7 inspirerende remarketing mogelijkheden

7 inspirerende remarketing mogelijkheden

Rene du Plessis   •  25 maart 2014

De CPC’s op Google nemen toe, en het wordt steeds belangrijker om je marketingbudget efficiënter in te zetten voor een goed rendement op je campagnes. We weten dat het conversiepercentage op terugkerende bezoekers hoger ligt dan die van nieuwe bezoekers. Hierdoor groeit het belang van remarketing, wat op haar beurt resulteert in een toenemend aantal opties om remarketing in te zetten. In dit artikel zet ik de mogelijkheden van remarketing op een rij.

1. Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)

Met RLSA kun je doelgroepen toevoegen aan je huidige campagnes, of nieuwe campagnes aanmaken gericht op het zoeknetwerk van Google voor bezoekers die eerder op je website zijn geweest.

In de onderstaande afbeelding is te zien dat bij 47% van de conversies 2 of meer klikken zijn geweest. Hieruit kun je opmaken dat het zinvol is om te adverteren op bezoekers die in eerste instantie niet hebben geconverteerd.

remarketing_1

Voeg doelgroepen toe aan je huidige campagnes met de optie “alleen bieden”. Zo kun je voor bepaalde doelgroepen meer of minder bieden als ze op zoekwoorden uit je campagnes zoeken. Bijvoorbeeld een bezoeker bekijkt enkele broeken, stopt er 1 in zijn winkelmand en gaat naar de gegevens pagina. Daar verlaat hij vervolgens de pagina en heeft zijn bestelling niet afgemaakt. Later die week zoekt de bezoeker weer op een broek in Google. Omdat deze bezoeker in je lijst zit weet je dat hij bijna een conversie heeft volbracht. Natuurlijk wil je deze bezoeker opnieuw proberen binnen te halen.

2. Remarketing lijsten

Maak verschillende remarketing lijsten aan. Voordat je dat gaat doen is het belangrijk dat je weet met welk doel je de lijsten maakt. Wil je bepaalde groepen uitsluiten, minder bieden, meer bieden, of wil je de lijst bijvoorbeeld gebruiken voor up-selling? Je kunt het zo gek niet bedenken of je kan er remarketing lijsten voor maken. Wanneer je meerdere AdWords accounts van 1 bedrijf hebt is het ook mogelijk deze lijsten uit te wisselen in de verschillende accounts.

remarketing_2

Ruim 15% van alle transacties worden binnen 1- en 13 dagen geplaatst. Het kan dus interessant zijn om remarketing lijst van alle bezoekers te combineren met verschillende cookietijden. Bijvoorbeeld een lijst van maximaal 13 dagen en een lijst van maximaal 30 dagen, om vervolgens meer te bieden op de bezoekers van de afgelopen 13 dagen. Uiteraard kun je ook je advertenties aanpassen door bijvoorbeeld een andere USP te testen. Let er bij een combinatie wel op dat je de lijst van 7 dagen uitsluit in de advertentiegroep bij de lijst van 13 dagen.

Een ander idee voor een remarketing lijst is om een groep te creëren van alle bezoekers die de winkelmand hebben verlaten, maar geen bestelling hebben geplaatst. Deze bezoekers zitten vaak ver in het aankoopproces. Op het moment dat deze bezoeker verder zoekt in Google wil je een vertoning op een goede positie genereren. Het conversiepercentage ligt in deze groep immers soms 5x zo hoog! Er zijn talloze lijsten te bedenken. Mijn advies is dan ook om hiermee aan de slag te gaan en te testen.

3. Vergelijkbare doelgroepen

De lijsten “vergelijkbare doelgroepen” worden automatisch door Google gevuld. Hier komen bezoekers in die voldoen aan het gemiddelde profiel van de bezoekers die in een lijst zitten die je hebt aangemaakt. Deze lijsten kunnen alleen nog maar ingezet worden op het Google Display Netwerk. Je zou ze dus prima kunnen gebruiken voor je branding campagnes. Een voorbeeld: maak een lijst aan met alle bezoekers die een aankoop hebben gedaan, en zet je cookietijd op 540 dagen. Na enige tijd heb je een uitgebreide groep mensen die voldoet aan jouw klantprofiel.

4. Zoekwoordenlijsten uitbreiden

RLSA is ook geschikt om je zoekwoordlijsten uit te breiden. Wanneer je een aparte campagne target op een specifieke remarketing lijst, bijvoorbeeld alle broeken pagina’s, is het mogelijk om brede zoekwoorden in die campagne op te nemen. Op het moment dat er voldoende data binnen is weet je exact hoe bezoekers die eerder op jou broeken pagina’s zijn geweest verder zoeken, en wellicht converteren. Hieruit kunnen interessante zoektermen komen die je op kan nemen in je generieke campagnes.

5. Remarketing Analytics

Wanneer de Analytics code is aangepast kun je ook lijsten creëren op basis van Analytics data. Met de normale remarketing instellingen zijn er al vele mogelijkheden. Echter biedt deze optie je nog meer mogelijkheden. Zo kun je regels maken waaraan bezoekers moeten voldoen om in de lijst te komen. Neem bijvoorbeeld time on site in combinatie met bekeken producten, het kanaal of het type campagne via waar de bezoeker binnen gekomen is. Komt de bezoeker binnen via een SALE mailing/campagne, of een nieuwe collectie mailing/campagne? Beide bezoekers wil je een gepaste advertentie laten zien. Vooralsnog is het alleen mogelijk om via het display netwerk te targetten op deze doelgroepen. Onlangs heeft Google wel aangegeven dat de optie voor search ook beschikbaar komt.

6. Dynamic remarketingGoogle-Shopping-Bag

Met Dynamic remarketing kun je op productniveau remarketing instellen via je Google Shopping feed. Hierbij kun je uit standaard advertentie-templates van Google een beeldadvertentie ontwikkelen. Wanneer iemand een groene damesbroek uit de plus collectie heeft bekeken, of in de winkelmand heeft gelegd maar niet heeft gekocht, is het mogelijk dit product in een banner te laten
weergeven in het Display Netwerk.

7. Remarketing YouTube

Wanneer je op YouTube video’s of video-advertenties hebt draaien is het mogelijk om van deze video’s remarketing lijsten te maken. Dit doe je bijvoorbeeld als een kijker:

  • de YouTube-video gezien heeft
  • interactie heeft gehad met de YouTube video
  • zich abonneert op het kanaal, of het abonnement op je kanaal opzegt
  • een TrueView InStream-advertenties heeft gezien
  • het YouTube kanaal heeft bezocht

Deze remarketing lijsten kun je gebruiken in je display campagnes of je video campagnes. Wanneer een bezoeker een productvideo heeft bekeken kun je deze targeten via het display netwerk met een uiting over dat specifieke product. Het is ook mogelijk om je tv commercial te ondersteunen. Wanneer je de tv commercial als pre-roll inzet en een persoon heeft deze bekeken komt hij in een lijst terecht. Op dat moment weet je dat deze persoon de tv commercial heeft gezien. Je kan deze lijst vervolgens targeten in het display netwerk met banners of tekst advertenties met dezelfde boodschap als de tv commercial. Het is ook mogelijk om dit andersom in te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld klanten uit het verleden targeten voor de pre-roll advertentie. Op deze manier kun je doelgericht acties verspreiden onder je bestaande klanten.

Zoals je ziet zijn er tal van mogelijkheden binnen remarketing. Stuk voor stuk waardevolle toevoegingen op je online marketing campagnes, die het rendement van je webwinkel een flinke boost kunnen geven. Ga ermee aan de slag en pak er je voordeel mee.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak