Website-optimalisatie in 4 stappen: een overzicht van methodes en toepassingen

Website-optimalisatie in 4 stappen: een overzicht van methodes en toepassingen

Inge Rikkers-Pluijlaar   •  17 februari 2016

Eén van de dingen die website-optimalisatie zo interessant maken is de diversiteit. Je hebt te maken met mensen, onderzoeken en analyses, (interactie-)ontwerp, techniek en marketing. De uitdaging is om niet te verzanden in alle mogelijkheden en afhankelijkheden, maar continu stappen vooruit te blijven zetten. Concrete, vaste optimalisatie-stappen helpen als kapstok voor tientallen toe te passen methodes om je website of webshop structureel te verbeteren. Deze optimalisatie-stappen zijn doelen stellen, analyseren, verbeteren en evalueren. Dit artikel is het slotstuk en tevens samenvatting van een reeks artikelen over methodes in website-optimalisatie, welke verspreid over 2015 zijn gepubliceerd en zowel interessante theorie als praktische handvaten bevatten.

Blog-Inge_Visual

 

Website-optimalisatie is een continu proces van meten, analyseren en testen, waarbij de website geleidelijk steeds verder wordt geoptimaliseerd.  Het doel hierbij is onder andere het aantal transacties, de orderwaarde en de totale online omzet te vergroten. Daarbij staan vier stappen centraal. En deze vier stappen in de optimalisatie-cyclus beantwoorden ieder een specifieke vraag:

  1. Doelen stellen: Wat willen we bereiken?
  2. Analyseren: Waar gaat het mis en waarom?
  3. Verbeteren: Hoe kan het beter?
  4. Evalueren: Is de verbetering een succes?

Lees het hele artikel op Emerce

Inge Rikkers-Pluijaar is UX en CRO Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met het continu optimaliseren van de usability en conversie kracht van webshops.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak