Zeven tips voor maximale conversie en orderwaarde tijdens de feestdagen

Zeven tips voor maximale conversie en orderwaarde tijdens de feestdagen

Johan Keurentjes   •  3 december 2013

Voor veel retailers is de belangrijkste periode van het jaar aangebroken. In de laatste 6 weken van het jaar wordt 20 tot 40 procent van de omzet gerealiseerd. Een belangrijke periode voor de winkelstraat maar minstens zo belangrijk voor webwinkels in Nederland. In dit artikel 7 tips om het maximale uit je webwinkel te halen tijdens de feestdagen.

1. Meten en Analyseren

De vele acties en landingspagina’s rondom de feestdagen zorgen voor additionele traffic en omzet. Juist tijdens deze drukte is het belangrijk om de effectiviteit van je kanalen goed door te meten, want een goede performance levert je webwinkel geld op. Tijdens de piekmomenten is de laadtijd van pagina’s een kritische factor. Lange laadtijden zijn echte conversie killers. Houdt daarom de performance continu in te gaten en meet je kanalen goed door. De data dit je dit jaar verzamelt is van grote waarde bij het inrichten van je marketingstrategie in 2014.

analytics

2. Drukte en Stress

De feestdagen zijn een extreem drukke periode voor jou als retailer maar vooral ook voor je klanten. Voldoende voorraad, duidelijke communicatie, levertijden nakomen maar daarnaast ook een afdeling klantenservice met een “ik ga er persoonlijk voor zorgen dat uw vraag of probleem wordt opgelost” mentaliteit geeft de klant rust en vertrouwen. Vertrouwen is de belangrijkste voorwaarde om ergens geld uit te geven.

3. Content

Zorg ervoor dat de teksten op je site zijn geoptimaliseerd voor de specifieke zoektermen tijden de feestdagen. De productteksten zijn er om duidelijk te maken waarom juist dit product de moeite waard is om te kopen, productspecificaties zijn niet onderscheidend. Maak voor al je bijzondere acties en producten landingspagina’s die naadloos aansluiten op de behoefte van je klanten. Sfeer en inspiratie zijn uitstekend over te brengen met visuele content. Ook als je geen zin hebt om het design van je site aan te passen voor de feestdagen zijn de foto’s en video’s op je site uitstekende middelen om de sfeer op je site aan te laten sluiten op de feestdagen.

4. Design

In de winkelstraat zie je het overal: feestverlichting, speciale etalages en winkels die zijn aangepast aan de sfeer die bij de feestdagen hoort. Bij Wehkamp en Coolblue is daar op dit moment nog niets van te zien, alleen bij Bol.com is de achtergrond voorzien van een sinterklaasmotief. Het design van je shop aanpassen aan deze speciale periode geeft je de mogelijkheid je te onderscheiden van de concurrentie. Met kleine aanpassingen kun je de gebruikservaring voor je bezoekers verbeteren.

5. Mega Maandag

Cyber Monday, de online variant van Black Friday, is de dag met de hoogste omzet voor online retailers in de VS. Vorig jaar ben ik door BNR over dit onderwerp geïnterviewd. Hoewel ik er nagenoeg geen informatie over kan vinden verwacht ik dat ook Mega Maandag in Nederland de komende jaren zal uitgroeien tot een belangrijke dag met grote omzetten voor de Nederlandse webwinkels.
Mega Maandag kun je inzetten als het
startschot voor de Kerstverkopen.

6. Kerst valt ook dit jaar weer na Sinterklaas

De kortste tip in dit rijtje en waarschijnlijk ook de meest effectieve. Beloon je klanten die sinterklaascadeaus hebben gekocht met een gepersonaliseerde aanbieding voor kerst. Haal meer omzet uit je bestaande klanten door middel van gepersonaliseerde e-mail en landingspagina’s.

7. Begin volgend jaar op tijd

Door de dagelijkse drukte neemt 90% van alle retailers te weinig tijd om zich voldoende voor te bereiden op de periode van de feestdagen. De periode waarin het verschil wordt gemaakt tussen winst en verlies bij de jaarafsluiting. Door dit jaar in ieder geval uitgebreid te meten en te analyseren (zie tip 1) en daarnaast goed te kijken naar wat je directe concurrenten en de toonaangevende online retailers in binnen- en buitenland doen ben je voor volgend jaar nog beter voorbereid.

Ik wens je mooie feestdagen met fantastische omzetten en vooral heel veel gelukkige klanten!

Johan Keurentjes is partner bij De Nieuwe Zaak. Binnen de directie is hij verantwoordelijk voor het voortzetten van de snelle groei van de organisatie, plus de aansturing van de marketing teams.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak