Zomerse dagen, lage conversie

Zomerse dagen, lage conversie

Menno Dijk   •  21 juni 2012

Het weer houdt de mens bezig. In een tijd waarin we streaming videobeelden van een klein karretje op Mars kunnen bekijken, massaal oorlogsmisdadigers aan de schandpaal nagelen via Facebook en Twitter en we er aan gewend zijn geraakt bijna overal controle over te hebben blijft er één onzekere factor in ons leven die ons blijft boeien; het weer.

zomerconversie[1]

Meestal de basis van een vriendelijk praatje, vaak reden van ergenis. Soms zo’n ergenis dat we de brenger van het slechte nieuws of beter gezegd het slechte weer vervloeken of de schuld geven; wie heeft er Buienradar.nl nou niet vervloekt als er net weer een regenbui aan kwam drijven terwijl dit niet gewenst was, of erger nog, het tóch ging regenen terwijl buienradar géén regenbui toonde. Vroeger verguisde men Jan Pelleboer, tegenwoordig sluit men tandenknarsend de Buienradar app.

Ook de invloed van het weer op online verkopen is een graag gebezigd gespreksonderwerp. Want het is toch hardstikke logsich dat als het koud, regenachtig snertweer is, en de verwachtingen niet beter zijn, de mensen minder snel naar de stad of het winkelcentrum gaan om te shoppen. Nee dan blijft men lekker thuis achter de laptop, PC of tablet om met een warme kop thee in de hand ervoor te zorgen dat de volgende dag de postbezorger nat wordt, en niet zij. Dat slecht weer goed is voor de internetverkopen wisten we al. Maar hoe zit dat eigenlijk met mooi, zonnig of zelfs extreem warm weer. Wat doet dat nou met de online verkopen?

De 3e week van mei, week 21, kende dit jaar een paar overheerlijke, warme, zomerse dagen op een rij. Op woensdag 23 mei, de warmste dag met een maximaal gemeten temperatuur van 28,8 graden Celcius tweette Geert-Jan Smits, oprichter van Jungle Minds, op twitter beter bekend als @RappeSmits de volgende korte maar veelzeggende stelling: Benen bloot, internethandel dood… Waar of niet?  Waarmee hij doelde op de vraag of bij mooi weer webwinkels een afname in kopers zien.

De tweet kwam even voorbij in mijn Tweetdeck venster, en al snel vroeg ik mij af: is dat zo? als met slecht weer internet verkopen toenemen, nemen de verkopen dan ook af met mooi, zomers weer? Ik besloot dit maar eens uit te gaan zoeken. Het resultaat van mijn zoektocht vond ik eigenlijk wel verbazend, en wil ik graag met u delen.

Omdat ik me wilde baseren op de Google Analytics gevens van webwinkels uit verschillende branches spoedde ik mij naar Wouter van der Heijden, Analytics Specialist bij De nieuwe Zaak. We maakten een plan van aanpak: eerst zouden we een ‘normale’ week (zonder hemelvaart) uit mei nemen met voor het jaar normale temperaturen en de vijf werkdagen van die week zouden we vergelijken met de vijf werkdagen van week 21, een vijftal heel warme, zonnige dagen met een gemiddelde temperatuur van maar liefst 27,7 graden Celcius en een dagtemperatuur op 23 mei van maar liefst 28,8 graden Celcius. Met het temperaturen overzicht van mei 2012 van weerstatistieken.nl kwamen we al gauw op week 19 terecht. Met een gemiddelde temperatuur van 18,2 graden Celcius was dit een prima week om als ‘controleweek’ te gebruiken.

Menno Dijk is sinds 2007 werkzaam bij De Nieuwe Zaak als Designer. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwerpen van verfrissende en converterende webshops, websites en online campagnes.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak