertise om teamleden concrete adviezen te leveren op basis van data. Zo zal je voor jezelf, evenals de data die je verzameld, een sleutelpositie hebben binnen het team. Succes!

Daniël Hoogeboom is Data-analist binnen het DDC team. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak