Methodes in website-optimalisatie: hoe bepaal je realistische targets?

Methodes in website-optimalisatie: hoe bepaal je realistische targets?

Inge Rikkers-Pluijlaar   •  4 februari 2015

Om een webshop te verbeteren moet je eerst bepalen wat ‘goed’ is en wat ‘slecht’. Dit klinkt als een ingewikkeld ethisch vraagstuk. Waar het in dit geval om gaat, is in welke mate je webshop moet én kan bijdragen aan de overkoepelende doelen van de organisatie. Welke waarden geven inzicht in het succes van je webshop en waar moet je die waarden mee vergelijken? Met deze informatie kun je bepalen hoe je webshop er voor staat en welke verbetering je kunt realiseren.

emerce_cro_1_2015

Van bedrijfsmissie tot targets en verder

Er zijn veel methodes en hulpmiddelen uitgedacht voor het formuleren van meetbare doelstellingen. Ook zijn er al voldoende artikelen over die methodes geschreven (een kwestie van ‘Googlen’). Toch past het in dit artikel om de meest toegepaste in een notendop te behandelen. Zo hebben we weer even alles op een rijtje.

1. De online scorecard 2.0

Om relevante KPI’s (Key Performance Indicators) te bepalen is het van belang de juiste vragen aan jezelf te stellen en deze te beantwoorden. Dit begint op het hoogste niveau met vragen over de bedrijfsmissie. De vragen die daarop volgen zijn steeds specifieker. Deze helpen je te definiëren welke gegevens je moet monitoren, om te bepalen of je op de goede weg bent met het realiseren van je doelstellingen. “De online scorecard 2.0″ heeft dit samengevat in zes niveaus:

Lees het hele artikel op Emerce.nl

Inge Rikkers-Pluijaar is UX en CRO Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met het continu optimaliseren van de usability en conversie kracht van webshops.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak