De impact van Apple’s Mail Privacy Protection

De impact van Apple’s Mail Privacy Protection

  •  1 oktober 2021

Sinds 20 september is iOS 15 beschikbaar voor de iPhone en iPad. Met deze software update rolt Apple ook haar Mail Privacy Protection uit. Volgens Apple houdt dit in dat het IP adres van de ontvanger verborgen wordt gehouden voor de verzender. Dit zodat die niet meer kan worden gelinkt met andere online activiteiten. Het voorkomt ook dat de verzender kan zien of de ontvanger de mail heeft geopend. Dat kan zorgen voor grote gevolgen voor je e-mailmarketing inspanningen!

De Mail privacy Protection geldt alleen voor de native mail app van Apple. Dus, gebruikt iemand bijvoorbeeld een Gmail account en worden jouw nieuwsbrieven in de app “Mail” van Apple gelezen, dan is de daar de Mail Privacy Protection van toepassing. De Mail Privacy Protection van Apple heeft geen effect op andere e-mail apps, bijvoorbeeld die van Gmail of Outlook.

Hoe werkt Apple’s Mail Privacy Protection?

Als eerst moet de gebruiker het Apple apparaat updaten naar iOS 15. De verwachting is dat dit voor telefoons en tablets vrij snel gaat: 50% van alle gebruikers updatet al na een maand en 90% na een half jaar.

Wanneer de gebruiker de Mail app opent, dan krijgt hij de keuze om Mail Privacy Protection aan te zetten. Gezien de manier waarop die optie wordt aangeboden is de verwachting dat nagenoeg iedereen de Mail Privacy Protection zal aanzetten. Zie het voorbeeld hieronder:

 

Apple Mail Privacy Protection: de impact op je e-mailmarketing

Nadat de gebruiker een keuze heeft gemaakt wordt de keuze automatisch doorgevoerd op alle iOS apparaten waaraan hetzelfde Apple ID is gekoppeld.

Wat Apple vervolgens doet is alle e-mails omleiden via een proxyserver. Apple maakt daarbij eerst een kopie van de afbeeldingen naar de eigen Privacy Cache en levert de mail vervolgens af bij de ontvanger.

Voor dit caching proces moet Apple de afbeeldingen, inclusief de tracking pixel, ophalen bij de ESP. Dat betekent effectief dat de tracking pixel altijd wordt geladen en er daarmee altijd een open wordt geregistreerd, ook als de ontvanger de mail nog niet daadwerkelijk heeft geopend. En als de mail daarna wél daadwerkelijk wordt geopend, dan kan de ESP dat niet meer registreren. Dit omdat dan de afbeeldingen en tracking pixel vanuit Apple’s Privacy Cache worden geladen en niet meer vanuit de ESP.

De impact

Van iedereen die Apple Mail in iOS 15 gebruikt wordt een open geregistreerd, ook als de ontvanger de mail niet daadwerkelijk heeft geopend. Van deze groep ontvangers weet je dus niet meer wie, wanneer en waar heeft geopend. Dit geeft bijvoorbeeld problemen wanneer je:

  • iedereen wil selecteren die een mail heeft geopend;
  • een (automatische) reminder wil sturen aan de niet-openers;
  • in een campagne-flow een “on-open” verbinding hebt gebruikt;
  • een dynamische aftelbanner gebruikt (die wordt namelijk pas gegenereerd met de juiste tijd wanneer de mail wordt geopend);
  • dynamische content gebruikt op basis van de locatie;
  • een reactivatie campagne wil inrichten op basis van aantal ongeopende mails;
  • een mail wil versturen op basis van zend-tijd-optimalisatie.

Daarnaast heeft dit effect op de statistieken. De open-rate zal gaan stijgen onder Apple Mail gebruikers naarmate meer mensen iOS 15 in gebruik nemen.

Als we kijken naar het marktaandeel van Apple Mail dan is die best groot te noemen, van 30% tot meer dan 50%. Maar let wel, dit is per e-mail database verschillend.

Heeft dit impact op jouw e-mailmarketing programma en wil je graag even sparren met een van onze e-mailmarketing experts over hoe je hiermee moet omgaan? Neem gerust contact met ons op!

Contact opnemen

Auteur

Daniël Mul is E-mail E-mail Campaign Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met de realisatie en optimalisatie van e-mailmarketing campagnes en helpt hij klanten maximaal rendement uit hun loyale klantenkring te halen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!