Content Marketing geserveerd als kerstdiner

Content Marketing geserveerd als kerstdiner

Rianne Bark-Lunenborg   •  22 december 2015

Ook in 2016 is Content Marketing een van de zaken waarmee jij als bedrijf aan de slag moet. Om je meer gevoel te geven bij wat Content Marketing is, serveer ik je Content Marketing uitgelegd aan de hand van een kerstdiner in 5 stappen. Zo wordt Content Marketing ineens een stuk herkenbaarder en makkelijker uit te leggen, oh en het is ook nog eens relevant zo voor de kerstdagen! ;-)

turkey

  1. Wat heb je?

Voordat je het kerstdiner bepaalt, kijk je eerst eens in de koelkast, de vriezer en de kelderkast naar je voorraad. Wat heb je nog in huis voor het kerstdiner?

Zoals jij je koelkast, vriezer en kelderkast controleert op de voorraad, zo dien je ook je content te controleren. Kijk naar je huidige content, naar je online en offline archief: wat heb je al in huis? Breng dit in kaart, bijvoorbeeld in een Excel document.

  1. Is het nog goed?

Wanneer je de inhoud van je koelkast, vriezer en kelderkast bekeken hebt, kun je kijken wat je eventueel zou kunnen gebruiken voor je kerstdiner. Belangrijk is om te kijken naar de houdbaarheidsdatum. Is het product wat je wilt gaan gebruiken nog wel goed?

Zo beoordeel je ook je huidige content. Kijk naar de houdbaarheidsdatum van je content. Is de content die je hebt nog wel actueel en relevant? Een voorbeeld hiervan zijn seizoen landingspages. Je kunt de houdbaarheidsdatum van je content ook aanvullen in het Excel document. Zo heb je 1 overzicht van je content, inclusief houdbaarheidsdatum.

Aan de hand van die houdbaarheidsdatum kun je zien welke content direct vervangen/ geoptimaliseerd moet worden, welke content ‘altijd’ houdbaar blijft en welke content in de toekomst aan vervanging/ optimalisatie toe is. Zo kun je voorkomen dat jouw content verloopt en niet meer relevant is voor je doelgroep.

  1. Heb ik het wel nodig?

Bedenk goed of je het gerecht wel echt nodig hebt voor je kerstdiner. Maak niet enkel een gerecht omdat je het lekker of leuk vindt wanneer er vervolgens een rare combinatie op je kerstmenu ontstaat. Zo zul je geen kerstmenu maken met pannenkoeken vooraf en stamppot boerenkool als hoofdgerecht.

Dit geldt ook voor content. Maak niet enkel content omdat je het leuk vindt, maar kijk naar het grotere plaatje: past deze content in het grotere geheel? Zo maakt Redbull altijd content die gaat over extreme prestaties. Gaat Redbull opeens content maken over hoe haar drankje gemaakt wordt, dan wijkt dit erg af van de content strategie die Redbull tot nu toe gehandhaafd heeft.

  1. Vinden de mensen het wel leuk?

Een van de gerechten die vaak standaard op een kerstdiner geserveerd wordt is paté, want dit hoort er nou eenmaal bij. Maar wie eet er nou echt paté?  Vraag je af of je wel paté moet maken voor je kerstdiner en of je gasten dit wel echt lekker vinden.

Bij content moet je je dit ook afvragen: is dit wel content die mijn doelgroep wil lezen of maak ik het enkel omdat het er nou eenmaal bij hoort? Maak enkel content die je doelgroep echt wil ontvangen! Een voorbeeld hiervan is de historie pagina van veel websites. Bijna elk bedrijf plaatst wel een verhaal over de geschiedenis van het bedrijf op zijn/haar website. Maar is dit wel content die mensen willen lezen, of maak je de pagina enkel omdat iedereen deze heeft? En als je er dan voor kiest om deze pagina te maken, maak hem dan ook goed. Maak dan dus echt een speciale paté, die iedereen wel wil eten! Een voorbeeld van een goede, leuke en relevante historie pagina is die van Tony’s Chocolonely.

  1. Heb ik wel genoeg?

En dan is het moment van het kerstdiner daar en komen er opeens meer mensen en heeft iemand een speciaal dieet. Gelukkig heb jij hier van te voren aan gedacht en heb je voldoende eten en gerechten die geschikt zijn voor het speciale dieet.

Wanneer je content creëert moet je hier ook altijd rekening mee houden. Heeft de doelgroep speciale eisen, wensen of behoeften? Neem dit mee in je content. En schrijf je content waarin je een bepaald product uitlicht, zorg dan dat je genoeg productaanbod hebt voor je doelgroep. Je wilt je doelgroep natuurlijk niet teleurstellen!

Eet smakelijk!

 

Geschreven door: Anniek Bakker

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak