Pre-post-analyse in website-optimalisatie: Weet wat je meet

Pre-post-analyse in website-optimalisatie: Weet wat je meet

Friederike Niehoff   •  10 november 2015

Als je een verandering aan een website hebt doorgevoerd is het verstandig om te toetsen of dit wel voor het gewenste effect heeft gezorgd. Een betrouwbare methode hiervoor is bijvoorbeeld een A/B-test. In sommige gevallen is dat echter niet mogelijk of raadzaam. Een van de alternatieven is dan het uitvoeren van een pre-post analyse. Daarbij vergelijk je de prestatie van de webshop voor en na de optimalisatieslag. Hier is wel een aantal risico’s aan verbonden. Dit artikel geeft richting aan hoe met deze risico’s om te gaan.

Blog-Friederike---prepost-analyse

Wat is een pre-post analyse?

We horen regelmatig verhalen van marketeers die trots vertellen dat ze een site-onderdeel geoptimaliseerd hebben en vervolgens een succesvolle test hebben uitgevoerd: ze zien dat de conversie in een periode van vier weken na de aanpassing hoger is dan in de vier weken voor de aanpassing en concluderen daaruit dat de optimalisatie een succes was. Een (te) vaak voorkomende valkuil, omdat in de meeste gevallen geen rekening wordt gehouden met externe factoren die de gegevens kunnen beïnvloeden.

Bij een pre-post analyse op kwantitatieve of zelfs kwalitatieve data wordt dus niks anders gedaan dan de condities beschrijven voor en na een specifieke verandering. De periode voor de verandering wordt als basis gezien en deze wordt vergeleken met de periode na de verandering.

Lees het hele artikel op Emerce

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak