Acht inzichten in ‘geld en geluk’, en hoe pas je ze toe?

Marlies Wilms Floet   •  23 februari 2015

Maakt geld gelukkig? Nee, zullen de verstandigen onder ons zeggen. En niet uit principe, om calvinistische of andere ideologische ideeën, maar omdat er wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat het niet alleen het geld of de spullen zijn die mensen gelukkig maken. Dunn, Gilbert en Wilson beschrijven in een artikel in de Journal of Consumer Psychology acht principes waarmee consumenten meer geluk krijgen voor hun geld. Hoe kunnen retailers deze inzichten toepassen?

Nieuwsbrief_februari_column

Kenmerkend voor alle genoemde principes is het feit dat mensen geen perfecte rationele wezens zijn en vaak ‘ fouten’ maken bij het voorspellen van geluk in de toekomst. Hiervoor worden twee redenen aangedragen:

  1. mentale simulaties van toekomstige gebeurtenissen zijn niet perfect: mensen hebben bijvoorbeeld niet door hoe ze zich aanpassen aan toekomstige gebeurtenissen.
  2. de context van nu en de toekomst zijn vaak niet gelijk (anders gezegd: de context waarin ze de voorspelling doen is niet gelijk aan de context waarin ze de ervaring opdoen).

Principe 1. Kopen van ervaringen brengt meer geluk dan kopen van materiële goederen

Uit onderzoek blijkt dat mensen vaak gelukkiger zijn als ze hun geld hebben uitgegeven aan ervaringen dan aan producten. De verklaring hiervoor is dat we sneller wennen aan materiële zaken dan aan ervaringen, want die kun je herbeleven. Verder blijkt uit diverse experimenten dat mensen ervaringsaankopen beter herinneren dan materialistische. Bovendien blijkt ook dat we ervaringen eerder delen met anderen en ze daardoor nog meer geluk geven.

Toepassen:
Denk aan de beschrijvingen op je productdetailpagina: houd het niet bij een rationele of functionele beschrijving, maar geef het gevoel, de context en de potentiële ervaring weer! Goed voorbeeld is een productomschrijving op Ladress.com:

Dit jurkje is één van de varianten van onze wear-anywhere LaDresses en is niet alleen party-perfect, maar ook ideaal voor naar kantoor. Driekwart trompetmouwen, een hoge hals en licht uitlopende rok geven haar een lief, vrouwelijk gevoel en zorgen voor een flatterende, figuur-benadrukkende pasvorm.’ 

Dit principe kun je ook toepassen door bijvoorbeeld klanten aan te moedigen een review te schrijven, waarin ze aangeven hoe of waar ze het product hebben gebruikt en hoe ze dit hebben ervaren.

Lees het hele artikel op Emerce.nl

Marlies Wilms Floet is teamlead CRO. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich met haar team bezig met conversie ratio optimalisatie door de inzet en ontwikkeling van user experience, user testing, usability, A/B testing en Data Intelligence.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak