Ello. Advertentie loze anti-Facebook hype of serieus sociaal netwerk?

Ello. Advertentie loze anti-Facebook hype of serieus sociaal netwerk?

  •  6 oktober 2014

ello_intro
Als e-commerce professional en ontwerper van webwinkels met 7 jaar ervaring heb ik sociale netwerken zien komen en gaan. Sociale netwerken zijn in de loop der jaren een steeds grotere rol gaan spelen bij online verkopen.

Waar vroeger sommige webwinkels slechts een Hyves profiel hadden en zich vooral richten op zoekmachine en e-mail marketing, zien we dat iedere e-tailer tegenwoordig één (of meerdere) Facebookprofielen heeft, deze actief gebruikt en inzet als marketing of verkoopkanaal. Dat is ook niet zo gek, gezien het feit dat er inmiddels 9 miljoen(!) Nederlanders zijn met een Facebook profiel, waarvan een flink aantal de pagina’s van retailers volgt. Een perfect kanaal dus om je product of dienst aan de man te brengen.

Omdat sociale netwerken komen en gaan, en ieder sociaal netwerk weer zijn unieke propositie, doelgroep of functionaliteiten heeft is het zaak je vroegtijdig te verdiepen in nieuwe initiatieven om te kijken of je deze, in de toekomst, wellicht als (extra) kanaal in kan zetten. Op dit moment is Facebook hét sociale netwerk bij uitstek om een grote groep potentiële klanten te bereiken en dat zal ook nog wel een hele tijd zo blijven. Toch zijn er steeds meer kritische geluiden te horen en lezen over Zuckerbergs sociale netwerk. Een aantal van de criticasters heeft de kritiek omgezet in een daadwerkelijk antwoord op Facebook; Ello. Het advertentieloze sociale netwerk waar je data privé blijft.

ello_fbgegevens

Facebook killer?

Is Ello dé Facebook killer zoals veel wordt geroepen op het web? Of een niche wannabee die net als Google+ een hype zal blijken te zijn? Ik liet me uitnodigen (op dit moment de enige manier om lid te kunnen worden van Ello) en ging zelf met Ello aan de slag. In dit artikel leest je mijn bevindingen. Sinds de opkomst van Facebook heeft het sociale netwerk met meer dan 1 miljard gebruikers nooit serieuze concurrentie ondervonden. Veel Facebook klonen gingen geruisloos ten onder en zelfs het door Google grootst gelanceerde en ondersteunde Google plus moest vroegtijdig zijn meerdere erkennen in het geroemde en gehate Facebook. We kunnen dus concluderen dat Facebook almachtig is en dat je van goeden huize moet komen wil je als sociaal netwerk bestaansrecht krijgen.

Eén van de grootste ergenissen van Facebook gebruikers is de manier waarop men omgaat met de gegevens van zijn gebruikers. Het is inmiddels algemeen bekend dat Facebook gebruikersgegevens gebruikt en doorverkoopt voor advertentiedoeleinden maar toen deze zomer aan het licht kwam dat Facebook het nieuwsoverzicht van honderdduizenden gebruikers had gemanipuleerd in het kader van een emotioneel experiment was de verontwaardiging groot.

Ello is één van die sociale netwerken die een deel van het gigantische marktaandeel van Facebook probeert af te snoepen. Het is een gratis sociaal netwerk dat een combinatie is van Facebook, Twitter en Tumblr. Gebruikers kunnen er korte berichtjes plaatsen die (net als bij Facebook) op een tijdlijn aan vrienden worden getoond. Ello omschrijft zichzelf als: ‘ a simple, beautiful, and ad-free social network’. Dat laatste is een van de meest in het oog springende dingen aan Ello: er is geen advertentie te zien.

Ello werd ooit opgericht door een aantal Amerikaanse ‘techies’ als privé sociaal netwerk. Ze ergerden zich aan het steeds commerciëler wordende Facebook en wilden ervaringen met elkaar delen zonder dat hun persoonlijke gegevens doorverkocht zouden worden aan adverteerders. Steeds meer mensen konden zich vinden in dit initiatief en vroegen toegang tot het netwerk tot men op een geven ogenblik besloot het open te stellen voor de gehele wereld.

The great gay Facebook exodus

Verontwaardiging over hoe Facebook met haar gebruikers om gaat is de grootste aanjager geweest van de immer groeiende aanmeldstroom voor Ello. Facebook veranderde op 25 september zijn privacy-reglement met daarin de regel dat gebruikers voortaan alleen onder hun eigen naam een profiel mogen hebben. Een wijziging die vooral onder travestieten en transgenders erg slecht viel: vrouwen die als mannen werden geboren (en andersom) werden zo gedwongen om hun oorspronkelijke naam aan te nemen. Ook veel Chinezen die onder een westerse naam een profiel op Facebook hebben werden gedwongen hun echte naam te gebruiken. Internet community-nieuws site Daily Dot gooide het artikel ‘The great gay Facebook exodus begins’ online en zo begon de hype. Die avond groeide het aantal Ello gebruikers met 31.000 mensen per uur. De kracht van Ello is dus privacy & bescherming van data. Dit is samengevat in het manifest dat te vinden is op de site:

Your social network is owned by advertisers.

Every post you share, every friend you make and every link you follow is tracked, recorded and converted into data. Advertisers buy your data so they can show you more ads. You are the product that’s bought and sold.

We believe there is a better way. We believe in audacity. We believe in beauty, simplicity and transparency. We believe that the people who make things and the people who use them should be in partnership.

We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce and manipulate — but a place to connect, create and celebrate life.

You are not a product.

Maar als er geen adverteerders zijn die betalen voor advertenties of data, hoe wil men dit sociale netwerk dan in de lucht houden? Tuurlijk, de investeerders waren er als de kippen bij om deze zoveelste hype te financieren, maar die willen uiteindelijk wel hun centjes terug en het liefst met wat winst natuurlijk. Ello is daarom van plan om binnenkort tegen betaling nieuwe unieke features te introduceren die inspelen op de unieke wensen van gebruikers. Wat deze ‘unieke features’ dan precies zijn is nog niet bekend maar men denkt aan het sturen van privéberichten en video-integratie.

Of de hype rondom Ello puur gebaseerd is op de toenemende haat tegen Facebook valt te betwijfelen. Ello is op dit moment alleen toegankelijk voor mensen met een uitnodiging. Die uitnodiging kun je krijgen van mensen die reeds lid zijn. Zij mogen in totaal 5 anderen uitnodigen om deel te nemen aan Ello. Juist dit ‘uitnodigingsprincipe’ zorgt er voor dat mensen graag lid willen worden van Ello. Wie wil er nou niet op twitter roepen hoe gaaf Ello wel niet is. De drang om Ello zelf er ervaren is zo groot dat er zelfs een heuse handel in Ello invites is ontstaan op Ebay. Ook is er de mogelijkheid om op Ello een uitnodiging aan te vragen, iets dat volgens sommigen erg lang duurt. Je kan dus beter zelf naar invites vragen op het internet.

Minimalistisch in woord en beeld

Eénmaal ingelogd valt je direct één ding op. Ello is kaal. Minimalistisch. Strak. Leeg. Uiteraard zorgt het ontbreken van advertenties voor veel witruimte, maar ook het ontbreken van (veel) vrienden en functies zorgt voor een zeer basic vormgeving. De vormgeving is soms zó minimalistisch dat het de usability niet ten goede komt. Zo probeerde ik mijn eerste bericht op Ello te posten; ‘Hallo!’ maar ik kreeg het niet voor elkaar het bericht te publiceren. Hoe vaak ik ook op enter drukte of op de 2 symbooltjes naast het bericht, er gebeurde niets. Totdat ik het lichtgrijze pijltje rechtsonder het bericht zag, dat in ‘Post’ veranderde toen ik er met mijn muis overheen ging. Ook het zoeken naar functies,  andere vrienden en het uploaden van een afbeelding is een avontuur opzich. Dit komt ten dele door jarenlang Facebook gebruik, waardoor je een verwachting hebt van hoe iets moet werken, en door de nog in Béta fase verkerende interface. Meerdere malen voelde ik wat frustratie,die bij het aanhouden er van er wel eens voor zou kunnen zorgen dat men op lange termijn Ello minder of helemaal niet meer gaat gebruiken. Zo is de ‘explore’ functie een draak van een zoekpagina die aanvoelt alsof er iets stuk is. Je zou verwachten dat een Sociaal Netwerk dat als filosofie heeft mensen bij elkaar te brengen dit toch beter ingericht zou hebben, ook als is men nog in de Béta fase. Het ontbreekt op dit moment nog aan een Ello app voor iPhone en Android gebruikers, en het is de vraag of die er ooit komt; de Ello.co site draait goed op mobiel en voelt ‘beter’ aan dan de desktop versie. Waar op de desktop de grote knoppen en harde zwart/grijs/wit kleurstelling nogal massaal overkomen geven ze op mobiel een prima gebruikerservaring. Toch zou een app een goede toevoeging zijn, al was het alleen maar om domweg een app te hebben voor degenen die het niet zo op mobiele sites hebben. Een sociaal netwerk zonder eigen app is niet van deze tijd.

Net zoals bij Google+ is de initiële aanwas van gebruikers groot. Ook bij Google+ zorgde het ‘alleen op uitnodiging’ systeem voor een grote hype. En net als bij Google+ blijft het bij veel gebruikers vooral bij aanmelden, wat rondklikken en weer weggaan. Bedrijven kunnen (nog) geen eigen profielpagina aanmaken en daarom zie je dat bedrijven die er vroeg bij willen zijn / mee willen doen aan de hype een persoonsprofiel aanmaken; iets waar Facebook en Google+ ook last van hadden en uiteindelijk hun sociale netwerk op hebben aangepast door de mogelijkheid te geven voor bedrijven en andere instanties een eigen pagina aan te maken. Wellicht dat Ello, gezien haar manifest, niet van plan is iets voor bedrijven te regelen, maar je zou verwachten dat een nieuw sociaal netwerk van de fouten van Facebook en Google+ zou leren.

Het ontbreken van bedrijven, advertenties, winacties en allerlei andere product/promotie gerelateerde zaken zou wel in het voordeel kunnen werken van retailers. Op Facebook delen mensen meestal alleen hun mening of een afbeelding van / link naar een product als ze het product of iets anders kunnen winnen. Eerlijke product ambasadeurs zijn amper te vinden op Facebook. Mocht Ello een succes worden dan wordt het delen van een product, merk of ervaring een stuk oprechter. Of de gebruikers de aanwezigheid van bedrijven zullen waarderen zal zich moeten uitwijzen. Bedrijven die zich willen profileren doen er goed aan om dit vooral subtiel te doen; ‘deel & win’ acties zullen op dit moment niet gewaardeerd worden en een averechts effect hebben.

ello_manifesto

Naast de vergelijking met Google+ gaat ook de vergelijking met de berichtendienst Telegram op. Nadat bekend werd dat Whatsapp over was genomen door Zuckerberg en consorten stapte men massaal over op Telegram; de Whatsapp kloon die beloofde de privacy van haar gebruikers te waarborgen. Binnen een paar dagen groeide het aantal gebruikers enorm maar in de weken erna kwamen de meesten weer met hangende pootjes terug naar Whatsapp; meerdere apps om berichten naar anderen te versturen bleek toch wat onhandig, zeker als niet iedereen er gebruik van maakt.

Dat de meeste mensen die zich bij Ello hebben aangemeld niet stoppen met Facebook betekent niet dat men zich bij Facebook geen zorgen hoeft te maken over de komst van Ello. Techjournaliste Tess Zimmerman van The Guardian zegt waarom: ‘It’s a referendum on how disillusioned we are with the options we have right now’ oftewel; mensen zijn zo ontevreden over Facebook dat men iedere kans aangrijpt om een beter alternatief te vinden en we ons rücksichtloos aanmelden bij nieuwkomers als Ello.

Mijn conclusie

Ik ben zeer benieuwd of Ello daadwerkelijk een (grote) speler zal worden en blijven in het Social Media landschap. Dat veel mensen zich aanmelden betekent niet dat ze het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Google+ had vooral last van het feit dat veel mensen zich aanmeldden maar helemaal niets posten of deelden. ‘Er valt niets te zien / doen’ was een veelgehoorde klacht op Google+, iets wat in de loop der tijd niet beter is geworden. Als er niet een gigant als Google achter Google+ had gezeten, was het een roemloze dood gestorven. Of Ello zo’n lot te wachten staat valt te bezien. De voordelen van Ello zijn duidelijk; geen censuur, volledige anonimiteit (als je dat wenst), en geen advertenties. Of dat genoeg is om een succesverhaal te worden zal moeten blijken. Tot die tijd blijf ik het met veel interesse volgen. Misschien log ik zelfs wel een keer in om te kijken hoe mijn tijdlijn er voor staat. Ik ben te vinden én te ‘frienden’ op https://ello.co/mennodijk

Wil je zelf Ello beoordelen? We hebben een beperkt aantal Ello uitnodigingen te verdelen. Laat hieronder een bericht achter met je e-mailadres (niet als reactie maar in het e-mail veld) en zolang de voorraad strekt krijg je van ons een Ello invite!

Auteur

Als Senior Designer is Menno Dijk verantwoordelijk voor het bedenken en visualiseren van activerende en converterende online marketingcampagnes. Van brainstorm en concept tot aan uitwerking in Photoshop, illustrator, InDesign of Premiere, Menno heeft het allemaal in de vingers.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak