Blijf kritisch: 4 punten om uw webwinkel op te beoordelen

Menno Dijk   •  29 oktober 2012

Iedere week verschijnen er nieuwe Nederlandse webwinkels op het toneel. Ieder winkel heeft iets unieks en vaak geldt: hoe nieuwer de webwinkel, hoe nieuwer de gebruikte technieken en benadering van de consument. Het is daarom zaak dat u kritisch blijft kijken naar de vormgeving en gebruiksvriendelijkheid van uw eigen webwinkel. 

Om u een handje te helpen heb ik een lijst van 4 aandachtspunten opgesteld die u snel en eenvoudig kunt controleren, beoordelen en zo nodig aanpassen om uw webwinkel up-to-date en zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden. Het is essentieel dat u bij het nalopen van deze punten uw klant in het achterhoofd houdt, zich in deze persoon verplaatst en hem zo goed mogelijk ‘bedient’ bij aanpassingen aan uw webwinkel.

1: Kan men de call-to-actions wel vinden?

Om het beslissingsproces van een potentiële klant vloeiend te laten verlopen is het van groot belang dat iedere button die hem of haar dichter bij het afronden van een bestelling brengt opvalt en duidelijk is zodat men zich niet af hoeft te vragen wat deze button precies gaat doen. Dit lijkt een logische opmerking maar er zijn een hoop webwinkels waar ‘call-to-action’ buttons niet genoeg opvallen of de consument verwarren. Dit is eenvoudig op te lossen door uw site door te lopen en de buttons te toetsen op de volgende zaken:

Zijn de buttons consequent vormgegeven?

Zorg dat uw ‘call-to-action’ buttons allemaal dezelfde kleur, hoogte (breedte kan tekst afhankelijk zijn), typografie en positionering hebben. Als in een afrekenproces de button die de huidige stap afrondt en de volgende stap toont op de ene pagina linksboven en de volgende pagina rechtsonder zit verwart dit de consument onnodig tijdens een beslissend moment.

Vallen de buttons goed genoeg op als button?

Sommige webwinkels zijn zó overdadig vormgegeven qua kleurgebruik en visuals dat het allerbelangrijkste onderdeel, de call-to-action button, wegvalt. Dit mag nooit de bedoeling zijn. Hoe belangrijk ‘branding’ ook is tegenwoordig, de button moet de boventoon voeren. Het kan ook zo zijn dat de button teveel lijkt op andere elementen in de site, waardoor het geheel niet opvalt als klikbare button. Dit is vaak te verhelpen door de vorm, kleur, en/of typografie van buttons aan te passen.

Voorbeeld van hoe het niet moet:

Zelfs in dit rustig vormgegeven blok valt de ‘add to cart’ button niet direct op. Hij is te klein, heeft dezelfde kleur en vorm als andere elementen en is propperig. Ook de combinatie van tekst met hoofd en kleine letters door elkaar, het symbooltje van een winkelwagentje achter de tekst en daarachter weer een pijltje maakt het geheel meer een soort logootje dan een knop. Ook de positionering kan beter.

 

Wat beter zou zijn:

Een knop in een opvallendere kleur, groter maar qua opmaak rustiger. Geen symbooltjes of pijltjes, puur de tekst ‘add to cart’. Ook al heeft deze knop geen glansje, slagschaduw of andere visuele zaken die hem ‘3d’ laten lijken, toch zal de consument deze knop snel weten te vinden.

2: Kan men accountloos bestellen?

Als online shoppers ergens een hekel aan hebben is het wel een langdurige aanmeldingsprocedure vóór de afronding van de aankoop. Uiteraard is het vergaren van gegevens uiterst belangrijk bij het succesvol verzenden en betalen van een bestelling, maar moet iedere klant nou écht zijn gehele hebben en houden op tafel gooien alvorens veel belangrijkere zaken als afleveradres en betaalmethode + betaling gevraagd worden? Kijk dus kritisch naar de momenten waar de klant om gegevens wordt gevraagd en stel uzelf de volgende vraag:

Vraag ik overbodige gegevens?

De meeste registratie- en bestelprocessen bevatten de standaard ‘geslacht’, voornaam, achternaam, geboortedatum, adres, postcode, plaatsnaam, land, e-mail en telefoonnummer velden. Ook al zijn niet al deze velden zogenaamde ‘verplichte velden’, toch wordt de consument geconfronteerd met ogenschijnlijk een hele hoop invulwerk. Kijk dus kritisch naar deze gegevens; is het werkelijk nodig het geslacht en de leeftijd van uw klant te weten? En dat telefoonnummer, is dat echt nodig? Beperk het aantal benodigde velden tot een minimum!

Sla ik onnodig veel gegevens op?

De druk vanuit de overheid om de privacy van de consument te waarborgen en persoonsgegevens veilig op te slaan is het laatste jaar enorm toegenomen. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd wettelijk vastgelegd gaat worden welke gegevens wel en welke gegevens niet opgeslagen mogen worden. Hier geldt; hoe minder gegevens er opgeslagen worden hoe beter. 

Verplicht ik een klant tot het aanmaken van een account?

Het doorlopen van alle in te vullen velden leidt vaak tot het aanmaken van een account waarmee de klant de volgende keer niet weer die tsunami aan verplichte velden door hoeft te lopen. Maar wat nou als de klant dat nou helemaal niet wil? Consumenten kunnen prima inschatten of ze ooit nog eens terug gaan komen bij uw webwinkel. Het aanbieden om af te rekenen zonder het aanmaken van een account is daarmee een gebruiksvriendelijke optie.

Gebruiksvriendelijk voor éénmalige bestellers:

De klant wordt de mogelijkheid geboden met minimale gegevens af te rekenen. Zijn gegevens worden niet onthouden. 

3: Kan men mijn webwinkel doorzoeken?

De zoekfunctie is misschien wel het allerbelangrijkste navigatie element van een webwinkel. Een goed werkende en gebruiksvriendelijke zoekfunctie maakt van een shopping ervaring een voldoening in plaats van iets frustrerends. Maar weinig consumenten klikken van pagina naar pagina terwijl ze precies weten welk product ze moeten hebben. Consumenten zijn de snelheid, accuraatheid en gebruiksvriendelijkheid van Google gewend en verwachten deze zelfde ervaring op websites. Zaak dus dat de zoekmachine snel en accuraat te werk gaat. Kijk dus kritisch naar uw zoekfunctie en stel uzelf de volgende vragen:

Is mijn zoekfunctie goed te vinden?

De positie van de zoekfunctie is van groot belang voor de gebruiksvriendelijkheid er van. Zorg dat de zoekbox altijd zichtbaar is, bij voorkeur in de header van de webshop, dichtbij de hoofdnavigatie. 

Werkt mijn zoekfunctie goed?

Niets is zo frustrerend als in een webwinkel op een bepaalde productnaam te zoeken en de melding ‘er zijn 0 resultaten die voldoen aan uw zoekopdracht’ te krijgen, zeker als het gezochte product wél op de site te vinden is. Dit kan ontstaan doordat een klant een typefout heeft gemaakt, of een iets andere omschrijving heeft ingevoerd. Zorg er dus voor dat uw zoekfunctie ‘relaties’ kan leggen en typefouten van 1 of 2 tekens, of veelgemaakte typefouten kan onderscheppen met ‘bedoelde u misschien…’

Bol.com gaat nog een stapje verder en past de zoekopdracht aan:

Zoekfuncties waar tijdens het intikken van de zoekterm al suggesties worden gegeven, ook wel ‘autosuggest’ of ‘autocomplete’ genoemd zijn uiteraard erg gebruiksvriendelijk en zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Echter, als u uw zoekfunctie goed op orde heeft zodat de consument een resultaat krijgt dat voldoening geeft, hoeft het ontbreken van een zelfaanvullende zoekfunctie geen negatieve gebruikerservaring op te leveren.

De zoekfunctie van Yaminta.nl suggereert producten en merken tijdens het typen.

 

4: Kan men grote hoeveelheden producten filteren?

Nadat mensen de zoekfunctie gebruikt hebben om naar een (niet specifiek) product te zoeken óf een categorie binnen de webwinkel gekozen hebben, worden ze geconfronteerd met een lijst producten. Als dit een hoofdcategorie of een vaak voorkomend zoekwoord is, kan het aantal getoonde producten bij sommige sites tot in de honderden, soms wel duizenden lopen. Ook al zijn het ‘slechts’ tientallen producten die als resultaat naar voren komen, zal de consument hier toch nog een keuze uit moeten maken. Vroeger lieten we de bezoeker scrollen en naar volgende pagina’s klikken, maar daar neemt de moderne consument geen genoegen meer mee. Kijk dus kritisch naar de momenten waar de klant met grote hoeveelheden producten wordt geconfronteerd en stel uzelf de volgende vraag:

Kan de klant middels filters snel tot een specifiek product komen?

Om een potentiële koper zo snel mogelijk de keuze te laten maken voor een product is het belangrijk dat er snel en overzichtelijk gefilterd kan worden. Dit houdt in dat boven of naast de getoonde producten gekozen kan worden voor product gerelateerde kenmerken. Producten die niet voldoen aan de gekozen kenmerken verdwijnen uit het overzicht waardoor het beslissingsproces een stuk makkelijker wordt. 

Bij Expertsinlicht.nl kan men zeer specifiek filteren op kenmerken

Conclusie

Uiteraard zijn er letterlijk honderden zaken binnen een webwinkel die geoptimaliseerd kunnen worden om de gebruikerservaring te verbeteren en de ‘flow’ te optimaliseren. Bovenstaande punten zijn echter van zeer groot belang voor een aangename gebruikerservaring die zich zal doorvertalen in tevreden consumenten en daarmee meer conversie. Doe er dus uw voordeel mee; kijk kritisch naar uw eigen webwinkel!

Menno Dijk is sinds 2007 werkzaam bij De Nieuwe Zaak als Designer. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwerpen van verfrissende en converterende webshops, websites en online campagnes.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak