Klaar voor de toekomst met Responsive Web Design

Klaar voor de toekomst met Responsive Web Design

Iwan Blokzijl   •  17 december 2013

Responsive Web Design, je hebt er vast wel eens iets over gehoord of gelezen, maar wat is het nou precies en wat kan het voor jouw website of webwinkel betekenen?

Met Responsive Web Design (RWD) past het ontwerp van je webwinkel zich automatisch aan naar het schermformaat van het apparaat waarmee de webwinkel wordt bekeken. Bijvoorbeeld via een smartphone, tablet, PC of laptop. RWD wordt ook wel adaptive design, fluid design of schaalbaar design genoemd. Met deze techniek weet je zeker dat jouw klanten op elk gewenst apparaat optimaal gebruiksgemak ervaren én dat je maar één website hoeft te onderhouden.

MissEtamblog
Miss Etam blog

 

Wat levert Responsive Web Design jou op?

Het bouwen van een Responsive Web Design is arbeidsintensiever dan het bouwen van alleen een traditionele desktop website. Echter kun je met Responsive Web Design zorgen voor een betere gebruikservaring en een hoger conversiepercentage in jouw webwinkel, wat deze investering ruimschoots terug kan verdienen. Responsive Web Design kan ook een besparing opleveren voor het ontwikkelen en onderhouden van jouw webwinkel. 

  • Jouw klanten ervaren met ieder apparaat optimaal gebruiksgemak in je webwinkel
  • Jouw webwinkel krijgt minder afhakers en dus een hoger conversiepercentage
  • Je bespaart kosten voor het ontwikkelen en onderhouden van verschillende websites
  • Je beheert de content van je site vanuit één centraal CMS
  • Eén url is de optimale SEO-instelling in tegenstelling tot mobiele url’s als m.domein.nl
  • Eén url werkt beter met delen via social, nieuwsbrieven, campagnes en landingspagina’s
  • Klaar voor de toekomst; je kunt je webwinkel in de toekomst optimaliseren voor nieuwe apparaten en resoluties

 

bron: http://bradfrostweb.com/
bron: http://bradfrostweb.com/

 

Zijn er ook nadelen?

Uiteraard is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Naast de eerder genoemde extra inspanning bij de bouw levert het soms ook extra contentbeheer op om de verschillende devices van de juiste content te voorzien. Niet alle visuals zijn bijvoorbeeld geschikt om van heel groot naar klein terug te schalen (bijvoorbeeld van Full HD naar mobiel formaat), zeker niet als de visuals ook tekst bevatten. Hiervoor dient dan een nieuwe visual gemaakt te worden.

Qua design heeft responsive ook wat minder mogelijkheden dan dat je per device en/of resolutie een ontwerp maakt. Absolute posities van elementen zijn bijvoorbeeld een stuk lastiger omdat de content continu ‘flowt’ (blokken schuiven naast elkaar, onder elkaar) aan de hand van de schermgrootte. Mocht je de wens hebben om functioneel erg verschillende sites te maken voor mobiel, tablet en desktop dan is responsive minder geschikt. Het doel van responsive is vooral om functionaliteiten voor alle apparaten éénduidig te maken. Tenslotte leiden verschillende devices, verschillende resoluties en verschillende browser ook tot meer testen dan wanneer je voor slechts voor één apparaat ontwerpt en bouwt. 

“Responsive Web Design zorgt voor een betere gebruikservaring, minder afhakers en dus een hoger conversiepercentage in je webwinkel.”

Responsive Web Design in de praktijk

  • Het ontwerp start vanuit het “Mobile First” principe: welke content is essentieel om mobiele gebruikers een optimale ervaring te bieden?
  • Geen vaste layout, deze varieert per apparaat en per resolutie.
  • Moderne technieken als HTML5, CSS3 en Media Queries zorgen voor een vloeiende overgang tussen alle schermformaten en apparaten.
  • Naarmate schermen groter worden is er meer ruimte voor (extra) content.
  • Het ontwerp wordt getest op de meest gebruikte apparaten, browsers en resoluties.

     

    responsive-web-design

Is jouw webwinkel klaar voor de toekomst?

Responsive Web Design is een krachtige oplossing voor online retailers om hun webwinkel toegankelijk te maken voor bezoekers vanaf mobiele apparaten. Met een goed ontwerp weet je zeker dat je altijd de optimale gebruikservaring biedt voor je klanten, wat uiteindelijk een bijlage levert aan een verbetering in conversie, orderwaarde en ROI.

Iwan Blokzijl is Art Director en houdt zich bezig met het creëren van visuele concepten waarbij conversie altijd centraal staat. Binnen De Nieuwe Zaak stuurt hij het concept en creatie team aan.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak