De voor en nadelen van Realtime Dashboards

De voor en nadelen van Realtime Dashboards

Wouter van der Heijden   •  31 maart 2014

Site analytics tools zoals Google Analytics en Adobe Analytics bieden tegenwoordig de mogelijkheid om realtime site gegevens te tonen. Deze kunnen in fancy dashboards worden weergegeven, maar wat heb je hier nu aan? Geeft deze data toevoegde waarde? Kun je hier je marketingactiviteiten op sturen of is het een gimmick van de analytics tools?

Wat zijn Realtime Dashboardsrealtimedashboards_1

Realtime Dashboards tonen de actieve bezoekers die zich nu op je site bevinden. Op een Realtime Dashboards is zichtbaar hoeveel bezoekers er momenteel op de site zijn en welke pagina ze bezoeken. Natuurlijk is ook zichtbaar waar de bezoekers vandaan komen, zowel de fysieke locatie als voorgaande website. Google Analytics geeft ook aan welke events momenteel worden getriggerd en welke doelen er nu worden behaald. Er kan ook gefilterd worden op veel verschillende dimensies waaronder: Apparaat categorie, Campagne, Pagina, Nieuwe / Terugkerende bezoeker, Zoekwoord waarbij de statistiek altijd actieve bezoekers is. Realtime Dashboards geven dus een indruk van de activiteit in je site of webshop.

Voordelen van Realtime Dashboards

Realtime Dashboards bieden de mogelijkheid om in te zien wat actieve bezoekers momenteel op de site doen. Dit biedt inzichten in wat populaire onderdelen van de site zijn. Hierbij is het mogelijk bezoekers te volgen. Dit kan o.a. door een realtime funnel in te stellen met bijvoorbeeld de volgende stappen: Homepage, productdetailpagina’s, winkelmand, bestellingen bedankpagina. Door deze stappen achter elkaar te zetten (zie screenshot) wordt duidelijk hoeveel bezoekers er zich in elke stap bevinden, met per stap welk device en waar de grootste afhaak plaats vindt.

realtimedashboards_2

Doordat Realtime Dashboards de huidige activiteit van bezoekers tonen kan deze informatie goed gebruikt worden bij de inzet van live acties. Door de stijging van actieve bezoekers te monitoren bij het plaatsen van een tweet, het sturen van een mailing of het live zetten van een blogpost kun je het effect hiervan direct volgen. Als het resultaat tegenvalt, kun je direct extra exposure gaan creëren, of controleren of de mailing wel correct is verzonden.

Ook kun je Realtime Dashboards gebruiken om het aantal actieve bezoekers in het bestelproces te monitoren. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden bij het bepalen of dit een goed moment is om een cruciale site aanpassing door te voeren of dat je beter nog even kan wachten totdat deze bezoekers hun potentiële bestelling hebben afgerond.

En last-but-not-least, binnen jouw afdeling kun je ook goed gebruik maken van Realtime Dashboards als middel om de online winkel veel ‘contreter’ te maken, alsof het bijna een echte fysieke winkel is. Door bijvoorbeeld een beeldscherm op te hangen bij jou op de afdeling of op een andere afdeling en daar realtime te tonen hoeveel bezoekers er momenteel op de site zijn, worden je collega’s bewust van de activiteit op de site.

Nadelen van Realtime Dashboards

Het voordeel van Realtime Dashboads is eigenlijk meteen ook het nadeel. Realtime Dashboards geven aan wat er nu gebeurt op de site, maar dus niet wat er gisteren of vorige maand gebeurd is. Welke marketingactiviteiten kun je uitvoeren op basis van de zichtbare data? Zijn 30 actieve bezoekers veel of weinig? Gaan deze bezoekers mij geld op leveren? Geen idee. Binnen Google Analytics is het aantal pagina weergaven per minuut zichtbaar tot een half uur geleden. Het is hierdoor moeilijk om voor marketingactiviteiten stuurbare informatie uit Realtime Dashboards te halen.

Conclusie

Realtime Dashboards zijn leuk: “wow ik heb 20 bezoekers in mijn winkel”, motiverend: “gaaf 5 extra bezoeker direct na het versturen van mijn tweet”, en nuttig: “mooi er staat niemand bij de kassa, ik kan een update uitvoeren”. Echter is het mijns inziens moeilijk om je lange termijn marketingactiviteiten af te stemmen vanuit de gegevens van het Realtime Dashboard. Maar het kan wel een goed middel zijn om je (niet-online) collega’s meer enthousiast te maken.

Wouter van der Heijden is CRO & Webanalytics Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak