De Digital Commerce trends voor 2021

De Digital Commerce trends voor 2021

  •  14 december 2020

2020 is bijna voorbij en heeft, mede door de COVID-19 pandemie, een enorme impact op veel bedrijven gehad. Zo was versneld digitaliseren vooral voor de B2B markt een grote uitdaging, maar bracht de chaos ook kansen om digitaal in te spelen op de crisis.

Tijd om vooruit te kijken, welke trends voorspellen we voor 2021?

  1. Digital Commerce trends
  2. Intershop trends
  3. CRO trends
  4. Data & Analytics trends
  5. SEO & E-mailmarketing trends

Digital Commerce trends 2021

Digital Commerce trends

Over het algemeen is digital commerce flink aan het uitbreiden sinds dit jaar. Ook in 2021 zal dit doorzetten. We spotten deze trends:

  1. Versnelde groei in e-commerce
  2. Afdelingen communicatie en e-commerce vergroeien
  3. Customer Journeys worden ondoorzichtiger
  4. Marketplaces

Versnelde groei in e-commerce

Dankzij de coronacrisis worden grote groepen mensen gedwongen om versneld te digitaliseren. Zo ontdekken nieuwe doelgroepen, zoals 50-plussers, het gemak van het doen van online aankopen. Onze online uitgaven zijn afgelopen mei al met 50% gestegen ten opzichte van 2019, we verwachten dan ook dat 2020 het beste e-commerce jaar ooit wordt. Deze trend van online shoppen zal ook in 2021 doorzetten.

Afdelingen communicatie en e-commerce vergroeien in versneld tempo met elkaar

Een aantal jaar geleden zagen we dat e-commerce afdelingen veelal verzuild waren. Verschillende digitale marketing specialisten werkten in hun eigen ‘silo’ aan oplossingen voor hun kanaal. Overleg over de silo’s heen was beperkt en specialisten werden afgerekend op de prestaties van hun eigen kanaal. De afstemming tussen kanalen was hierdoor niet optimaal, waardoor werd besloten om meer samen te werken. Dit leidt tot goede prestaties van de verschillende kanalen. Maar wanneer die groei afvlakt is een bredere blik, dus meer samenwerking, nodig.

Van losse silo’s gingen specialisten in multidisciplinaire teams samenwerken met een gemeenschappelijk doel. Zo werden de activiteiten van diverse specialisten beter op elkaar aangepast om maximaal resultaat te halen.

Eenzelfde ontwikkeling zie je nu op een niveau hoger. We zien binnen veel organisaties aparte afdelingen, verantwoordelijken en budgetten voor communicatie enerzijds en e-commerce anderzijds. De afdeling communicatie wordt op andere KPI’s afgerekend dan de afdeling e-commerce, terwijl ze elkaar hard nodig hebben om samen succesvol te kunnen zijn. Een klant ziet namelijk van de buitenkant geen verschil in afzender tussen een aantrekkelijke uiting op Instagram en een productdetailpagina op de website.

Organisatorisch zijn beide afdelingen vaak volstrekt andere werelden die nauwelijks met elkaar samenwerken. Waar de e-commerce afdeling per definitie digitaal georiënteerd is, is de afdeling communicatie dat bijvoorbeeld vaak nog niet. Allemaal redenen om bij elkaar uit de buurt te blijven.

Toch zien we langzamerhand dat de afstand tussen deze twee afdelingen steeds kleiner wordt. De afdeling Communicatie ontdekt steeds meer de mogelijkheden en de voordelen van online. De afdeling E-commerce wil de kracht van communicatie gebruiken om grotere groepen klanten in hun funnel te krijgen om zo betere resultaten te halen.

Customer Journeys worden ondoorzichtiger

Google lanceerde in 2020 een nieuw klantreis model dat lijkt op het ZWDDE-model dat we bij De Nieuwe Zaak al een tijdje gebruiken, genaamd het Messy Middle-model.

Het model gaat ervan uit dat consumenten een lange tijd worden blootgesteld aan allerlei uitingen in de Exposure fase. Op een bepaald moment worden ze getriggerd door een uiting, waardoor ze in een oneindig lijkende lus van Ontdekken en Afwegen terecht komen. Zijn ze voldoende overtuigd? Dan pas gaan ze over tot Verkoop om vervolgens het product te Ervaren.

Klanten gebruiken dus alle kanalen door elkaar, wat ervoor zorgt dat de Customer Journey steeds ondoorzichtiger wordt. Bedrijven moeten constant zorgen voor Exposure, om hun kansen om de consument te triggeren zo groot mogelijk te maken. Maak dus impact met je uitingen! Ook worden de Inspiratie en Informatie fases door elkaar gebruikt, in plaats van achter elkaar. Benieuwd hoe je met content je klanten in iedere fase kunt verleiden? Lees dan dit blog!

Marketplaces

Marketplaces komen al een tijdje steeds meer op in e-commerce land en ze zullen ook in 2021 nog steeds belangrijk zijn. Klanten blijven producten kopen waar ze zich bevinden en als jij daar niet bent, dan zullen ze niet van je kopen. Dat kan dus bijvoorbeeld Amazon, Zalando, bol.com of Asos zijn. Ben je de belangrijkste speler in een bepaalde niche? Grijp dan je kans om op marketplaces marktleider te worden. Lees ook dit blog over marketplaces en Cross-Border uitbreiding.

Intershop trends 2021

Intershop trends

Ook het e-commerce platform en onze partner Intershop blijft innoveren. De trends die we hier spotten zijn:

  1. Headless wordt de norm
  2. Best of breed benadering
  3. PWA en SPA implementatie
  4. Containerization

Headless wordt de norm

De term ‘headless’ was in 2020 al een veelgehoorde term en deze trend zal zich in 2021 voortzetten. Steeds meer platformen, waaronder Intershop, leggen de focus op dit onderwerp. Met een headless platform is het mogelijk om alle data en functionaliteit van het platform te ontsluiten met behulp van API’s.

Hierdoor is het mogelijk om een compleet onafhankelijke front-end te implementeren, in de techniek die het beste aansluit bij de toepassing. Dit kan bijvoorbeeld een PWA, een mobiele applicatie, of zelfs een IoT toepassing zijn.

Best of breed benadering

Door de headless ontwikkeling wordt het steeds interessanter om voor een ‘best of breed’ benadering te kiezen. Dit wil zeggen dat er wordt gekozen voor de beste oplossing per onderdeel van de webapplicatie. Voorbeelden hiervan zijn een losse zoekoplossing, een CMS of een losse personalisatie oplossing. Doordat alle data middels een API wordt ontsloten per oplossing, wordt het gemakkelijker om deze te combineren.

Bij De Nieuwe Zaak maken we gebruik van de One Front-end technologie om deze data te combineren. One Front-end biedt een middleware applicatie, die de data van verschillende platformen combineert, en doorgeeft aan de PWA. Door gebruik van een middleware applicatie kan er slim worden omgegaan met gecombineerde data, zoals caching strategieën. Ook kan er gemakkelijker worden gewisseld van ‘best of breed’ oplossing, zonder aanpassing van de PWA applicatie. Deze communiceert volgens een vast schema met de middleware.

PWA en SPA implementatie

In 2020 was de term ‘PWA/SPA’ al een hot topic, en in 2021 zal dit niet anders zijn. Ook Intershop verlegt de focus van de traditionele implementaties, op basis van in house technieken, naar de implementatie van een Progressive Web App of Single Page Application.

Door deze stap wordt er gebruik gemaakt van open-source technieken, in het geval van Intershop is dat Angular. Een groot voordeel hiervan is snellere adoptie door development teams. Waar er eerst een training benodigd was door Intershop voor implementatie van de house technologie, kan er nu gebruik gemaakt worden van kennis van breedgedragen open-source oplossingen.

Bij De Nieuwe Zaak hebben we onze eigen PWA/SPA applicatie geïmplementeerd binnen One Front-end. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van React, NextJS en Apollo GraphQL.

Containerization

In 2021 zal Intershop zich richten op containerization. Waar de PWA van Intershop nu al volledig draait in Kubernetes, zal de nieuwe versie van het Intershop platform (7.11) deze stap ook maken. Enkele voordelen van deze transitie zijn:

  • Snelle deployment van het Intershop platform, op verschillende omgevingen (CaaS of on-premise)
  • Open-source/open standaarden voor het deployment proces
  • Minder overhead met betrekking tot onderhoud van de omgeving, door Kubernetes worden veel taken geautomatiseerd

Onze One Front-end oplossing draait ook volledig in Docker containers in het Kubernetes platform. Hierdoor zijn de bovenstaande voordelen ook van toepassing, bij gebruik van de One Front-end Progressive Web App.

CRO trends 2021

CRO trends

Ook op het gebied van Conversie Ratio Optimalisatie zien we voor 2021 verschillende trends en ontwikkelingen:

  1. Cultuur van experimenteren
  2. Hogere frequentie van A/B-testen
  3. Personalisatie is hot
  4. Online gebruikersonderzoek
  5. Server Side testing

Cultuur van experimenteren

Experimenteren en valideren wordt minder een ‘feestje’ van CRO, maar het proces wordt veel breder in de organisatie toegepast (onder andere in teams als marketing, sales, productontwikkeling en innovatie) omdat hier uiteindelijk meer impact mee wordt behaald.

Frequentie van A/B-testen wordt steeds hoger

Als gevolg van de eerste trend: zowel kleine als grote changes worden gevalideerd. Niet alleen op de website, maar ook binnen de kanalen of zelfs omnichannel.

Personalisatie is hot

Een hot topic in 2020 waar veel organisaties mee aan de slag wilden, maar nog zoekende zijn hoe. Personalisatie is het niet langer ‘iets leuks voor de marketingafdeling’, maar wordt meer en meer een verlengstuk van de (online) strategie. Wij schatten in dat organisaties in 2021 de stap van kanaal marketing naar doelgroepmarketing maken.

Meer (online) inzet van gebruikersonderzoek, zoals user testen

Doordat we nu minder samen kunnen komen wordt gebruikersonderzoek, zoals user tests ook steeds vaker online gedaan. Het nut van user testing wordt breder in de organisatie gedragen. Het is niet langer iets wat je eenmalig doet maar iets wat vast onderdeel wordt van het het optimalisatie proces.

Server Side Testing

Steeds meer websites maken gebruik van de nieuwste front end oplossingen, zoals Single Page Application (SPA). Hierdoor worden er ook nieuwere A/B Testing oplossingen gevraagd, zoals Server-Side Testing. Dit zijn A/B-tests waarvan de variaties direct gerenderd worden op de webserver, voordat het aan de klant wordt voorgelegd.

Data & Analytics trends 2021

Data & Analytics trends

Op het gebied van data & analytics zijn er veel ontwikkelingen gaande. We vertellen je de belangrijkste hieronder:

  1. Automatiseren van datastromen door Augmented Analytics
  2. Google Analytics 4
  3. Van terugkijken naar voorspellen
  4. Data architectuur optimalisatie

Augmented Analytics: automatiseren van datastromen

Analisten, engineers en scientists zijn vaak veel tijd kwijt aan het verzamelen en opschonen van data. Om tijd te besparen worden deze taken steeds vaker geautomatiseerd en worden gebruikers ‘in de business’ in staat gesteld om eenvoudige vragen zelf op te lossen. Op die manier kunnen je data whizz-kids zich bezighouden met het uitdenken van nieuwe, slimme analyses die je niet uit te voeren zijn zonder de benodigde data kennis.

Met GA4 beter het gedrag van bezoekers tussen apps en websites meten

Google heeft met Google Analytics 4 (GA4) de opvolger van Universal Analytics aangekondigd. met GA4 wordt het eenvoudiger om gedrag van bezoekers tussen apps en websites op een uniforme manier te meten en te monitoren. Zo is het makkelijker om de klantreis van je bezoekers te volgen, maak je inzichtelijk wat bezoekers doen en hoe je platform of online marketingkanalen presteren. Ook biedt GA4 de mogelijkheid om audiences op verschillende doelgroepen in te richten. Zo kun je slimmere beslissingen nemen en beter personaliseren.

Van terugkijken naar voorspellen

Binnen veel bedrijven zijn er meerdere dashboards en rapportages waarin wordt teruggekeken hoe de performance is geweest. Steeds vaker gaan bedrijven ook bezig om meer voorspellend te werken, om in plaats van reactief steeds meer proactief te werken. Dit kan gaan om afzet, omzet en winst voorspellen voor je organisatie als geheel.

Het gaat hierbij echter ook steeds vaker om voorspellingen op individueel klantniveau: wat gaat je klant doen en hoe kan je hier optimaal op inspelen? Een volwassen data architectuur is hierbij noodzakelijk.

Optimaliseren van je data architectuur

Datawarehouses, customer data platformen en kubussen: het eenvoudig beschikbaar maken van data in je organisatie wordt steeds belangrijker. Kies je voor off-the-shelf of bouw je zelf een volledige data warehouse?

De uitdaging waar veel bedrijven tegenaan lopen is dat data vaak ‘vast’ zit in systemen. Steeds vaker wordt data ontsloten naar een centrale plek waar analisten, engineers en scientist slimme analyses en dashboards kunnen maken. Samenwerking tussen IT en marketing/e-commerce is hierbij essentieel!

SEO & E-mailmarketing trends 2021

SEO & E-mailmarketing trends

Benieuwd naar nog meer trends die we voorspellen voor 2021? Lees hier onze blogs over
e-mailmarketing trends
en SEO trends voor 2021.

Met deze ontwikkelingen en trends weet je waar je het komende jaar op in kunt zetten. Ben jij klaar voor de volgende stap? Op naar een succesvol digital commerce jaar!

Auteur

Als Content Specialist houdt Lorena zich binnen De Nieuwe Zaak bezig met het maken en verspreiden van content van De Nieuwe Zaak.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!