In 15 stappen starten met contentmarketing

In 15 stappen starten met contentmarketing

Rianne Bark-Lunenborg   •  9 november 2015

Dat contentmarketing hot is is allang geen nieuws meer. Iedereen weet wat het is en wil hiermee starten, maar op welke manier? Waar begin je met contentmarketing? Natuurlijk is er geen harde ‘ingang’, maar met dit stappenplan maak je een snelle start met contentmarketing voor jouw bedrijf.

Afbeelding-blog-Anniek

Breng je eigen uitdagingen en kansen in kaart

1. Ken je producten en diensten

Starten met contentmarketing begint bij jezelf goed leren kennen. Wees je bewust van wat de productgroepen zijn die je verkoopt en van welke diensten je aanbiedt. Daarnaast is het belangrijk om te weten op welke productgroepen of diensten de meeste marge zit. Welke productgroepen zijn verantwoordelijk voor de meeste omzet en van welke productgroep kent jouw klant je? Als het goed is, is deze informatie al binnen de organisatie bekend.

2. Weet waar je pijnpunten liggen

In stap twee bepaal je waar de pijnpunten liggen in jouw organisatie. Waar loopt jouw organisatie tegenaan? Krijg je misschien teveel retouren of heb je wel veel bezoekers, maar converteren ze niet? Kent de klant je slechts van één productgroep of dienst of zegt jouw merknaam de klant nog helemaal niets? Het is belangrijk om dit te weten, zodat je hier op kan inspelen.

3. Boodschap en mission statement

Bepaal de boodschap die jij als bedrijf wilt uitdragen naar je doelgroep. Bedenk wat je wilt overbrengen naar je doelgroep en definieer dat het liefst zo kort en bondig mogelijk.

4. Wie ben jij wel en wie ben jij niet?

In stap vier ga je jezelf verdiepen in je klant en je jezelf. Bedenk kernwaarden, bijvoeglijke naamwoorden en andere belangrijke kenmerken van jouw organisatie en begin met denken vanuit je klant: “Vindt de klant dat ik dit wel of niet ben?”. Daarna verplaats je je naar jezelf: “Wil ik dit wel of niet zijn?”. Op deze manier vul je vier verschillende pagina’s in:

  • Wie ben ik wel en wil ik ook zijn
  • Wie ben ik wel, maar wil ik niet zijn
  • Wie ben ik niet, maar wil ik wel zijn
  • Wie ben ik niet en wil ik ook niet zijn

Op deze manier breng je in kaart waar de organisatie voor staat en waar je nog naartoe moet of wilt groeien. Ook wordt inzichtelijk waar de organisatie zich nu bevindt, maar helemaal niet wilt zijn.

Enkele voorbeelden:

  • De klant ziet je wel als duur, maar jij wilt dit helemaal niet zijn.
  • De klant ziet je niet als autoriteit, maar jij wilt dit wel zijn.
  • De klant ziet je als wel deskundig en dit wil jij ook wel zijn.
  • De klant ziet je niet als pusherig en dit wil jij ook niet zijn.

Wat je wel en niet bent of wilt zijn, kan je vervolgens meenemen in je content. Zo kan je er met content, maar misschien ook met nieuwe functionaliteit, voor zorgen dat de klant je wel gaat zien als autoriteit en kan je je deskundigheid meer uitdragen. Met behulp van een rekenvoorbeeld kan je misschien laten zien dat je helemaal niet duur bent.

Lees het hele artikel op marketingfacts.nl

Geschreven door: Anniek Bakker

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak