De nieuwe Google Core Algoritme Update

De nieuwe Google Core Algoritme Update

  •  11 december 2020

Vrijdag kwam het grote nieuws naar buiten. Google heeft een nieuw algoritme update doorgevoerd, de derde van 2020. En natuurlijk waren wij als SEO consultants direct op de hoogte! Het doel van deze update vanuit Google is om nog relevanter te zijn voor de gebruiker. Dit doen ze vooral op basis van de content van een website te vergelijken met het zoekwoord. Past dit goed bij elkaar en is de website ook geschikt voor het doel van de zoekopdracht? Dan wordt dit beloond, andersom wordt dit natuurlijk iets minder beloond… Benieuwd wat wij tot nu toe merken van de update? Lees het hieronder.

Wat is de nieuwe Google update?

Voor zover we het nu zien, focust de Google update zich erg op relevantie van content op een website. Het is nog niet helemaal goed te zien wat de gevolgen van de update zijn omdat deze recent doorgevoerd is. We moeten nog even wachten totdat we definitief kunnen zeggen welke effecten de update heeft gehad. Wat we al wel zien is dat sommige websites opeens met veel keywords stijgen en andere websites dalen enorm.

Google Core Algoritme update 2020

Te zien dat er 242 keywords op deze website gedaald zijn in positie en 51 gestegen. Bij deze website heeft de nieuwe update van Google tot nu toe dus een negatieve impact gehad op zowel posities als verkeer.

Google Core Algoritme update 2020

Te zien in bovenstaande afbeelding is dat er op deze website 143 keywords gestegen zijn in positie en 41 zijn gedaald. Bij deze website heeft de nieuwe Google update tot nu toe dus een positieve impact gehad.

Google Core Algoritme update 2020

Hier is te zien dat er maar 4 keywords in positie gedaald zijn en 15 gestegen. De update van Google heeft tot nu toe op deze website niet veel impact gehad.

Als we verder inzoomen op het eerste voorbeeld, de website met de 242 keywords in daling, is te zien dat dit vooral zoekwoorden zijn waarmee deze website niet direct veel gemeen heeft en waarop de website zich niet primair focust. Google ziet dit dus als minder relevant dan andere website, vandaar de daling.

Andersom is dit natuurlijk ook het geval. De 143 zoekwoorden in stijging van deze website zijn vooral zoekwoorden die erg goed bij de website passen. Zo gaat hier de ranking van een zoekwoord op positie 6 zelfs naar positie 1!

Maak content op je website zo relevant mogelijk

Ondanks dat sommige websites veel dalen in posities en dus ook in verkeer, worden er op andere nieuwe zoekwoorden weer beter gerankt. Het is dus vooral van belang om de content op de website zo relevant mogelijk te maken aan een zoekwoord en zoekopdracht in combinatie met het doel van de website.

Maak je niet te veel zorgen om een daling in posities. Heb je een nieuwe betere positie verkregen op een zoekwoord dat misschien nog wel meer relevanter is voor jouw website, dan is dat natuurlijk veel belangrijker. Zo worden de bezoekers op jouw website kwalitatief hoger!

Hierboven zijn de eerste resultaten beschreven van de nieuwe Google Update. Natuurlijk duurt het altijd even voordat we met echte zekerheid kunnen zeggen wat de daadwerkelijke impact geweest is. Maar voor nu laten we dit niet aan toeval over. Uiteraard is het goed om te blijven monitoren en bijsturen waar mogelijk! Benieuwd hoe jij hier het beste op kunt inspelen? Neem eens contact op, wij kijken graag met je mee.

Contact opnemen

Auteur

Iris is SEO Consultant bij De Nieuwe Zaak. Zij houdt zich voor uiteenlopende klanten bezig met zoekmachine optimalisatie.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak