Branded Content Event 2019

Branded Content Event 2019

  •  1 februari 2019

Content kent een evolutie. En zoals we weten kent elke evolutie een survival of the fittest. Juist op het gebied van content marketing is het zaak top of mind te worden en blijven. Maar hoe doe je dat? Afgelopen donderdag lieten we ons hierover bijpraten tijdens het Branded Content Event in DeFabrique in Utrecht. We delen graag de belangrijkste learnings met je. Hoe zorg jij ervoor dat jouw content marketing van push naar pull gaat?

De evolutie van content in relatie tot het brein | Paul Smit – Filosoof & Cabaretier

Paul zette ons aan het werk met een aantal braintraining oefeningen. Hij liet verschillende beelden en platen zien. Door je te focussen op een punt zag je andere beelden dan dat de plaat in eerste instantie uitbeeldt. Een conclusie die hieruit getrokken werd was: communiceer zo min mogelijk in een bericht, maar ook in een beeld, we kunnen het toch niet allemaal verwerken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je e-mail één boodschap communiceert.

Onze hersenen bestaan uit verschillende onderdelen. Ons veiligheid en routine brein ligt onderop. Door een opeenstapeling van ervaringen reageren wij op een bepaalde manier. Bovenop deze hersenlaag vinden we het zoogdierenbrein, gericht op ‘leuke dingen’. Wij als marketeers moeten hierop inspelen door het beloningssysteem omhoog te brengen en het pijnsysteem naar beneden. Het derde gedeelte van je hersenen is de neo cortex en is gericht op het nadenken.

Zorg ervoor dat je als marketeer in het routinebrein komt door herhaling. Vervolgens spreek je het zoogdierenbrein aan door ‘leuke’ content (bijvoorbeeld door storytelling) en tenslotte hang je hier een betekenisvol doel aan.

Reiziger centraal in content marketing | Marieke Nijhoff – Hoofd Marketingcommunicatie bij NS

Afgelopen jaar ontwikkelde NS een nieuwe contentmarketing strategie, waarmee álle marktsegmenten bediend worden. Namelijk: de zakelijke reiziger, de reiziger die een dagje uit in eigen land gaat en de internationale reiziger. De NS gebruikt emotie in hun communicatie. Meer doen dan de geijkte paden is de content strategie.

De customer journey wordt gedefinieerd aan de hand van het Touch-Tell-Sell model, welke gedurende het evenement vaker voorbij komt. In de touch-fase wordt de merkmissie ge-emotioneert, in de tell-fase wordt gericht op proposities en services en in de sell-fase gaan ze over op een concreet aanbod. Je moet continu blijven bijsturen en testen welke thema’s en onderwerpen wel of niet aanslaan. Van tell naar sell is niet eenvoudig.

Content vs. Reclame: Een routekaart voor contentmarketing | Taco Rijssemus – IDTV

Taco begon met de volgende uitspraak: “laten we ons richten op #unbullshitting van content”. Vervolgens werd ons de vraag gesteld: is commerciële content reclame? Nee, er zit wel een verschil in. Reclame wordt voornamelijk gepusht en naar (commerciële) content gaan mensen actief op zoek, die actie ligt bij de gebruiker, dus pull. Je moet de sweet spot raken met commerciële content. Hier komen de doelgroep interesse en het commerciële doel samen. Je moet inspelen op de behoefte van de gebruiker. Hoe? Bijvoorbeeld middels storytelling: je onthoudt het, het maakt emoties los en je vertelt ze door.

Live Pitch BMW | Sylvia de Leeuw – BMW

Na een korte briefing door BMW kregen De Persgroep, Mediahuis, ID TV en Talpa elk 10 minuten om hun branded contend concept voor de BMW i3 op het podium te pitchen. Waar de één zich richtte op een nieuw platform gericht op elektrisch rijden, gooide de ander het over een heel andere boeg met chatbot functies. De Hero, Hub & Hygiene strategie werd aangehaald. Een mix van hero, hub en hygiëne content is de meest effectieve manier om de SEO-prestaties – en bredere merkvoordelen – voortdurend te verbeteren. In de Hero-laag worden grootschalige contentstukken ontworpen om massabewustzijn te genereren. Dit zorgt voor autoriteit, bewustwording en betrokkenheid. In de Hub-laag wordt op regelmatige basis boeiende content verspreid die voldoet aan de behoeften van het publiek. Dit vergroot de bewustwording, betrokkenheid en beïnvloedt de user experience. In de Hygiene-laag wordt bruikbare content gecreëerd waar mensen echt naar op zoek zijn. Dit zorgt o.a. voor een boost in je site relevantie.

Touch-Tell-Sell model

Gedurende het evenement kwamen we meermaals het Touch-Tell-Sell model tegen, waarin je de consument (emotioneel) aanspreekt, je verhaal vertelt en vervolgens overgaat tot aankoop. Het is goed om dit model in jouw contentstrategie voor ogen te houden en vanuit dit model je content op te zetten en te zenden. Het was een zeer leerzaam en inspirerend evenement waarin we nog weer eens extra bewust werden van het belang van storytelling en de impact die dit maakt op de consument.

Jouw branded content strategie

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij de opbouw van jouw strategie? Wij helpen je graag om na te denken over jouw persona’s en customer journey en hoe je jouw klant vervolgens het beste kunt benaderen. Neem gerust eens vrijblijvend contact op!

Contact opnemen

Auteur

Mirle is marketing & communicatie medewerker bij De Nieuwe Zaak. Binnen De Nieuwe zaak houdt zij zich bezig met de ontwikkeling van corporate marketing en communicatie uitingen, leadgeneratie en events.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak