Help, ik heb inactieve e-mail abonnees!

Help, ik heb inactieve e-mail abonnees!

  •  12 november 2020

Als e-mailmarketing Consultant voer ik voor onze klanten regelmatig analyses uit op de performance van het e-mailmarketing kanaal. Voor de klant levert zo’n analyse erg waardevolle inzichten op. En daardoor kunnen wij nog gerichter advies geven over de te nemen stappen.

Eén van de dingen die vaak naar voren komt is dat een groot deel van de abonnees inactief blijkt te zijn. Met inactief bedoelen we abonnees die over een bepaalde periode geen enkele mailing meer hebben geopend. Weet jij hoe groot dat deel is van jouw abonneebestand? Uit mijn ervaring blijkt dat in de meeste gevallen de helft tot driekwart van de base inactief is. En dat is veel, te veel!

Inactieve abonnees kosten niet alleen geld, ze zijn zelfs schadelijk
Maar.. wat moet je nu met dit deel van je abonneebestand, weggooien? Juist nu je zo goed op weg was om je bestand te laten groeien. Ik begrijp heel goed dat alleen al het idee om de helft van alle abonnees ‘weg te gooien’ pijn doet. Dan is het goed om je het volgende te realiseren:

  • Deze abonnees kosten je wel geld maar leveren niets meer op.
    In elk geval niet via het kanaal e-mail. En andersom, jouw nieuwsbrieven hebben voor hen geen enkele waarde meer.
  • Deze abonnees vertroebelen je e-mail rapportages.
    Als je weet dat je een mailing gaat sturen aan een adressenbestand waarvan de helft sowieso niet zal gaan openen, dan trekt dat de open- en click-rates onnodig omlaag. En op die vertroebelde cijfers baseer jij vervolgens weer je (e-mail)marketing beslissingen; dat wil je niet.
  • Inactieve abonnees kosten niet alleen geld, ze zijn zelfs schadelijk!
    Wanneer ontvangers geen engagement tonen, verslechtert jouw reputatie als afzender bij de e-mailprovider. Daardoor wordt de kans steeds kleiner dat je volgende nieuwsbrieven daadwerkelijk worden afgeleverd in de inbox van de ontvanger. En dat geldt ook bij nieuwe abonnees.

Hoe nu verder?
Uiteraard moet je gaan nadenken hoe je kunt voorkomen dat abonnees inactief worden. En ook daar kunnen wij je heel goed bij helpen. Maar wat doe je nu met de huidige inactieve abonnees? Voordat je ze uit je adressenbestand filtert wil je eerst proberen om ze te heractiveren. Hoe je dat doet lees je in de cheat sheet “In 6 stappen een schone e-mail database”. Download ‘m hier!

Download hier het stappenplan!

Auteur

Daniël Mul is E-mail E-mail Campaign Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met de realisatie en optimalisatie van e-mailmarketing campagnes en helpt hij klanten maximaal rendement uit hun loyale klantenkring te halen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak