Eventverslag – DDMA E-mail Summit 2015

Eventverslag – DDMA E-mail Summit 2015

Wilbert Beelen   •  2 juli 2015

Op  donderdag 18 juni verzamelden zich in Pakhuis de Zwijger ongeveer 350 gedreven e-mailmarketeers voor de DDMA Email Summit 2015. Natuurlijk was het gehele e-mailteam van De Nieuwe Zaak ook aanwezig! Onder leiding van dagvoorzitter Ronnie Overgoor werden de sprekers op het podium geleid. We namen een kijkje in het brein van de mens door de interessante presentatie van Bart Schutz. Verder vertelde Laura Jamison, CRM/Ditgital Manager van Samsung Europe, hoe Samsung haar CRM systeem in Europa heeft opgezet.

week 27 - eventverslag 1

You’re e-mailing a brain – keynote van Bart Schutz

Na de opening van Ronnie Overgoor, dagvoorzitter van de Email Summit, was het tijd voor de keynote van Bart Schutz, psycholoog. Het thema van zijn presentatie was: You’re e-mailing a brain. Zijn boodschap was vooral gericht op dat we niet moeten uitgaan van wat klanten zeggen, maar juist van wat klanten doen. Dit begint allemaal met het analyseren van data; niet denkend vanuit een marketeer maar vanuit de psychologische wetenschap.

Denk vanuit de ontvanger van de e-mail

Door het analyseren van data door de ogen van een psycholoog wordt inzichtelijk wat klanten écht drijft. Dat gaat verder dan alleen het rationeel openen van een e-mail. Waar het om draait is het besef dat gedrag, emoties en beslissingen voornamelijk worden bepaald door het onderbewustzijn. Als e-mailmarketeer moet je hier rekening mee houden. Dit houdt in dat je niet vanuit de ogen van je eigen functie als e-mailmarketeer naar e-mails moet kijken, maar vanuit de ogen van je klant. Daarbij moet het brein centraal staan. Het onderstaande filmpje laat zien hoe het bewustzijn wordt gemanipuleerd door het onderbewustzijn. Tijdens deze film worden wijzigingen aangebracht, zie jij ze allemaal?

De gouden tip van Bart Schutz: Lees naast blogs gericht over de uitvoering van e-mailmarketing ook wetenschappelijke artikelen over hoe het brein beslissingen maakt. Zo leer je klanten nog beter kennen en begrijpen.

Autoriteit Consument & Markt

Jochem Smit van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vertelde dat er jaarlijkse 18.000 spamklachten worden gemaild. Taak van de ACM is om, waar nodig, in actie te komen. E-mailmarketing en wetgeving zijn nauw aan elkaar verbonden. In de presentatie van Jochem Smit werd aangegeven wat wettelijk gezien wel en niet mag. Aanmeldformulieren waarin verdekt staat dat het ingevulde e-mailadres ook door derden gebruikt mag worden, werd als voorbeeld genoemd. Deze spam acties zijn verboden en in dit geval zal de ACM optreden. Na deze centrale sessie van Jochem Smit was het tijd voor de expertsessies.

De weg naar optimalisatie door middel van testen – Deborah Menheere (Roompot Vakanties)

Roompot vakanties is de weg ingeslagen naar mailen met meer relevantie. In 2015 heeft Roompot al ongeveer 12 miljoen e-mails verzonden in Nederland. Centraal staat hier heel vaak het testen van de nieuwsbrieven en campagnes ten behoeve van optimalisatie. Om er exact achter te komen waar klanten goed op reageren is het van belang om te blijven testen en resultaten van deze tests te blijven analyseren. Zo worden de e-mails steeds geoptimaliseerd. De boodschap die we in deze sessie meekregen is: Relevantie is Key! Denk hierbij aan de timing van je mail, het device waarop de mail geopend wordt en de verwachting die de consument heeft. Daarnaast is het van belang om te blijven testen met deze relevante bepalende factoren.

week 27 - eventverslag 2

Binnen één jaar van one-to-many messaging naar relevante 1-op-1 communicatie – Faas Boersma & Eva Dekker (Nextail)

Nextail is de e-commerce onderneming waar alle merken van de Blokker Holding in zijn ondergebracht. Momenteel zijn zij druk bezig met het uitrollen van een strakke marketing automation strategie. E-mailmarketing is het aanvoerende kanaal voor deze strategie. Eva vertelde dat de gemiddelde consument 94 mails per week ontvangt. Wil je e-mailmarketing laten slagen, dan kan je er niet omheen om relevant te zijn. Daarnaast vertelden zij dat data op een centrale plek gecentraliseerd dient te worden. Vanuit daar kunnen andere platformen (zoals een ESP) aangestuurd worden.

Data Driven in de zakelijke markt – Ton Lammerts & Marc Haseth (KPN Zakelijke Markt)

Ton en Marc zijn voor de zakelijke markt van KPN bezig om een volledige marketing automation strategie op te zetten. Centraal staat hier Data Driven Customer Interaction. E-mailmarketing is in omnichannel het belangrijkste kanaal voor KPN. KPN Zakelijk verstuurde over het jaar 2014 maar liefst 12.000.000 e-mails. Om relevant te mailen en Data Driven Customer Interaction aan te gaan werd er een aantal goede tips gegeven:

  • Kijk naar welke data je al in huis hebt.
  • Denk groot, maar begin met kleine stappen.
  • Overtuig iedereen binnen de organisatie van het succes.
  • Zorg dat je een goede datakwaliteit hebt, dit is van groot belang.
  • Test, test en test t.b.v. van optimalisatie.

Nationale E-mail Benchmark 2015

Na alle sprekers van praktijkcases was het tijd voor een walking diner. Na het diner volgde de presentatie van de Nationale E-mail Benchmark. Cijfers uit deze benchmark werden gepresenteerd aan het publiek. Verrassend was dat voor het eerst in vier jaar de open percentages van nieuwsbrieven weer stijgen. Reden: het toenemen van het aantal devices en daarbij de continue toegang tot internet en je eigen mailbox, heeft hier voor gezorgd. Mobile was in Q4 van 2014 verantwoordelijk voor 40% van alle opens van e-mails. De verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen in 2015. Wil jij het volledige rapport? Je kan hem hier downloaden.

week 27 - eventverslag 3

Final Keynote – Laura Jamison (Digital Manager Samsung Europe)

Als laatste was het woord aan Laura Jamison van Samsung Europe. De uitdaging van de CRM manager in 2014 was om een CRM systeem te ontwikkelen voor Samsung Europe. De boodschap die zij meegaf was om te denken vanuit een strategie, maar om hier de tactiek niet te vergeten. Het gehele CRM systeem is opgezet in veertien verschillende landen met miljoenen klantgegevens en gepersonaliseerde e-mailcampagnes. Om een enorm proces als dit goed in te richten is het van belang om te blijven testen en van daaruit optimalisaties door te voeren.

We willen DDMA graag bedanken voor dit goed georganiseerde evenement. Het was een leerzame dag en wij kijken nu al uit naar volgend jaar. Don’t Forget: kijk naar welke data je al hebt, ontwikkel een strategie en denk groot, maar begin klein met de uitvoering van deze strategie.

Wilbert Beelen is E-mail Marketing Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met de inzet en optimalisatie van e-mailmarketing campagnes en helpt hij klanten het maximale rendement te behalen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak