Conversie boosten? Kijk verder dan Cialdini

Marlies Wilms Floet   •  9 november 2016

De (inmiddels zeven) beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn een bekend gegeven in de marketing. Maar er zijn nog veel meer psychologische fenomenen die je toe kunt passen om de conversie een boost te geven. 

Iedereen denkt volkomen rationeel beslissingen te nemen, maar in werkelijkheid komen daar tal van psychologische principes bij kijken. Die van Cialdini zijn bekend en leidend in de e-commerce: sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste, consistentie & commitment, sympathie, wederkerigheid en eenheid. Op een site als die van Booking.com kun je deze principes zo aanwijzen: ‘nog 2 kamers vrij op onze site’ (schaarste), ‘heerlijk 8,8 – 70 beoordelingen’ (sociale bewijskracht), ‘gratis annuleren’ (wederkerigheid), enzovoorts. Een prima begin om de conversie te stimuleren, maar er zijn nog veel meer psychologische verschijnselen die het gedrag van de klant of bezoeker verklaren en beïnvloeden.

blogconversiebooster_headervisual

Zes categorieën

Wie kijkt naar het menselijk gedrag in relatie tot conversie, kan zes categorieën beïnvloedingsmechanismen identificeren: gevoelens & emoties, geheugen & verwerking, beslissingsgedrag, usability heuristieken, sociale beïnvloeding en gestalt & vormgeving. Per categorie hebben we negen psychologische principes vastgesteld, inclusief die van Cialdini en samengebracht in een toolkit: de Conversie Booster.

Lees het hele artikel op Emerce

Marlies Wilms Floet is teamlead CRO. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich met haar team bezig met conversie ratio optimalisatie door de inzet en ontwikkeling van user experience, user testing, usability, A/B testing en Data Intelligence.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak