Webwinkels ontwerpen in een scrumteam

Webwinkels ontwerpen in een scrumteam

Willem Cohen   •  10 december 2015

Webwinkels worden steeds complexer en de projecten worden daarmee steeds groter. De lat ligt hoger en de eindgebruiker verwacht meer. Ondanks dat de oude waterval methode tot nog toe goed werkte, is er behoefte aan een zekere mate van efficiëntie. Daarom wordt scrum bij De Nieuwe Zaak tegenwoordig veel toegepast. In fasen van ongeveer twee weken worden, in een multidisciplinair team, concrete en testbare stukjes van een project opgeleverd. Inmiddels heb ik als designer een aantal scrumtrajecten doorlopen en heb ik er een goede mening over kunnen vormen.

scrumteam

De mooiste oplossing is niet altijd de beste oplossing.

In een multidisciplinair scrumproject zijn er verschillende stakeholders met ieder hun eigen belangen. Als designer wil je mooie dingen maken, maar een product owner maakt zich bijvoorbeeld zorgen over budget en deadlines. Het is heel gemakkelijk om iets moois te ontwerpen wat ontzettend moeilijk te bouwen is, maar het is juist de uitdaging om iets te ontwerpen wat visueel passend, gebruiksvriendelijk, binnen budget en voor de deadline klaar is. Daarom werk je als designer in een scrumteam van De Nieuwe Zaak nauw samen met één of meerdere web architecten en front-end specialisten. Doordat je in één ruimte zit met collega’s van andere disciplines, wordt er sneller en gemakkelijker gecommuniceerd, ontstaat er meer begrip voor elkaars discipline én komt er meer inzicht op de impact van onder andere keuzes in het ontwerp. Op deze manier kom je ook als designer sneller tot een gebalanceerde oplossing voor een probleem.

Designers moeten leren loslaten

Designers zijn vaak erg gepassioneerd over hun werk. Soms iets meer dan goed voor ze is. Een marge verschil van vijf pixels kan al voor jeuk en uitslag zorgen. Het voelt daarom ook niet natuurlijk om iets op te leveren wat niet tot in de laatste puntjes en de uiterste pixels uit ontworpen is. De realiteit van scrum is wel dat je tijdens het designproces de klant en collega’s laat meedenken. Dit betekent dat je schetsen of halve ontwerpen aan het bespreken bent. Daarnaast is het met de grootte van huidige projecten vrijwel onmogelijk om álle pagina’s en álle situaties binnen budget te ontwerpen. In plaats daarvan ontwerp je de belangrijkste pagina’s, blokken en uitzonderingssituaties op diverse resoluties. Vervolgens zorg je voor duidelijke richtlijnen voor doorontwikkeling en voor een grafische controleslag.

Niet voor de klant, maar mét de klant

In een waterval project worden alle pagina’s ontworpen en gekeurd, vervolgens wordt het gerealiseerd en als alles af is wordt de hele webwinkel opgeleverd. Op dat moment kan de klant gaan testen. Ervaring leert dat een klant op dat moment tot nieuwe inzichten kan komen doordat ze alle processen daadwerkelijk kunnen doorlopen.
Deze nieuwe inzichten kunnen tot nieuwe wensen en wijzigingen leiden, wat in een dergelijk stadium veel meer impact heeft dan in een eerder stadium. Je gaat toch ook niet een heel huis bouwen en op het eind beslissen dat de fundering tóch anders moet?

In een scrumteam wordt dergelijke problematiek gemakkelijk omzeild. De klant is aanwezig bij praktisch elke discussie en elke keuze die gemaakt wordt, waardoor zij veel sneller affiniteit met het project krijgt. Daarnaast demonstreert iedereen aan het einde van de tweewekelijkse fase daadwerkelijk functionerende brokken van het eindproduct. Op deze manier kan je samen met de klant veel sneller bijsturen waar nodig en hebben wijzigingen relatief weinig impact.

Aan mij heeft het zich al lang bewezen

Hieronder zie je één van de vele voorbeelden waarin scrum methodiek ons ten goede kwam. We stelden voor, in lijn met de e-commerce conventies, alle producten op een productoverzicht hetzelfde formaat gegeven. De klant wilde echter een meer dynamische opzet met variërende afbeeldingsformaten. Om dit makkelijk te kunnen bespreken maakte ik deze visueel met een door middel van het eerste schets. Deze zie je links in de onderstaande afbeelding. De afdeling front-end gaf aan dat dit met betrekking tot responsive veel tijd ging kosten, techniek zei dat het veel tijd ging kosten om het te automatiseren en de klant zat er echt niet op te wachten om het allemaal handmatig te doen. Uiteindelijk is, met oog op de deadline en het budget gekozen voor een snellere, goedkopere en conventionele oplossing, welke te zien is in de rechterkant van onderstaande afbeelding. Overigens kunnen er nog steeds verschillende afbeeldingsformaten gekozen worden door middel van de klein/groot switch. De oplossing is simpeler én past beter bij de wensen van alle betrokkenen.

blog willem vb1

In een waterval traject had dit vraagstuk veel meer tijd gekost. Na een design iteratie hadden we de complexere variant ontworpen en was deze na goedkeuring gebouwd, simpelweg door het gebrek van multidisciplinair overleg! Nu konden we de bespaarde tijd in andere vraagstukken steken.

In een ander project heb ik producten op een productoverzicht zo ontworpen dat de prijs, het aantal en de bestelknop gecentreerd werden naast de product informatie. Dit was op zich geen probleem, maar de code voor deze lay-out moest óók gebruikt worden voor de mobiele lay-out. Voor mijn gewenste lay-out moest de front-end’er daarom allemaal exotische technieken toepassen die de onderhoudbaarheid en de schaalbaarheid van de pagina niet ten goede kwamen. Dit ving ik toevallig op omdat ik naast hem zat, dus kon ik er meteen op reageren. Samen zijn we tot de tweede opzet in onderstaande afbeelding gekomen. De lay-out was grafisch net iets minder prettig, maar nog steeds netjes, maar vooral ook stukken hanteerbaarder en sneller te realiseren. De klant was bij de discussie aanwezig, had meteen gevoel bij ons dilemma en de impact van zo’n klein verschil en stond achter ons besluit om voor de andere opzet te gaan.

blog willem vb2

Het gaat om het resultaat én de weg er naartoe

Het is binnen commerciële projecten belangrijk dat je als team efficiënt werkt. Als designer kan je hieraan bijdragen door goed te communiceren met de klant en je collega’s uit andere disciplines. Dit betekent dat je soms niet 100% pixel perfect design zou kunnen maken, maar wel dat je design een betere oplossing biedt voor de vraag van de klant en de behoefte van de eindklant. De klant krijgt meer inzicht in de gemaakte keuzes en weet veel sneller wat hij nou echt wil. Uiteindelijk zal je als designer hier ook waardevoller van worden.

Willem Cohen is sinds 2009 werkzaam bij De Nieuwe Zaak als Designer. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwerpen van webshops.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak