AVG onderzoek: 25% van bezoekers niet te gebruiken voor marketingdoeleinden zoals retargeting

AVG onderzoek: 25% van bezoekers niet te gebruiken voor marketingdoeleinden zoals retargeting

  •  14 januari 2019

Heb je een nieuwe cookiemelding geïmplementeerd? Dan is de kans aannemelijk dat je een kwart van je bezoekers ‘verliest’ en niet kan gebruiken voor marketingdoeleinden zoals retargeting. Ons onderzoek laat namelijk zien dat gemiddeld 25% van je bezoekers cookies niet accepteren. Ook vonden we verschillen in het soort websitebezoeker: Mobiele bezoekers accepteren eerder marketingcookies dan bezoekers op desktop of tablet. Benieuwd naar de overige gevolgen van de AVG? Lees dan snel verder.

Welke websitebezoekers mag ik retargeten en welke niet?

Veel bedrijven hebben vanwege de introductie van de AVG hun cookiemelding aangepast. Daarmee kunnen bezoekers hun voorkeuren aangegeven met betrekking tot cookies. Websitebezoekers die marketingcookies accepteren mogen gebruikt worden voor marketingdoeleinden zoals retargeting, terwijl bezoekers die de cookiebar negeren of functionele cookies accepteren niet te retargeten zijn.

We besloten de proef op de som te nemen en te analyseren hoe bezoekers reageren op de cookiebar. Hiervoor hebben we onderzoek gedaan onder klanten uit verschillende sectoren om de diversiteit te waarborgen.

De (retargeting)vijver om uit te vissen is een stuk kleiner geworden

We hebben in een tijdsperiode van een maand data verzameld van ruim 132.500 sessies. Hieruit blijkt dat 75% van het totale verkeer de benodigde marketingcookies accepteert. Hoewel dit nog steeds het overgrote deel is, betekent het wel dat de vijver waaruit je kan vissen om mensen te retargeten een stuk kleiner is geworden. Immers, voordat de AVG haar intrede deed was een opt-in niet verplicht en kon je in principe 100% van je bezoekers retargeten.

Accepteren: Alles of niets

Uit onderstaande cijfers kunnen we opmaken dat er een zeer duidelijke verdeling is in de mate waarin bezoekers cookies accepteren. Het overgrote merendeel (76%) accepteert alle cookie-niveaus en een kleinere groep (22%) accepteert helemaal geen cookies. Slechts een heel klein deel (+1%) maakt een bewuste keuze voor één van de tussenliggende niveaus.

Het laagste niveau, ook wel Level 0 (geen toestemming), is van toepassing wanneer bezoekers geen interactie hebben met de cookiebar. Het is dus aannemelijk dat dit deel van de bezoekers de cookie-bar volledig negeren of over het hoofd zien met als resultaat dat er geen cookies geplaatst mogen worden. Ondanks dat bezoekers je cookiebar dus zien mag je ze niet retargeten omdat ze geen opt-in hebben gegeven.

Op een kleiner scherm worden cookies eerder geaccepteerd

Uit de data blijkt dat het apparaat waarop bezoekers de website bekijken van invloed is op de mate waarin cookies geaccepteerd worden. Mobiele bezoekers gaan sneller akkoord met de cookiebar dan bezoekers op tablet of desktop. Voor mobiele bezoekers is het percentage dat alles accepteert 93%. Dat is significant meer dan de bezoekers die de website op tablet (60%) of desktop (56%) bezoeken.

Ook zien we dat de cookiebar het meest genegeerd wordt in sessies die plaatsvinden op een desktop. Hieruit kunnen we afleiden dat bezoekers op een kleiner scherm vaker interacteren met de cookiebar en in de meeste gevallen kiezen voor de makkelijkste weg, namelijk alle cookies accepteren. Een logische verklaring hiervoor is dat de cookiebar op een kleiner scherm meer ruimte inneemt en dus sneller in de weg zit waardoor men op accepteren klikt.

Nieuwe bezoekers accepteren minder cookies dan terugkerende bezoekers

Uit de data blijkt dat de verschillen tussen nieuwe en terugkerende bezoekers klein maar significant zijn (75% om 80%). Terugkerende bezoekers accepteren naar verhouding vaker cookies dan nieuwe bezoekers. Het blijkt dus dat nieuwe bezoekers minder makkelijk persoonlijke gegevens afstaan dan bezoekers die vaker je website bezoeken.
Hieruit kunnen we afleiden dat vertrouwen mogelijk een belangrijk aspect is bij het al dan niet accepteren van cookies.

Hoe meten we het gedrag ten aanzien van de cookiebar door?

Bij klanten die gebruik maken van onze uniforme cookiebar plaatsen we een cookie om bij te houden wat de cookie-instellingen van een bezoeker zijn. Middels Google Tag Manager zijn we vervolgens in staat om op sessieniveau de cookie-instellingen van bezoekers te registreren en deze als aangepaste dimensie naar Google Analytics te sturen.

Deze data hebben we verzameld en vervolgens gevisualiseerd in een dashboard. Bouncers, personen die bij een bezoek direct de website verlaten, zijn hierin niet meegenomen omdat deze geen interactie hebben met de cookiebar en zodoende de data vertroebelen.

Een cookiebar-dashboard dat gebruikt werd door een van onze klanten.

De volgende stappen

Dankzij de dashboards hebben wij voor onze klanten inzichtelijk wat de impact van de AVG voor hun business is en kunnen we hierop inspelen. Niet alleen kunnen we het mogelijke verlies in omzet doorrekenen, ook kunnen we aanbevelingen doen om de cookiebar te optimaliseren. Denk hierbij aan het inzetten van psychologische principes vanuit CRO om het percentage bezoekers dat te gebruiken is voor marketingdoeleinden zoals retargeting te verhogen.

Wil jij ook inzicht in hoe er gereageerd wordt op jouw cookiebar en wat dit voor impact heeft op je online omzet? Of ben je benieuwd hoe je organisatie er op AVG-gebied voor staat? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Neem contact op

 

*In ons vorige blog gingen we in op de mogelijke gevolgen van de AVG. In dit huidige blog delen we onze belangrijkste bevindingen tot nu toe met je.

Auteur

Niels van't Erve is web analist binnen het DDC-team van De Nieuwe Zaak. Hier is hij onder meer verantwoordelijk voor het maken en ontwikkelen van analyses, rapportages en dashboards. Zodoende helpt hij klanten om beslissingen te nemen op basis van data.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak