Waarom social media in 2014 niet meer mag ontbreken in de online marketingmix

Waarom social media in 2014 niet meer mag ontbreken in de online marketingmix

Rianne Bark-Lunenborg   •  19 november 2013

“Hoeveel geld gaat deze Facebook-post me opleveren?” Een vraag die mij regelmatig gesteld wordt. Mijn antwoord? “Even kijken, als ik nu de wortel neem van de engagement en deze vermenigvuldig met de IPM+ score, kom ik uit op gemiddeld… Nul euro.” Op de korte termijn dan. Op de lange termijn: naamsbekendheid, loyale klanten, interactie en ja: een bijdrage aan de omzet. En dat zijn precies de redenen waarom social media niet meer mag ontbreken in de online marketingmix van elk bedrijf!

De consument gaat anders met informatie om dan voorheen. Waar je als marketeer eerst nog je boodschap kon uiten via verschillende marketingkanalen en je doelgroep dit bericht dan wel ergens zou zien, ligt de macht nu in handen van de consument.

Ze bepalen zelf hoe ze de informatie willen zien (on- of offline) en vooral wánneer ze deze informatie willen zien. En juist daarom zijn social media-kanalen een perfecte aanvulling op de meer traditionele marketingdisciplines.

Voorbeeld: jouw (toekomstige) klant bladert ’s middags door een magazine in de wachtkamer bij de dokter en ziet een advertentie van je merk. Het wekt interesse, maar om echt tot een aankoop over te gaan wil de klant meer informatie. ’s Avonds op de bank met de laptop op schoot, is de klant op zoek naar reviews over het product. Hij komt terecht op Facebook, waar jij als merk de service biedt om deze reviews te bekijken en (wellicht zelfs direct) antwoord te geven op vragen = omnipresence.

Een goed voorbeeld is CoolBlue. Via de Facebookpagina van CoolBlue word je doordeweeks maar liefst tot 23.59 uur te woord gestaan. Een extra servicekanaal, volledig ingericht op de behoefte van de consument!

Uiteraard betekent dit niet meteen dat je vanaf nu je klantenservice tot 00.00 uur ’s nachts moet laten werken, maar het geeft een goed inzicht in de (vernieuwde) mentaliteit van de consument: niet meer van 9 tot 5.

Vriend ‘x’ vindt de Facebookpagina van merk ‘x’ leuk, dus jij ook…

Er wordt weleens gezegd dat de beste reclame die je als bedrijf kunt hebben, mond-tot-mond reclame is. Want een bekende (of een autoriteit op het desbetreffende gebied) die zijn vertrouwen uitspreekt over een bedrijf of product, is van grote waarde voor een toekomstige klant. Onderstaande illustratie toont precies aan wat social media betekent voor een bedrijf: het bereik van de consument is groter en daardoor wordt jouw brand ook groter.

Laat zien wie je bent!

Wie ben jij als bedrijf en wat zijn jouw doelen? Social media geeft je de kans om écht te laten zien waar jij voor staat. Waar je op het blog elke week een update plaatst met relevante informatie over jouw branche, upload je via YouTube een filmpje waarin je een product demonstreert. Stuk voor stuk kansen om jouw expertise te laten zien en zo een autoriteit te worden.

Begin nu, of beter nog: gister!

Social kan niet meer ontbreken als onderdeel van de online marketingmix, dat is nu wel duidelijk. Maar, tig sociale kanalen die elke dag veranderen, hoe pak je dat aan?

  • Luister!

Social media is dialoog, is interactie. Geen eenrichtingsverkeer. Door sociale kanalen in te zetten, verkrijg je een schat aan informatie over wat jouw doelgroep nu écht interesseert. Je hebt inzichtelijk welke onderdelen/producten van jouw bedrijf populair zijn en waar verbetering nodig is.

  • Wees authentiek en blijf dicht bij jezelf

Jij weet als geen ander de visie van je bedrijf en kunt dit ook als geen ander overbrengen op de doelgroep. Hou deze visie voor ogen bij het creëren van een social strategie. Je boodschap heeft geen opsmuk nodig, consumenten hebben binnen no-time door of je ‘echt’ bent. Als je verkondigt de hele week bereikbaar te zijn, maar je vervolgens nooit antwoordt in het weekend, zullen consumenten dit al gauw doorhebben.

  • Geniet, maar update met mate

Ga bij jezelf na: is mijn doelgroep op zoek naar inspiratie? Zoek je fans dan op Facebook en Pinterest. Wil je informeren? Dan past Twitter het beste in de strategie. Voel je niet verplicht om alle kanalen in te zetten, kies wat bij je past en doe het daar goed.

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak