Eventverslag – Google Analytics User Conference 2015

Eventverslag – Google Analytics User Conference 2015

Frank Dijk   •  6 juli 2015

Op dinsdag 16 en woensdag 17 juni 2015 vond de Google Analytics User Conference (GAUC) plaats in De Meervaart in Amsterdam. De eerste dag stond in het teken van Google Analytics trainingen. Op de tweede dag gingen we de diepte in met keynote sprekers en Master Classes. In dit verslag vatten we kort de belangrijkste inzichten uit de masterclasses en keynote presentaties samen.

Week 28 - eventverslag

Stel heldere doelen op

Met vooraanstaande keynote sprekers als Peter O´Neill (L3 Analytics), Krista Seiden (Google) en Simo Ahava (Reaktor) werd er ingegaan op diverse zaken rondom analytics. Peter O’Neill startte de dag en hij benadrukte het belang van het opstellen van business doelen voordat je in analytics duikt. “Back away from Google Analytics”, onderstreepte hij. Breng dus eerst de doelen van de organisatie in kaart en zorg dat je deze doelen goed door kunt meten. Weet wat je wilt weten, achterhaal deze informatie (alleen welke bruikbaar is) en zorg dat je toegang hebt tot deze informatie. Zorg dat je de inzichten begrijpelijk maakt voor iedereen en ze in een context plaatst. Dus is het cijfer wat ik presenteer hoog of juist laag en wat heeft dit voor impact op mijn business?

People, Process & Platform

De titel van de presentatie van de tweede keynote spreekster, Krista Seiden van Google, luidde: “Driving action with People, Process, and Platform”. Krista legde nadruk op het creëren van draagvlak binnen de organisatie door het belang van analytics te onderstrepen. Door vervolgens de juiste processen en platformen in te richten, kun je het gehele analytics plaatje binnen de organisatie compleet maken. Ook haalde ze de 90/10 regel aan: 90% people en 10% platform. Je kunt dus een erg krachtig platform hebben, maar als je niet de juiste mensen hebt met de juiste capaciteiten, zal je er nooit het optimale uithalen. Ook hierin speelt de factor ‘people’ dus een belangrijke rol.

“Stop with Plug-and-play Analytics”

Simo Ahava van Reaktor gaf tijdens de laatste keynote diverse ‘tweaks and tricks’ om de data kwaliteit van Google Analytics te verhogen. Met zijn krachtige headliner “Plug-and-play Analytics. Stop. Stop doing it. Stop it now” vertelde hij dat de data kwaliteit vanuit een standaard implementatie niet hoog genoeg is en dat dit jouw beslissingen kan beïnvloeden. Met diverse tips toonde hij hoe we de datakwaliteit kunnen verhogen. Daarbij is het tijdens het analyseren belangrijk om data te combineren, te segmenteren, te visualiseren en – waar mogelijk – te voorspellen.

Leerzame masterclasses

Tussen de keynote sprekers door werden er diverse masterclasses gegeven van verschillende niveaus. In deze classes werden de laatste ontwikkelingen op het gebied van Google Analytics besproken. Cross-device tracking, het creatief inzetten van custom dimensions en cohort analyses: het kwam allemaal aan bod. Echter sprongen twee zaken er bovenuit: Google Tag Manager in combinatie met Google Analytics en Enhanced Ecommerce. Door Google Tag Manager op de juiste manier in te richten wordt het voor marketeers eenvoudiger om wijzigingen in het Google Analytics script door te voeren en zijn zij minder afhankelijk van IT. Enhanced Ecommerce was de tweede feature van Google waar de aanwezigen razend enthousiast over waren. Dit nieuwe script biedt de analist veel extra inzichten in het bestelproces op de website.

Conclusie

Al met al was het een leerzame dag waarbij zowel de strategische kant belicht werd door de key notes van Peter O’Neill en Krista Seiden. Maar ook de operationele/praktische kant werd uitgebreid besproken door de masterclasses en de tweaks en tips van Simo Ahava. Met een karrevracht aan ideeën en veel nieuwe informatie hebben we de dag voldaan afgesloten!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak