Testevaluatie en -optimalisatie: Hoe om te gaan met testresultaten

Friederike Niehoff   •  16 december 2015

Een verandering voor een webshop of website kan na evaluatie een succes blijken, of niet. In beide gevallen eindigt webshop-optimalisatie niet, want ook uit een negatief testresultaat kunnen belangrijke inzichten gehaald worden. Dit artikel gaat in op welke overwegingen er spelen na het resultaat van een A/B-test en wat de vervolgstappen zijn. Daarnaast wordt uitgelegd hoe webshop-optimalisatie door middel van een optimalisatie-cultuur naar een hoger niveau getild kan worden.

 

blog friederike

Stel…

Er is een rode bestelknop in de winkelmand van je webshop. Je test deze knop tegenover een groene, omdat je denkt dat groen een positiever gevoel bij je bezoekers oproept en daardoor de conversie verhoogt. Er zijn dan twee scenario’s:

  1. De groene knop presteert beter dan de rode knop, je test was een succes.
  2. De rode knop presteert beter dan de groene knop of er is geen verschil tussen beide knoppen, je test was geen succes.

Je hoopt natuurlijk altijd op een succesvolle test die je hypothese bevestigt en voor een verbetering zorgt. Als dit het geval is, stop je dan met testen? En als je test onverhoopt toch geen succes is, gooi je dan de hypothese direct overboord?

Lees het hele artikel op Emerce

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak