Hoe blijft je merkidentiteit overeind in een wereld van conventies en responsive minimalisme?

Iwan Blokzijl   •  17 april 2014

De huidige generatie webwinkels gaan steeds meer op elkaar lijken. Conventies en standaarden bepalen dat gebruikers snel hun weg kunnen vinden, de trend van flat- en minimal design in combinatie met responsive zorgt ervoor dat we qua vormgeving webshops steeds meer ontdoen van chroom en opsmuk. Maar hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend blijft en je merkidentiteit voldoende indruk blijft maken?

DontMakeMeThink

‘Don’t make me Think’ schreef Steve Krug alweer 5 jaar geleden in zijn usability bijbel. Zijn basisidee wordt bij De Nieuwe Zaak ook gepredikt; als een gebruiker op een website ook maar een seconde moet nadenken er een grote kans bestaat dat hij je site verlaat. Vanuit deze gedachte zijn er de laatste jaren allerlei conventies en standaarden ontstaan om de gebruiker niet te hoeven laten nadenken. Zo zijn vaste posities van standaard elementen eerder regel dan uitzondering. Het logo staat meestal links en het winkelwagentje rechts, werken bepaalde kleuren altijd goed bij het overbrengen van een boodschap (rood = fout, groen= goed, oranje = bestellen), staan de zoekbox en de hoofdnavigatie bijna altijd bovenin de header en leveren duidelijke call-to-actions na herhaaldelijk testen steeds weer een bewezen aanzienlijk hogere conversie op.

Kortom: allerlei vertrouwde en herhalende conventies om er maar voor te zorgen dat de gebruiker niet na hoeft te denken. Als je kijkt bij de grote webwinkels zie je dat er functioneel en qua positie veel overeenkomsten zijn en deze steeds dichter naar elkaar toe groeien. De kleinere webwinkels imiteren vervolgens weer de grote webwinkels zodat we uiteindelijk minder na hoeven te denken…

 

responsive-web-design

Minimal responsive
Met de opkomst van kleinere devices, tablets en touch-apparaten is het algehele ontwerp van webwinkels een stuk eenvoudiger en minimaler geworden. Een trend (of wellicht een herdefinitie?) die past in het tijdsbeeld waar we weer teruggaan naar de basis: flat design zonder schaduwen en dieptes. Skeuomorphisme (grafische elementen uit de fysieke wereld die digitaal worden nagebootst) wordt overboord gezet en ontwerpen worden minimal design zonder toeters en bellen. Dit alles zorgt voor minder ruis en afleiding, zo hoeven we nog minder na te denken en slaan we twee vliegen in één klap.

Maar naast deze trend zijn er ook hele praktische redenen. Om op alle verschillende devices alle content goed te kunnen presenteren (zie mijn vorige artikel “Klaar voor de toekomst met Responsive Web Design“) is het praktischer om het ontwerp eenvoudiger te houden om de complexiteit voor presentatie, bouw en beheer voor al deze devices te minimaliseren. Maar de belangrijkste reden is wel dat je bij kleinere schermen goed moet nadenken wat echt belangrijk is vanwege de beperkte ruimte. Dus worden hier als eerste alle overbodigheden verwijderd, waarna de ware parel over blijft: de content zelf. En hier draait het allemaal om.

Maar als we ons moeten houden aan al deze conventies waarbij webwinkels functioneel steeds meer op elkaar lijken en we de ontwerpen van webwinkels gaan strippen tot een minimum waar ligt dan het onderscheid tussen webwinkel A en webwinkel B? Hoe zorg je ervoor dat je merkidentiteit overeind blijft?ResponsiveMinimalDesign

Minimal design is niet hetzelfde als geen design, er blijft voldoende over. Naast het vormgeven van de (onderscheidende) basis voor je webshop zijn er een aantal specifieke zaken waarmee je snel het verschil kunt (blijven) maken op alle devices: 

  • Kleurgebruik
    Maak consistent gebruik van een vast kleurenpalet voor herkenbaarheid en merkbeleving. Gebruik het om te verrassen en te inspireren op plaatsen waar je het af en toe niet verwacht en gebruik herhalende basiskleuren voor functionaliteiten die vaker gebruikt worden zoals formulieren, link en tekst kleuren, FAQ en call-to-actions.
  • Typografie
    Gebruik onderscheidende typografie. Met de ruime keuze aan webfonts zijn we online niet meer gebonden aan de standaard lettertypen als Arial, Verdana of Georgia. Hier kun je echt het verschil maken, zelfs op een mobiel device draagt dit bij aan je branding. Bepaal een consistente stijl om je tekst te presenteren, in uitstraling en lettergroottes voor H1, H2, bodytekst, captions. Wissel af in kleurgebruik, italic en bold. Beschrijf deze in een styleguide voor consistentie bij implementeren. Ook hier geldt de kracht van herhaling.
  • Iconen
    Zorg dat je een eigen unieke iconenset laat ontwerpen ipv de standaard stockiconen die iedereen gebruikt.
  • Details
    Als er minder elementen op de pagina staan besteed dan extra aandacht aan de elementen die er wel staan. Maak dat ene lijntje net iets specialer, gebruik een onderscheidende background-image bij een tekstblok of gebruik een klein grafisch element als introductie. Details maken het verschil. Tevens voorkom je een ‘uit-de-doos-webshopsoftware uitstraling’. 
  • Een klein verschil
    Voeg aan (standaard) designelementen een kleine twist toe (mits het binnen de conventies valt). Bijvoorbeeld een button met een typerende pijl die direct geassocieert wordt met jouw merk. 
  • Een groot verschil
    Zorg voor onderscheidende content

Trends

Content is king

Naast vormgeving van je webshop verteld jouw content misschien nog wel het beste wie je bent, wat je doet, waarom je dit doet en wat je uitstraalt.

  • Vertel je verhaal en visualiseer dit.
  • Investeer in goede fotografie met een herkenbare stijl voor branding, inspiratie en productfotografie.
  • Pas storytelling toe om het verhaal achter je bedrijf te vertellen, je filosofie en wie er werken met behulp van beeld en video. Want klanten willen niet door computers worden geholpen maar door mensen. Ook al is het vaak via e-mail.
  • Wat is het verhaal achter je product, hoe wordt het gemaakt en waar?
  • Laat de producent zien als je dit zelf niet bent.

Naast het onderscheidend vormgeven van je webshop volgens conventies en éénduidig communiceren voor verschillende devices is en wordt content steeds meer bepalend voor de uitstraling en identiteit van je merk. Want als je merk wordt ervaren op devices met beperkte schermgroottes als een smartwatch, Google Glass of een koelkast, kun je maar beter zorgen dat je op blijft vallen.

Iwan Blokzijl is Art Director en houdt zich bezig met het creëren van visuele concepten waarbij conversie altijd centraal staat. Binnen De Nieuwe Zaak stuurt hij het concept en creatie team aan.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak