Eventverslag – Dutch Design Week 2015

Eventverslag – Dutch Design Week 2015

Rianne Bark-Lunenborg   •  3 november 2015

Woensdag 21 oktober 2015 reisde ons designteam af naar de lichtstad van Nederland en dé plek voor de broodnodige dosis inspiratie tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Een keer per jaar wordt deze stad omgetoverd tot een waar paradijs voor designers. Alle facetten van design komen aan bod; van kunst tot commercieel design. In dit blogartikel nemen we je mee door de hoogtepunten van ons korte bezoek aan dit negen dagen durende evenement.

Central Area

Aangekomen in het centrum van Eindhoven kan je er niet omheen; overal is de Dutch Design Week aanwezig. De straten, winkels en zelfs taxi’s zijn omgetoverd tot podia voor design. Onder het motto ‘Dit is ook design’ word je door het centrum geleid en aan het denken gezet over de term ‘design’. Zowel alledaagse artikelen zoals brandslangen als extreme voorwerpen als vogelgriepkippenmeubels passeren de revue en het randje wordt opgezocht.

Hyperspaces
Tijdens onze eerste stop stappen we letterlijk de digitale wereld binnen. Door middel van Virtual Reality brillen vliegen de walvissen ons om de oren, maken we een ritje in een achtbaan, lopen we door nog te bouwen huizen en testen we ons Robin Hood gehalte met boogschieten. De toepassingen zijn eindeloos en geven een nieuwe kijk op de digitale wereld.  Grote veranderingen op het gebied van digitale beleving zijn in ontwikkeling. Kunnen klanten in de toekomst nog niet gekochte producten alvast uitproberen in de virtuele wereld en worden winkels overbodig?

collage_1

Design Academy
Onze tweede stop brengt ons in de wereld van creatieve oplossingen voor diverse sociale problematieken. Afstudeerders van de Design Academy laten ons onder andere zien wat de mogelijkheden zijn van restafval en hoe de digitale wereld gehumaniseerd kan worden. De eindresultaten zijn heel divers en prikkelen de creativiteit.

We zien onder andere vloerkleden die gemaakt zijn van touw en reststoffen van Vlisco, diverse houten meubelen van resthout en dyslectie geanalyseerd en uitgebeeld in woord en beeld. De hoeveelheid projecten is overweldigend en helaas teveel om op te noemen.

Van Abbe museum
Na een korte wandeling komen we aan bij het Van Abbe museum. Hier bezoeken we de tentoonstelling ‘Thing Nothing’ die, in samenwerking met de Design Academy, speciaal voor de Dutch Design Week is georganiseerd. De getoonde werken zijn heel divers, maar zijn allemaal gevormd vanuit een onderzoek naar de betekenis, waarde en toekomst van dingen.

In verschillende ruimtes zien we voorwerpen die zijn gemaakt op een niet-alledaagse manier; 3D geprinte keramieken vazen, in vorm getrokken krukjes van magnetisch materiaal, objecten van menselijk weefsel en vazen van radioactieve stof. De meest opvallende ruimte geeft bijna licht en is niet te missen: een kamer volledig ingepakt met gele vaatdoekjes.

collage_2

East Area

Met een speciale hop-on/hop-off bus rijden we verder naar ‘Sectie C’. De bus brengt ons naar een voormalig fabrieksterrein middenin een woonwijk.

Sectie C
We belanden in een creatieve speeltuin waar verschillende ondernemingen samenkomen en werken aan projecten. Genietend van een heerlijke hotdog die we bij een van de vele eetkraampjes hebben gekocht, ontdekken we de werkplaatsen. We worden verrast door kunstige meubelstukken, fotografie, muziek, technologie en film.

Strijp Area

Vanuit Sectie C pakken we een van de vele gratis Dutch Design Week taxi’s die ons afzet in het Strijp.

Klokgebouw
Daar bezoeken we het Klokgebouw, een voormalige fabriek van Philips, waar commercieel toegepast design wordt getoond. We knuffelen met zachte opbollende muren en wiebelen op ergonomische stoelen. Daarnaast zien we elektrische auto’s, 3D geprinte sieraden,  kunstige lampen en jurken die zich aanpassen naar emotie.

collage_3

Ketelhuisplein
Als afsluiter struinen we over het ketelhuisplein waarbij we worden vergezeld door muziek van ‘Jo Goes Hunting’. We kunnen het niet laten om even snel een kijkje te nemen in een groot overdekt skatepark dat volledig is ondergedompeld in de mooiste graffiti. Daarna lopen we naar de expositie  van de Dutch Design Awards, maar helaas mogen we niet meer naar binnen omdat het al sluitingstijd is. Teleurgesteld druipen we af en keren weer huiswaarts.

Conclusie
Ons bezoek aan de Dutch Design Week is een leerzame en inspirerende dag geweest die voor herhaling vatbaar is. Het was helaas veel te kort om alles te kunnen zien, maar lang genoeg om een mooi beeld te krijgen van de diversiteit en bijzonderheid van dit evenement!

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak