Unique selling propositions: hoe uniek, motiverend en klantgericht zijn die van jouw organisatie?

Marlies Wilms Floet   •  29 september 2014

De term ‘unique selling proposition’ (USP) wordt tegenwoordig weer veel gebruikt. Maar ondanks dat velen wel een idee hebben over wat het inhoudt, zijn we ons niet altijd bewust waar het vandaan komt en hoe we deze het beste toe kunnen passen.

DNZ_usp

De term USP komt al uit de jaren ’60 van de vorige eeuw en is bedacht door Rosser Reeves van de Ted Bates & Company. Een USP wordt vaak geuit via een slogan die duidt op de unieke en onderscheidende kenmerken van een dienst of product. De meerwaarde bepaalt mede of een dienst of product succesvol zal zijn.

Online gebruik van onderscheidende kenmerken

De onderscheidende kenmerken zijn vaak uitermate geschikt om ook op websites de bezoeker positief te beïnvloeden. Door deze via korte zinnen op meerdere posities te plaatsen (zoals op de homepage, in de header) worden ze vaker aan de bezoeker getoond. Door de boodschap te herhalen vergroot je de kans op cognitieve verwerking en daarmee de kans op beïnvloeding. Een goed geformuleerde USP heeft onder andere de eigenschappen dat zij:

  • Echt uniek is en iets in zich heeft dat de concurrent niet biedt
  • Precies dát voordeel weergeeft dat de klant motiveert voor de aankoop
  • Geschreven is vanuit het perspectief van de klant

Lees het hele artikel op Marketingfacts.nl

Marlies Wilms Floet is teamlead CRO. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich met haar team bezig met conversie ratio optimalisatie door de inzet en ontwikkeling van user experience, user testing, usability, A/B testing en Data Intelligence.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak