De juiste strategie om te groeien met digitale marketing

De juiste strategie om te groeien met digitale marketing

  •  8 oktober 2021

Groeien met digitale marketing wordt steeds belangrijker, maar hoe doe je dat? Om hier goede stappen in te zetten heb je een plan, oftewel een strategie nodig. We helpen je graag op weg!

Vraag je allereerst af wat nodig is voor jouw organisatie. Online landschappen worden steeds complexer en ons vakgebied wordt ook steeds omvattender. Toch is het erg belangrijk om nieuwe kennis aan je organisatie te blijven toevoegen. Wat je jezelf hierbij altijd moet afvragen is:

– welke rollen er nodig zijn binnen de organisatie;
– waarin je gaat investeren (er zijn veel nieuwe kanalen beschikbaar).

Daarnaast is ook het professionaliseren van je digitale marketingactiviteiten belangrijk, die zorgen er namelijk voor dat je op digitaal gebied blijft groeien.

De vijf fases van volwassenheid

Organisaties willen vaak snelle en makkelijke groei behalen, alleen is dit niet altijd de juiste manier. Zorg er voor dat je groei evenwichtig blijft, doe alles stap voor stap. Hiervoor kun je gebruik maken van ons Maturity Model. Dit model vertelt je in welke mate jouw organisatie in staat is om de mogelijkheden digitaal te benutten. Investeer niet in een onderdeel, maar houd de digitale groei goed in balans. Om te komen tot een goed plan voor het maken van deze groei, is het belangrijk dat je weet waar je staat met de volwassenheid van je eigen organisatie. Zo ontdek je wat je moet inzetten en wat zijn mogelijke vervolgstappen zijn.

In het Marketing Maturity Model onderscheiden we vijf fases:

  • Fase 1: Product
    In deze fase vertel je hoe goed je product of dienst is. Dit is het beginpunt van digitalisering, er wordt in deze fase nog weinig gebruik gemaakt van data.
  • Fase 2: Kanaal
    Per fase moet je een andere boodschap afstemmen. De rol van het kanaal in de Customer Journey is daarbij erg belangrijk. Wat is de behoefte van je doelgroep daarin? Hoe zet je een kanaal zo effectief mogelijk in en hoe werkt het kanaal precies?
  • Fase 3: Doelgroep
    In deze fase start je met segmenteren op basis van jouw doelgroepen. Wie zijn ze? Welke behoefte hebben zij? Hoe bereik je ze? En hoe zorg je ervoor dat je uitingen consistent zijn?
  • Fase 4: Persoonlijk
    Hier ga je aan de slag met de doorvertaling naar het individu. Van segmentatie (bredere doelgroep) naar personalisatie ( individu). In deze fase maak je meer gebruik van automatisering binnen de organisatie. Ook start je hier met trigger based werken. Dit houdt in dat wanneer een persoon bepaald gedrag vertoont op je website of online kanalen, dat je daarop inspeelt. Zo realiseer je voor iedere gebruiker een goede online ervaring.
  • Fase 5: Prescriptive
    In deze laatste fase is alles binnen de organisatie geautomatiseerd en wordt je marketing op basis van data uitgevoerd. Kortom: op ieder moment moet de juiste boodschap aan de juiste persoon worden geserveerd, volledig geautomatiseerd.

Hoe verder je in dit model en dus in volwassenheid groeit, hoe meer data en technologie er nodig is binnen jouw organisatie. Daardoor word je gedwongen om steeds beter na te denken over hoe jouw boodschap op je doelgroep aansluit.

Groeien naar een nieuwe fase

Natuurlijk wil je als organisatie groeien en blijven ontwikkeling op alle gebieden, maar toch is het toetreden naar een nieuwe fase niet vanzelfsprekend. Gaat jouw organisatie naar een andere fase in volwassenheid, dan moeten er verschillende onderdelen veranderen. We onderscheiden zes verschillende pijlers waarbinnen deze veranderingen plaatsvinden.

  • Team
    Welke kennis en rollen zijn per fase binnen je organisatie nodig?
  • Organisatie & proces
    De manier waarop je werkt binnen de marketingafdeling en hoe de verschillende afdelingen met elkaar samenwerken. Iedere fase kent een andere structuur.
  • Tooling
    Als je meer gebruik wil maken van digitaal is er is meer tooling nodig binnen de organisatie.
  • Performance
    De manier waarop je marketing aanstuurt en de effectiviteit daarvan meet.
  • Data en klantinzicht
    Als je persoonlijk wil communiceren, heb je als bedrijf ook meer data nodig over individuele gebruikers en hun behoeften.
  • Merk en content
    Wanneer je meer gedifferentieerde boodschappen wil sturen, zijn daar richtlijnen voor nodig. Deze richtlijnen vertellen hoe er geautomatiseerd kan worden en of dit in lijn is met jouw merkwaarden.

Vaak acteren organisaties niet op alle pijlers op hetzelfde niveau. Het is daarom erg belangrijk om altijd eerst te investeren in de pijlers waarop je achterloopt ten opzichte van de rest, om zo vervolgens weer voort te kunnen borduren en een stap te kunnen maken naar een volgende fase in volwassenheid.

Wil je weten op welke pijlers jouw organisatie achterloopt en kan groeien, neem dan contact op met onze Digital Marketing experts en vraag de Digital Marketing Maturity Scan aan.

Digital Marketing Maturity Scan aanvragen

Auteur

Als Digital Marketing Strateeg houdt Jeroen zich bezig met overkoepelende marketingvraagstukken die zich richten op het succes op de lange termijn. Hij wordt blij van het ontleden van complexe vraagstukken en die omzetten in een eenvoudig stappenplan voor de toekomst. Altijd vanuit de huidige volwassenheid van de marketingorganisatie en met het oog op de ambities in de toekomst.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!