De Nieuwe Zaak wint internationale awards voor beste A/B tests!

Inge Rikkers-Pluijlaar   •  24 november 2017

Ieder jaar organiseert het in New York gevestigde Behave (voormalig Which Test Won) de wereldwijde Best of Tests Awards. Organisaties uit alle uithoeken van de wereld kunnen hun mooiste, verrassendste en meest succesvolle A/B tests insturen, waar Behave vervolgens de juweeltjes uit pikt. Zij vergeven brons, silver en gold awards in verschillende categorieën. De Nieuwe Zaak is dit jaar, samen met haar klanten Steps en Coop de winnaar van twee awards: een gold award in de categorie ‘page layout’ en een silver award in de categorie ‘images & icons’.

Bij het selecteren van de beste tests besteedt Behave in het bijzonder aandacht aan de gehanteerde testmethodiek en gedachtegang die tot het resultaat heeft geleid. Met de evolutie van Which Test Won naar Behave benadrukken zij dat optimaliseren over meer gaat dan testen alleen. Behavioral marketing, economie en psychologie spelen een steeds belangrijkere rol bij het succes. Onderstaand delen we onze award-winnende cases en waarom ze hebben gewonnen.

Gold winner Steps: Quick add to basket

Winnaar omdat…

Er wordt vaak getest binnen de stappen van de salesfunnel, maar bij deze test is out-of-the-box gedacht, door een alternatieve flow te testen die beter aansluit bij de behoefte van de gebruiker.

Aanleiding

Vaak zien we dat bezoekers tijdens het online shoppen veel heen en terug navigeren tussen productoverzicht-pagina’s (listerpagina’s) en productdetailpagina’s. Om een product aan hun winkelmand toe te voegen moeten bezoekers eerst een productdetailpagina bezoeken, terwijl hun keuzeproces zowel op listerpagina’s als productdetailpagina’s plaatsvindt.

Hypothese

De mogelijkheid om vanaf de listerpagina’s direct een maat te kunnen selecteren en het product aan de winkelmand toe te voegen, zonder eerst een productdetailpagina’s te moeten bezoeken, zal het shoppen versnellen en vereenvoudigen. Dit zal een positief effect hebben op het aantal producten dat aan de winkelmand wordt toegevoegd en zodoende op de gemiddelde orderwaarde.

Resultaat

Geen stijging in gemiddelde orderwaarde, maar… een stijging van maar liefst 10% van de conversieratio (bestellingen).

Moet nu iedereen deze ‘quick add to basket’-functionaliteit aan hun listers gaan toevoegen? Wij raden aan van niet. Onderzoek zelf of dit bij jouw bezoekers past. De eerste indruk kan bijvoorbeeld voor een emotioneel product als een feestjurk veel belangrijker zijn dan voor een complex, meer rationeel product, waar specificaties een belangrijk onderdeel zijn van het keuzeproces.

Silver winner Coop: Alert icon

Winnaar omdat…

Klassieke psychologische principes zoals het Zeigarnik-effect zijn nog altijd van betekenis bij het optimaliseren van hedendaagse websites. Dit voorbeeld maakt duidelijk dat een kleine aanpassing een groot verschil kan maken.

Aanleiding

Elke regionale supermarkt heeft zijn eigen productassortiment. Om hun boodschappen online te kunnen bestellen dienen zij eerst hun dichtstbijzijnde winkel te selecteren, welke de bezorging zal verzorgen.

Hypothese

Een rood alert-icoon met een 1 erin zal appelleren aan het Zeigarnik effect: een onvoltooide taak wordt beter onthouden. Dit zal bezoekers stimuleren om eerst hun winkel te selecteren voordat ze verder gaan met hun online boodschappen.

Resultaat

Het gevoel van een onvoltooide taak en nieuwsgierigheid bracht bezoekers in beweging en zorgde voor een stijging van ruim 30% in het aantal geselecteerde winkels.

 

De Behave Best of Tests Awards hebben ook dit jaar weer inspiratie geboden aan onze marketeers en CRO-specialisten. Het is namelijk ook goed om te zien wat anderen testen! Bij De Nieuwe Zaak geloven we dat inzicht in de wensen en behoeften van de gebruiker essentieel zijn voor het optimaliseren van een website. En het loont!

 

 

Inge Rikkers-Pluijaar is UX en CRO Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met het continu optimaliseren van de usability en conversie kracht van webshops.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2017 De Nieuwe Zaak