‘Always be testing’: De 10 belangrijkste take-aways van het Which Test Won congres 2015

Friederike Niehoff   •  28 oktober 2015

We waren dit jaar aanwezig op het twee dagen durende congres Which Test Won – The Live Event Europe in Berlijn, wereldwijd een van de belangrijkste congressen op CRO gebied. Benieuwd wat de nieuwste trends en ontwikkelingen zijn? Lees dan nu de samenvatting met de 10 belangrijkste take-aways van het congres.

WTW_header-afbeelding

Which Test Won beheert de grootste online bibliotheek met case studies op het gebied van A/B en multivariate testen en wordt door de conversieratio optimalisatie (CRO) community gezien als absolute autoriteit op testing gebied. Jaarlijks reikt zij de Online Testing Awards uit. In deze competitie gaat ze op jacht naar de meest succesvolle en meest innovatieve A/B-tests ter wereld. We zijn er dan ook trots op dat bij de eerste presentatie op het congres al direct een voorbeeld van een succesvolle test voorbij kwam van De Nieuwe Zaak, waarmee we dit jaar een Silver Award in de categorie productpagina hebben gewonnen.

Naast inspirerende peer-to-peer discussies en interessante tech panels met onder andere Adobe en Maxymiser hebben talrijke internationale experts hun case studies voorgesteld. Dit zijn de 10 belangrijkste take-aways:

1. Optimaliseer niet alleen je website, maar ook je data

Er is al veel informatie over je bezoeker beschikbaar zonder dat je erom hoeft te vragen. Je kan bijvoorbeeld kijken waar bezoekers vandaan komen, welke browser ze gebruiken of hoe lang ze op je site blijven. Deze input kan je heel veel over je bezoekers en de manier waarop ze jouw site gebruiken vertellen. Benut deze informatie om je bezoekers beter te leren begrijpen en je conversie daardoor te verhogen.

2. Lees de ‘digitale lichaamstaal’ van je bezoekers om conversies te verhogen

Meet de site-interactie van je bezoekers door zowel muisbewegingen als click- en heatmaps in te zetten en kijk vooral ook naar micro-conversies. Deze gegevens stellen je vervolgens in staat om bijvoorbeeld relevante content aan te bieden, gebaseerd op het gedrag van je bezoekers.

3. Personaliseer de customer experience

Door het gedrag van je bezoekers beter te begrijpen (zie boven) heb je de mogelijkheid om hun customer experience te personaliseren en daardoor hun behoefte te vervullen. Als een bezoeker bijvoorbeeld naar businessclass tickets zoekt, biedt hem dan vijf-sterren-hotels passend bij zijn reisplannen.

4. Blijf je testmethodiek kritisch evalueren

Om je conversie continu te blijven optimaliseren is het belangrijk om af en toe een stapje terug te nemen en je testmethodiek te evalueren. Begin door je tests te prioriteren. Vraag je daarbij af welke stap in de funnel de hoogste impact en de laagste effort heeft en vorm altijd een hypothese. Houd bij het berekenen van de testduur ook rekening met de koopcyclus van je klanten.

5. Zorg voor een test-cultuur in plaats van een test-team

Door test ideeën en resultaten intern op een creatieve manier met je collega’s te delen bouw je een test-cultuur (een ‘CROmmunity’) die je helpt om meer draagvlak voor testen te creëren. Daarnaast kun je op die manier jouw successen en learnings met iedereen delen en profiteert de hele organisatie van je inzichten.

6. Hou het simpel, kort en duidelijk

De kernvraag die je altijd in je achterhoofd moet houden is: Wat is voor je bezoeker essentieel om NU te weten en te zien? Hou je website daarom simpel en overzichtelijk. Doe je best om je bezoekers te laten zien wat ze moeten doen en hoe ze hun doel kunnen bereiken. Dit geldt vooral voor mobiele gebruikers die vaak een kortere time on site hebben en slechter converteren.

7. Duik dieper in de funnel en test op alle niveaus

De homepage en de check-out pagina zijn siteonderdelen die vaak getest worden. Maar ook andere stappen in de funnel kunnen een grote invloed op je conversie hebben. Duik daarom dieper in je sales-funnel en test op verschillende niveaus.

8. Vertel je bezoekers wat ze moeten doen

Door je bezoekers uit te leggen wat ze moeten doen en ze eraan te herinneren om actie te ondernemen maak je het makkelijker voor ze om hun (en jouw) doel te bereiken. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld goed getimede overlays of scrollende social share bars om je bezoekers eraan te herinneren dat ze op je website zijn om een doel te bereiken. Maak het makkelijk voor ze om te converteren, maar voorkom dat de reminders ‘in their face’ zijn.

9. Een duidelijke, krachtige CTA blijft heel belangrijk

Er zijn talloze factoren die je conversie beïnvloeden, zoals dag van de week en tijd van de dag, content, verkeersbronnen en gebruiksvriendelijkheid. Maar uiteindelijk blijft een duidelijke, krachtige Call To Action het belangrijkste middel om je doel te bereiken: een hoge conversie.

10. Always be testing!

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak