Remon van Maurik 8 december 2021 13 Minuten leestijd

De 11 belangrijkste trends voor e-mail in 2022

2021 was een uitdagend jaar, maar het zat ook vol nieuwe kansen en mogelijkheden voor veel bedrijven. Er zijn dan ook veel nieuwe e-mailmarketing trends ontstaan. De belangrijkste voor komend jaar hebben we voor je verzameld. Zo heb jij ook in 2022 voorsprong hebt op de concurrentie in de inbox van je doelgroep.

1: Maak gebruik van user-generated content

Het toevoegen van user-generated content in je e-mails is één van de simpelste manieren om je organische websitebezoek en conversie te verhogen.
Ontvangers zijn eerder geneigd om bedrijven te vertrouwen wanneer ze positieve klantfeedback zien van een brede groep mensen. Dit verhoogt je kans om van prospects betalende klanten te maken!

Een ander groot voordeel van user-generated content is dat het gratis is. Overweeg eens, om vertrouwen bij je base te vergroten, om customer reviews, poll uitslagen, of foto’s of video’s van klanten te gebruiken in je emails, samen met een simpele CTA button.

Het is zelfs mogelijk om meer user-content te produceren via emails door een call to action met een link naar een survey of poll toe te voegen, zodat je snel data kunt verzamelen. Moedig daarnaast ook je social media fans aan om foto’s te delen en te taggen wanneer je een groot aantal volgers hebt. Dit soort content is zowel nieuw als goedkoop, dus profiteer ervan!

2: Gebruik AI voor optimalisatie

Voor veel bedrijven is artificial intelligence (AI) nog steeds een ver van je bed show. Zowel onervaren als ervaren marketeer zijn sceptisch over het gebruik van AI in e-mail marketing.

De waarheid is dat er meer data online beschikbaar is dan welke marketeer dan ook ooit zou kunnen verkrijgen en evalueren, zelfs met high-end techniek en tools. AI is daarentegen in staat dit te doen met minimale effort.

AI kan voor veel dingen worden ingezet, zoals:

  • Survey optimalisatie
  • Voorspellen van uitkomsten met analytics
  • Er worden tegelijkertijd grote hoeveelheden klantgegevens verwerkt en zoekwoorden worden toegevoegd met behulp van een SEO-optimizer.
  • E-mail subject lines maken
  • Het optimaliseren van verzendtijden
  • Het opschonen van databases (zoek naar ontvangers die geen interactie vertonen op je copy
  • Het reorganiseren en optimaliseren van e-mail campagnes.

Kortom, AI helpt je om de snelheid van e-mailmarketing campagnes te verhogen en de tijdrovende taken uit te voeren die jij normaal gesproken met de hand moet doen. Neem de tijd om onderzoek te doen wat het voor jouw organisatie kan betekenen voordat je AI implementeert.

e-mailtrends-2022-1

3: Haal meer uit je nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven zijn lang beschouwd als het fundament van ieder e-mail marketing plan. E-mails zijn daarentegen uitgegroeid tot meer dan alleen een conversietool. Ze laten je ook verhalen vertellen, zakelijke inzichten bieden en communiceren met jouw doelgroep om te laten zien dat je om hen geeft.
Het samenstellen van hapklare nieuwsberichten, baanbrekende stukken en branche-updates in je nieuwsbrieven is een geweldige manier om waarde te geven aan je abonnees. Je kunt snel informatie verstrekken die boeiend, verteerbaar en relevant is door verhaal samenvattingen te geven en te verwijzen naar betrouwbare bronnen.

e-mailtrends-2022-2

4: Optimaliseer voor alle platformen

Mobiele optimalisatie is tegenwoordig van cruciaal belang voor elke e-mail marketing strategie. Het is nu belangrijker dan ooit om te garanderen dat al je ontvangers dezelfde positieve ervaring hebben bij het bekijken van jouw e-mail, ongeacht waar ze deze bekijken!

Onze klant Smartblinds heeft bijvoorbeeld uitstekend werk geleverd door hun e-mails voor mobiel te laten ontwikkelen. Hun mobiele en desktop versies zijn identiek, inclusief promotionele aanbiedingen en passagiersinformatie, maar de ervaring is zorgvuldig aangepast aan het apparaat in de hand. Het materiaal is gemakkelijk te lezen, het ontwerp is consistent en er zijn geen bugs of fouten tijdens het scrollen dankzij het gebruik van een responsive email template. Het kan de moeite waard zijn om hulp in te schakelen van een ervaren e-mailconsultant om te garanderen dat ook jouw e-mails een uitstekende mobiele ervaring bieden.

5: Hyper-personalisatie voor e-mail campagnes

Klanten willen zich niet zomaar een radertje in je marketingmachine voelen. Ze willen zich gewaardeerd voelen door de bedrijven waarin ze investeren. Het gebrek aan personalisatie dat gepaard gaat met automatisering kan een punt van zorg zijn bij e-mailmarketing.
Marketeers hebben de afgelopen jaren geconcludeerd dat één van de beste manieren om dit te doen is door uitgebreide personalisatie toe te voegen aan e-mailmarketing campagnes.

Door meer gegevens over je klanten te krijgen, en gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, is het gemakkelijker om maatwerk te garanderen. Klanten worden zich steeds meer bewust van de hoeveelheid informatie die over hen wordt verzameld. Natuurlijk verwachten mensen dat het zal worden gebruikt om beter aan hun eisen te voldoen; ze geven alleen toestemming om hun persoonlijke informatie op te geven in ruil voor meer gepersonaliseerde aanbiedingen en content.

Vergeet de basis niet!
Analyseer het koopgedrag van jouw klanten, tarieven en favoriete producten of diensten voordat je een e-mail opstelt die betrekking heeft op dat gedrag. Bij personalisatie draait het allemaal om de basis. Vergeet dus niet om de naam van de ontvanger te vermelden en overweeg een persoonlijke opmerking toe te voegen!

Dit is een ontzettend belangrijke trend en de waarde van personalisatie groeit met de dag. Er wordt voorspeld dat het bedrijfsleven in 2022 zich steeds meer zal richten op hyperpersonalisatie van e-mailmarketing, in plaats van alleen het personaliseren van elementen van campagnes.

Zo speel je in op deze trend:

  • Inhoud of producten aanbevelen op doelgroepsegmenten
  • Op maat gemaakte promoties en berichten per doelgroepsegment
  • Het aanbevelen van producten of inhoud voor individuen
  • Activeer e-mails op basis van het gedrag van de shopper/bezoeker

e-mailtrends-2022-3

6: Maak je e-mails interactiever

Interactieve marketing verhoogt de betrokkenheid en wordt steeds populairder naarmate de technologie vordert. Wil je dit integreren in je e-mailcampagnes? Dat is niet moeilijk! Enkele elementen waar je dit kunt toepassen zijn:

  • Gifs en hover-over-afbeeldingen
  • Geanimeerde knoppen en CTA’s
  • Interactieve product carrousels en afbeeldingen, aangestuurd door de gebruiker
  • Rollover-effecten om aanbiedingen te laten zien
  • Enquêtes, opiniepeilingen en door gebruikers gegenereerde interactieve inhoud
  • Opties voor ontwerpmodus (keuze uit lichte modus of donkere modus)
  • Gamification-elementen

Interactieve marketing kan je helpen een goede gebruikerservaring te creëren die jouw klanten vermaakt en aanspreekt. Het kan ook dienen als een middel voor personalisatie, door mensen bijvoorbeeld trivia of vakantiekaarten te sturen die uniek voor hen zijn.

e-mailtrends-2022-4

7: Voeg animaties toe

Het is vrij eenvoudig om een ​​echt aansprekende e-mailcampagne te ontwerpen dankzij de integratie van GIF’s, geanimeerde achtergronden, geanimeerde pictogrammen en typografie en CSS-animatie. Met CSS-animatie kun je ook overgangen maken, waardoor het ene element van je e-mail moeiteloos overgaat in het andere.

Veel bedrijven nemen in toenemende mate kleine animatie-elementen op in hun e-mails om de aandacht van hun lezers te trekken. Deze campagne die we voor Smartblinds mochten maken gebruikt bijvoorbeeld een paar eenvoudige animaties, waardoor de aandacht van de ontvanger gevangen wordt.

Animaties kunnen je e-mails tot leven brengen, maar ze kunnen ook de laadtijd van je e-mails beïnvloeden. Zorg ervoor dat je de e-mailgrootte verkleint en kijk of je animaties kunt toevoegen door middel van codes. Zo weet je zeker dat de e-mails goed presteren in de inbox.

8: Zorg voor privacy

E-mailontvangers maken zich meer dan ooit zorgen over hun privacy en zijn zich meer bewust van hoe hun gegevens worden gebruikt. Om hun vertrouwen en loyaliteit te winnen, moet je verder gaan dan het waarborgen van AVG-wetgeving. Om ervoor te zorgen dat je hun verwachtingen waarmaakt, moet privacy centraal staan in al je e-mailcampagnes.

Dit houdt in dat je de wetgeving inzake gegevensprivacy regelmatig analyseert en eerlijk blijft tegenover klanten. Gebruik je e-mails om klanten op de hoogte te stellen van toekomstige wijzigingen in de gegevensprivacy en om te benadrukken hoe je de gegevens van de ontvangers beschermt. Dit zal ook helpen om de ethiek van jouw bedrijf te promoten.

Attent zijn en je abonnees de mogelijkheid bieden om zich af te melden voor mailinglijsten zorgt ervoor dat een lijst actueel blijft. Als mensen die je berichten niet langer willen ontvangen vertrekken, kun je je meer richten op degenen die blijven en het aantrekken van nieuwe abonnees die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

9: Verhoog de toegankelijkheid van e-mail

Je e-mails voor iedereen toegankelijk maken is misschien wel de meest cruciale trend om mee aan de slag te gaan. Het is belangrijk om te garanderen dat je e-mail door mensen wordt ontvangen en begrepen. Ongeacht demografie, bekwaamheid of apparaat. Dit is eenvoudig om toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan gemakkelijk leesbare tekst, duidelijke afbeeldingen, slim gebruik van lettertype, grootte en kleur. Zo kun je gemakkelijk een fantastische gebruikerservaring te produceren.

Dark Mode, een trend die momenteel de visuele en online design trends domineert, is een prachtige stap in de richting van toegankelijke e-mails. De donkere modus is zachter voor de ogen en verhoogt het contrast om lichtere objecten te laten opvallen. Aan de slag met Dark Mode? Download het whitepaper en zorg dat je mails door iedereen goed ontvangen worden.

Download whitepaper 'Dark mode in e-mail'

10: Gebruik nog steeds e-mails met platte tekst

Als je je boodschap op een eenvoudige manier wilt overbrengen, is deze trend misschien iets voor jou! Hoewel uitgebreide HTML-e-mails met alle toeters en bellen zeker in het oog kunnen springen, juichen veel marketinggoeroes de fundamentele doeltreffendheid van de e-mail in platte tekst toe.
Een HTML-e-mail heeft meestal een mengelmoes van kleuren, afbeeldingen en opmaak componenten, terwijl een gewone tekst-e-mail zo eenvoudig is als mogelijk: alleen woorden.

Het gestripte, statische karakter van e-mails met platte tekst elimineert alle overbodige componenten en snijdt direct ter zake. Dit bouwt voort op de minimalistische ontwerpstijl die nu populair is.

11: Toon waardering voor klanten

Klantwaardering is een vorm van personalisatie die niet meer weg te denken is! Dankbrieven van klanten kunnen het volgende bevatten om gebruikers een gevoel van waarde te geven:

  • Uitnodigingen voor early access
  • Bedankt e-mails
  • Gepersonaliseerde verjaardag berichten met kortingen

Overweeg om deze e-mails aan te passen aan de huidige situatie, zoals verschillende bedrijven al hebben gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van korting voor eerstelijnsmedewerkers en zorgpersoneel. Het gaat erom dat je aan klanten laat zien dat je aan hun kant staat!

avatar

Remon van Maurik

Als Lead E-mail Marketing en Automation Consultant zorgt Remon ervoor dat onze klanten het maximale uit hun e-mail strategie halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen