Hoe klanten je webwinkel ontwerpen

Iwan Blokzijl   •  3 juni 2011

Verwachtingsmanagement. Niet een woord wat je van een creatief verwacht, eerder van een projectmanager met stropdas en een strakke planning. Maar verwachtingsmanagement is een belangrijk onderdeel van het online winkelproces. Kun je aan de verwachtingen van je klant voldoen? Of kun je de verwachtingen van je klant voor zijn en ze aan de hand nemen? Verwachtingen van je klant kunnen je helpen bij het ontwerp van je webwinkel.

Visual1[1]

De eerste seconde

Een (nieuwe) klant zoekt een product of dienst, vult een zoekterm in op Google en belandt op je webwinkel. En vormt zich in minder dan een seconde een mening: ben ik op de juiste plek? Puur op visuele indruk en gevoel. Maar hoe bepaalt deze klant zijn mening in deze korte tijd? De volgende criteria spelen daarbij een rol:

  • Uitstraling
  • Betrouwbaarheid
  • Overzicht & helderheid
  • Inspiratie

Je huisstijl is het uitgangspunt voor de uitstraling van je webwinkel. Heb je nog geen huisstijl? Stop dan nu met lezen en werk hier eerst aan…

Uitstraling

De combinatie van kleur, vorm, typografie, tekst en fotografie geeft je webwinkel smoel en maakt de allereerste indruk. Zorg dat je smoel over alle kanalen consistent is: offline winkel, DM acties, factuurpapier, e-mailings, de belettering van je auto tot aan de pakbon.

Betrouwbaarheid

Uitstraling is online voor je betrouwbaarheid wellicht nog belangrijker dan in de offline winkel. Bij het online kopen mis je de overtuiging van een mens die je over de streep trekt. Probeer dus online zoveel mogelijk twijfels weg te nemen. Een goed vormgegeven webwinkel ziet er betrouwbaarder uit dan een snel in elkaar gezet zolderkamershopje met out-of-the-box-software. Professionaliteit is hierbij een belangrijk kernwoord en klanten willen graag zien dat ze met een echt bedrijf te maken hebben.

Overzicht & helderheid

Winkelen is zoeken en vinden, het liefst snel en gemakkelijk. Zorg voor een overzichtelijke layout waar je eenvoudig je weg kunt vinden. Drukke layouts worden als onprettig ervaren. Afhaakmoment. Niet doen dus. Dus prop niet alles vol omdat je zoveel te vertellen hebt want vaak zitten klanten helemaal niet te wachten op je lange verhalen met veel te veel info. En scrollen mag best. Scrollen moet! En wees niet bang voor witruimte. Je klanten zullen je webwinkel als prettig ervaren en je ervoor belonen.

Inspiratie

Duidelijkheid, zoeken, vinden, snel, gemakkelijk. Erg belangrijk. Maar denk ook aan de online winkelaars die niet direct op zoek zijn naar dat ene product, maar wel op zoek zijn ‘naar iets leuks’. In deze korte seconde is wederom je uitstraling die de doorslag geeft: biedt deze webwinkel voldoende prikkels om rond te gaan kijken? Heb jij iets te bieden wat anderen niet hebben? Hoe verhoudt jouw webwinkel zich ten opzichte van je concurrenten, collega’s en de markt? Zorg voor je eigen identiteit. Verras. Prikkel. Wees desnoods brutaal. Maar wees altijd onderscheidend. Als je aan (een aantal van) deze verwachtingen voldoet heb je het eerste honk bereikt. Hoera! Klant blijft en het spel kan beginnen!

Een paar tips voor het ontwerpen van je webwinkel:

  • Ontwerp je webwinkel met vuur en vlam, eigenzinnig en onderscheidend maar maak er geen kunstwerk van. Kunst hangt in het museum, een webwinkel gebruik je om je producten te verkopen
  • Products are king! Stoere fullscreen achtergrondfoto’s en koele graphics zijn mooi, maar leiden vaak af waar het om gaat: je producten. Dus alleen toepassen als het niet afleidt.
  • Kleur geeft smaak, maar teveel wordt onnodig druk. Gebruik niet teveel verschillende kleuren, met een drietal hoofdkleuren (afhankelijk van je huisstijl) kom je een heel eind, hiervan kun je lichtere kleurvarianten afleiden
  • Maak een palet van je bestaande huisstijlkleuren en zorg dat deze kleuren op elke webpagina consistent worden doorgevoerd. En sluit uiteraard zoveel mogelijk aan bij je offline uitingen
  • Zorg voor contrast in je ontwerp. Wit schept rust, alleen maar wit wordt een witte brei en saai. Wissel af tussen kleurvlakken en wit. Zelfde geldt voor grote tekst (titels) vs kleinere tekst (leestekst)
  • Wees consistent in gebruik van je elementen. Eenduidige buttons, tekstlinks, leestekst, formulieren, productfotografie, filters etc. In grootte, vorm en kleur. Herkenning is hierbij belangrijk
  • Wees ook consistent in de plaatsing van deze elementen. Plaats terugkerende elementen zoveel mogelijk altijd op dezelfde plaats. Bijvoorbeeld de hoofd- en subnavigatie, logo, klantenservice, zoekbox, footer etc.
  • Technieken zoals Cufon, @FontFace of TypeFace bieden online tegenwoordig een scala aan verschillende lettertypes. Maak er gebruik van, het geeft je webwinkel ballen en een eigen gezicht ipv de standaard Arial, Verdana of Georgia lettertypes
  • Fotografeer je producten altijd op dezelfde wijze. Bijvoorbeeld op wit, met een slagschaduw of een spiegellaag. Bij fashion altijd op een model. Of juist niet. Maar maak een keuze. Uiteraard zorg je ook voor grote productfoto’s op je site
  • Gebruik veel beeld, weinig tekst. In minder dan een seconde lees je niet veel
  • Schrijf je teksten kort & bondig. Maar altijd prikkelend. Kies je trouwens voor ‘u’ of ‘je’?

Kortom: wees consistent & duidelijk maar tevens uniek en onderscheidend!
Door consistent te communiceren, twijfels weg te nemen, aan verwachtingen te voldoen en onderscheidend te zijn in je ontwerp zul je zien dat klanten kopers worden. En (als je het goed doet) kopers blijven. En hier kun je in je ontwerp al rekening mee houden. Namelijk door de verwachtingen van je klant al enigszins te managen. Verwachtingsmanagement is zo gek nog niet.

Auteur: Iwan Blokzijl, Art director bij De Nieuwe Zaak

Iwan Blokzijl is Art Director en houdt zich bezig met het creëren van visuele concepten waarbij conversie altijd centraal staat. Binnen De Nieuwe Zaak stuurt hij het concept en creatie team aan.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak